Newsy

Superszybka sieć 5G uwarunkuje rozwój motoryzacji. Zapewni kierowcom nie tylko bezpieczeństwo, lecz także przyjemność jazdy

2019-08-05  |  06:00

Dzięki stukrotnemu zwiększeniu prędkości przesyłu danych wdrożenie sieci 5G pozwoli bezpiecznie nawigować samochodami autonomicznymi. Już dziś powstają rozwiązania gotowe do pracy w tym standardzie, a producenci aut coraz śmielej otwierają się na ideę aut połączonych. Dzięki łączności z infrastrukturą, innymi użytkownikami i internetem jazda samochodem stanie się nie tylko bezpieczniejsza, lecz także przyjemniejsza. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, takich jak asystenci głosowi.

– Obecne modemy pracujące w standardzie 4G/5G umożliwiają dostęp do internetu i danych w chmurze, dzięki czemu możemy korzystać w pojeździe z usług informacyjno-rozrywkowych czy nawigacji. Poprzez zastosowanie rozwiązania CV2X modem umożliwia połączenie samochodu z otoczeniem, czyli np. z innymi samochodami czy elementami infrastruktury. Obecnie przyczynia się to do poprawy bezpieczeństwa, zaś w przyszłości ułatwi jazdę pojazdami autonomicznymi – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Maged Zaki z Qualcomm Technologies.

CV2X (z ang. vehicle-to-everything communication) wykorzystuje mobilne sieci komunikacyjne do dzielenia ogromnej liczby danych w czasie rzeczywistym z pojazdem, infrastrukturą, innymi pojazdami i pieszymi. Nad wykorzystaniem tej technologii i sieci 5G w samochodach, zwłaszcza autonomicznych, pracuje już m.in. Hyundai Mobis wraz z KT Corp. Opracowują oni technologię, która będzie gromadziła informacje o ruchu drogowym za pomocą różnych czujników zamontowanych w autonomicznym pojeździe i wyodrębniała kluczowe informacje, które wpłyną na jazdę. Te będą wysyłane na serwer informacji o ruchu drogowym w celu opracowania na ich podstawie specjalnych komunikatów.

Na rewolucję 5G w motoryzacji gotowy jest także Qualcomm.

– Zakładamy, że pierwsze pojazdy wyposażone w technologię 5G pojawią się na rynku do 2022 roku. Opracowana przez nas platforma zostanie zamontowana w pojazdach już w 2021 roku. Wcześniej jednak planujemy wdrożenie technologii C-V2X, która ułatwi nam przejście z rozwiązań 4G na 5G w zastosowaniach ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa. Zakładamy, że technologia ta pojawi się na drogach w 2020 roku. Ponadto Ford ogłosił, że od 2022 roku wszystkie pojazdy produkowane przez koncern w Stanach Zjednoczonych będą wyposażone w technologię CV2X – zapowiada Maged Zaki.

Sieć 5G zmieni jednak nie tylko obecny sposób prowadzenia pojazdów, lecz także autonomiczną jazdę w przyszłości. Technologia 5G będzie wpływała na sposób kierowania pojazdami. Liczne technologie wspomagające sprawią, że jazda stanie się nie tylko bezpieczniejsza, lecz także przyjemniejsza. Zastosowanie dodatkowych kamer oraz rozwiązań technologicznych umożliwiających połączenie pojazdu z otoczeniem zwiększy poziom bezpieczeństwa i pozwoli na uchronienie się przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. Już teraz podobne systemy instalowane są w samochodach.

Najnowsze auta rozpoznają znaki drogowe, dzięki tempomatowi adaptacyjnemu utrzymują prędkość za jadącym przed nimi samochodem, a nawet potrafią rozpoznać zmęczenie kierowcy za pomocą zainstalowanych kamer. Z kolei system kamer 360 pozwala obserwować otoczenie.

– Opracowaliśmy niezwykle efektywny chip, który po zamontowaniu w pojeździe obsługuje wszystkie wyświetlacze czy kamery. Możemy zainstalować kamerę wewnątrz samochodu, która będzie monitorować kierowcę, kontrolując, czy jest on dostatecznie skupiony na drodze. Można również umieścić kamery na zewnątrz pojazdu, dzięki którym zarówno kierowca, jak i pasażerowie z tyłu pojazdu będą mogli obserwować otoczenie na wyświetlaczu umieszczonym przed nimi – opowiada ekspert.

Obecnie do pełnego wykorzystania inteligentnych systemów w samochodzie niezbędny jest człowiek. W przyszłości systemy te będą w pełni autonomiczne, dzięki przełomowej szybkości transmisji danych bez praktycznie żadnych opóźnień w odbiorze sygnałów. Sieciowe programy nawigacyjne 4G oferowane obecnie przez przewoźników i firmy IT potrzebują od kilku do nawet kilkudziesięciu minut, aby zaktualizować mapę i przeliczyć trasę. Korzystając z sieci 5G, która jest 100 razy szybsza, możliwe będzie odzwierciedlenie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.

Usługi w chmurze będą obejmowały także m.in. aktualizacje oprogramowania czy nawet realizację zdalnych usług diagnostycznych. Umożliwią słuchanie muzyki z serwisów streamingowych, zapewnią dostęp do interesujących informacji oraz otworzą nowe możliwości w zakresie nawigacji, takie jak implementacja rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, a także sztucznej inteligencji.

Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie do naszych samochodów wirtualnej asystentki Alexy, która ułatwi nawigację, wyszuka potrzebne treści czy też wskaże wybrane miejsce lub restaurację, do których chcemy się udać – zapowiada Maged Zaki.

Qualcomm jeszcze w tym roku chce stworzyć referencyjny projekt samochodu wyposażonego w ujednoliconą platformę komunikacyjną. Firma przedstawi również swoją wizję pojazdu przyszłości pracującego przy zastosowaniu modemu  Snapdragon. Ten natomiast oferuje szereg możliwości, w tym również opartych na sztucznej inteligencji, zarządzaniu grafiką i większej liczbie rozwiązań informatycznych zapewniających nowe funkcje w pojeździe.

Najnowszy raport SNS Telecom & IT wskazuje, że globalne wydatki na technologię komunikacyjną V2X osiągną wartość 1,2 mld dol. rocznie do końca 2022 roku. Do tego momentu połączonych z siecią będzie już prawie 6 mln samochodów na całym świecie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Hanna Lis: Jem coraz mniej mięsa. Ale nie ukrywam, że mam ogromną słabość do hamburgerów

Chociaż Hanna Lis nie jest wegetarianką, coraz rzadziej sięga po mięso. Dziennikarka przyznaje, że potrawą, którą lubi wyjątkowo, i z której najtrudniej jej zrezygnować, jest hamburger. Jego smak budzi w niej wspomnienie dzieciństwa, które spędziła w Szwecji. Hanna Lis uważa również, że bardzo trudno jest zastąpić hamburgera bezmięsnymi substytutami.

Gwiazdy

Olga Buława (Miss Polski 2018): Starałam się przełamywać stereotyp bycia perfekcyjną. Nie budzę się w pełnym makijażu i ze zrobionymi włosami

Tytuł Miss Polski Olga Buława zdobyła już prawie rok temu. Dzięki wygranej w konkursie udało się jej wziąć udział w wielu ciekawych projektach, a także wykazać pomocą podczas zbiórek i akcji charytatywnych. Dziewczyna przyznaje, że na początku korona wywołała w niej poczucie presji. Z perspektywy czasu uważa jednak, że nieustanne dążenie do perfekcji nie jest niczym dobrym. Twierdzi, że aby normalnie funkcjonować, należy odpuścić i po prostu być sobą.

Gwiazdy

Święty Mikołaj: Najwięcej listów pochodzi z Polski. Dzieci proszą w nich często o dobrą atmosferę w domu i szkole

W tym roku Święty Mikołaj przyjechał z dalekiej Laponii do Zabrza na zaproszenie Poczty Polskiej. Ujawnił, o co najczęściej proszą dzieci w listach, które do niego wysyłają. Okazało się, że najmłodsi bardzo często pragną po prostu miłości, spokoju czy rodzinnej atmosfery. Nie zawsze marzą o drogich ubraniach lub najnowszych zabawkach. Mikołaj dodał, że tym razem, podobnie jak w poprzednich latach, duża ilość specjalnie przygotowanych paczek dotrze do Polski, by sprawić radość wyczekującym dzieciom.

 

CES Las Vegas 2020

Gry i rozrywka

Producenci gadżetów erotycznych sięgają po sztuczną inteligencje i VR. Nowe technologie mają zwiększyć odczuwanie przyjemności

Zabawki erotyczne są coraz bardziej inteligentne. Na rynku są dostępne wibratory, które rejestrują ruchy dna miednicy i badają poziom podniecenia. Regulowane pierścienie do noszenia na prezerwatywach mierzą wydajność seksualną, wykrywają różne pozycje i liczą kalorie. Można też znaleźć urządzenia zsynchronizowane z wrażeniami VR z filmów pornograficznych. Crescendo to z kolei pierwszy na świecie wibrator sterowany za pomocą aplikacji mobilnej, który wygina się i dostosowuje do każdego kształtu ciała.