Newsy

Rośnie popularność TikToka w działaniach reklamodawców. Serwis promuje zarówno globalne, jak i małe, lokalne biznesy

2021-09-21  |  06:05
Mówi:Sylwia Chada
Funkcja:General Manager
Firma:TikTok w Polsce i Europie Centralnej
  • MP4
  • Ubiegły rok, zdominowany przez pandemię i lockdown, spowodował skokowy wzrost konsumpcji treści w social mediach. Na tym trendzie skorzystał także TikTok, który króluje w globalnych zestawieniach najczęściej pobieranych aplikacji. W Europie TikTok ma już 100 mln aktywnych kont i ta liczba stale rośnie. To z kolei przekłada się na jego potencjał reklamowy, zwłaszcza że TikTok udostępnia rozwiązania, które wspierają w komunikacji z użytkownikami każdy biznes, niezależnie od branży i wielkości.

    – TikTok jest dla wszystkich. Mamy bardzo zaangażowanych użytkowników, a tego potrzebuje teraz każdy biznes: szuka zaangażowania, kogoś, kto usłyszy, co biznes chce przekazać i czym się podzielić. Za to zaangażowanie odpowiada nasz algorytm, on uczy się naszego zachowania i tym samym może dostarczyć treści, które są dla nas ciekawe. Forma reklamy, która jest serwowana pomiędzy tymi treściami, tzw. infit video, jest prawie reklamą natywną. To powoduje, że zaangażowanie użytkowników i interakcja z reklamą są większe. To też daje każdemu rodzajowi biznesu większe szanse komunikacji z użytkownikami – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Sylwia Chada, General Manager w TikTok w Polsce i Europie Centralnej.

    Jak pokazują badania przeprowadzone przez TikToka, 46 proc. użytkowników twierdzi, że używa platformy, aby odkrywać nowe treści. Społeczność TikToka jest również o 15 proc. bardziej skłonna do zakupu od małych, niezależnych przedsiębiorców w porównaniu do innych platform. Dane te potwierdzają jego potencjał reklamowy dla każdego biznesu, bez względu na skalę działalności.

    – Około 50 proc. użytkowników szuka też na platformie inspiracji do zakupu pewnych rzeczy czy konsumpcji pewnych rozwiązań. Stąd obserwujemy wzrost coraz większej liczby hasztagów: #TikTokMadeMeBuyIt, #TikTokMadeMeSearch, #TikTokMadeMeInspired” – mówi Sylwia Chada.

    Dane pokazują, że kampanie na TikToku osiągają lepsze wyniki w porównaniu do benchmarków branżowych. Jak wynika z badania śledzenia efektywności kampanii Kantara, intencja zakupowa konsumentów po obejrzeniu reklamy na TikToku jest 2,6 razy wyższa w porównaniu do standardów branżowych. To też przekłada się na jego potencjał reklamowy. General Manager serwisu w Polsce podkreśla, że platforma dysponuje narzędziami, które wspierają każdy biznes – niezależnie od branży i wielkości – w komunikacji z użytkownikami.

    Przede wszystkim jest to TikTok For Business, gdzie zakładamy konto i możemy decydować, jakie reklamy, jaką komunikację i w jakim czasie chcemy kierować do użytkowników – wymienia Sylwia Chada. – Mamy rozwiązania dla small biznesu, mamy narzędzia, które pomagają biznesowi komunikować się z użytkownikami w każdej skali – od mikro do makro. Jedną z pierwszych kampanii, którą miałam przyjemność realizować, była „Zbita szybka”. Każdemu z nas przynajmniej raz w życiu upadł telefon i się rozbił. Jedna z firm zdecydowała się zrealizować u nas kampanię, zachęcając użytkowników do tego, żeby właśnie u niej wymieniali te zbite szybki. To jest firma bardzo mała, lokalna, co pokazuje, że TikTok nie jest miejscem tylko dla największych, globalnych marek, jak np. McDonald’s, z którym też zrealizowaliśmy bardzo fajną akcję.

    W swoich działaniach na TikToku marki wykorzystują zarówno standardowe formaty reklamowe, jak i kreatywne rozwiązania, np. w postaci specjalnych filtrów czy oficjalnych hashtag challenge’ów.

    Jak pokazuje badanie przeprowadzone we współpracy z Clear Strategy, użytkownicy TikToka są bardziej otwarci na reklamy niż użytkownicy innych platform. 72 proc. z nich nie ma nic przeciwko oglądaniu treści od marek czy firm w mediach społecznościowych, 67 proc. czuje się bliżej marek, które są obecne w mediach społecznościowych, z których korzystają, a 63 proc. lubi reklamy i je ogląda, zamiast zmienić kanał, przewinąć obok lub kliknąć dalej. Aż 57 proc. respondentów zostało nakłonionych do dokonania zakupu za pośrednictwem aplikacji. Dodatkowo użytkownicy TikToka pamiętają treści marek, które widzieli na platformie. 54 proc. z nich pamięta, że widziało jakiekolwiek treści sponsorowane.

    – Bardzo prostą formą interakcji z naszymi użytkownikami jest infit video. To jest pierwsza, podstawowa forma zbudowania swojej obecności na platformie, zaangażowania z użytkownikami – mówi General Manager TikToka w Polsce i Europie Centralnej. – Mamy w Warszawie cały zespół Global Business Solution, odpowiedzialny właśnie za dostarczanie rozwiązań dla biznesu w większej skali. Nasi handlowcy chętnie doradzają, jak prowadzić takie działania. To jest wsparcie w myśleniu, jak wykorzystać naszą platformę, jak najlepiej się komunikować i jak wykorzystać naszych influencerów w promowaniu tego, co biznes chce osiągnąć w interakcji z użytkownikami. To wcale nie oznacza dużych kosztów.

    TikTok For Business daje markom każdej wielkości narzędzia do odkrywania i nawiązywania kontaktów z docelowymi odbiorcami za pomocą krótkich form wideo. Coraz częściej także polskie małe i średnie firmy odkrywają potencjał biznesowy TikToka. Już teraz hashtagi #małybiznes / #malybiznes cieszą się popularnością na poziomie 70 mln, a hashtag #polskamarka zanotował dotychczas 18 mln odsłon. Marki mogą nie tylko budować społeczność na TikToku, ale i ekosystem wsparcia. Dzieląc się swoimi historiami, anegdotami, poradami biznesowymi, a także motywując na trudne czasy, właściciele firm i ich zwolennicy wchodzą w interakcje ze sobą i potencjalnymi klientami na platformie. Dlatego eksperci, jak i sam TikTok radzą: „Don’t make ads. Make TikToks”.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

    Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

    Infrastruktura

    Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

    W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.