Newsy

Nieudaną wycieczkę będzie można zareklamować nawet do 3 lat po jej zakończeniu. Od lipca zaczynają obowiązywać nowe przepisy

2018-06-29  |  06:30

Od 1 lipca zacznie obowiązywać ustawa o imprezach turystycznych, której głównym celem jest lepsza ochrona podróżnych i klientów sektora turystycznego. Nowe przepisy oznaczają więcej pracy i więcej obowiązków dla biur podróży oraz pośredników online, zwiększają także ich odpowiedzialność karną. Za to konsumentom ustawa przyznaje szereg przywilejów, m.in. prawo do odsprzedaży do siedmiu dni przed rozpoczęciem wyjazdu turystycznego i zareklamowania jej w ciągu trzech lat.

 Konsekwencją wdrożenia nowych przepisów będzie większa odpowiedzialność dystrybutorów i pośredników online, konieczność przygotowania nowych umów i weryfikacji dostawcy usług sprzedaży online. Ustawa zwiększa odpowiedzialność karną przedsiębiorców turystycznych, przewiduje nawet karę pozbawienia wolności do trzech lat. Co więcej, wszystkie przepisy regulujące odpowiedzialność przedsiębiorców turystycznych – szczególnie w obszarze ubezpieczeń – spowodują wzmożony wysiłek szczególnie małych przedsiębiorstw turystycznych, które będą musiały mocno nadgonić obszar związany z przygotowaniem umów czy zasobami związanymi z pokryciem kosztów ubezpieczeń wyjazdów turystycznych – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominika Czechowska, menedżer kierunku Turystyka i Rekreacja w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych została przyjęta w końcówce ubiegłego roku. Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 lipca br. i zastąpią dotychczasowe obowiązujące od 1997 roku. Ich głównym celem jest lepsza ochrona podróżnych i klientów sektora turystycznego.

– Ta ustawa wchodzi w życie zgodnie z unijną dyrektywą UE z 2015 roku. Jest bardzo korzystna dla podróżujących. Najważniejszą zmianą jest włączenie do ustawy podmiotów definiowanych jako przedsiębiorstwa ułatwiające nabywanie usług turystycznych. Są to po prostu portale online pośredniczące w sprzedaży wycieczek, noclegów oraz innych usług okołoturystycznych – wyjaśnia Dominika Czechowska.

Ustawa na nowo definiuje pojęcie „usługa turystyczna” i określa warunki oferowania, sprzedaży oraz realizacji imprez turystycznych czy powiązanych usług turystycznych w Polsce i za granicą. Wyznacza też ramy działania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Na mocy nowych przepisów klienci zyskają szereg przywilejów, m.in. możliwość zareklamowania usługi lub imprezy turystycznej w ciągu trzech lat od jej zakończenia. W tej chwili przysługuje im na to 30 dni.

– Ustawa wprowadza bardzo wiele korzystnych regulacji dla podróżujących, poczynając od zmiany zakresu odpowiedzialności za organizację imprezy turystycznej. Teraz zostaje ona przeniesiona na pośredników online sprzedających te usługi. Drugi aspekt to możliwość odstąpienia od umowy nawet do siedem dni przed rozpoczęciem wyjazdu turystycznego, czyli możliwość odsprzedaży. Dodatkowo, podróżujący, który kupi wycieczkę bezpośrednio w oddziale przedsiębiorstwa turystycznego, może do czternastu dni odstąpić od niej online, nie musi ponownie przyjeżdżać do tego biura – mówi Dominika Czechowska.

Nowe przepisy stwarzają również możliwość odstąpienia od imprezy turystycznej w przypadku wystąpienia tzw. nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym i jego bezpośrednim sąsiedztwie. To oznacza, że klient może zrezygnować z wycieczki, jeżeli w regionie, do którego wybiera się na wakacje, wystąpi np. podwyższone zagrożenie terrorystyczne. Ustawa przyznaje też klientom prawo do rezygnacji w przypadku bardziej znaczących zmian wprowadzonych przez organizatora, jak zmiana środka transportu czy podwyższenie ceny imprezy turystycznej o więcej niż 8 proc. W takim przypadku organizator będzie mógł zaproponować klientowi inną, porównywalną ofertę albo zwrócić mu wszystkie dotychczas wpłacone środki.

Ekspertka WSB zwraca również uwagę na fakt, że nowa ustawa nie reguluje odpowiedzialności pośredników online wobec przedsiębiorstw turystycznych np. przedsiębiorstw noclegowych. Podróżujący, który dokonał aktu wandalizmu w danym obiekcie, może po raz kolejny skorzystać z usług pośrednika online bez żadnych konsekwencji.

 Należałoby się zastanowić, czy nie ograniczyć dostępności tych usług w stosunku do osób, które zachowały się w sposób nieodpowiedni – ocenia Dominika Czechowska. – Ustawa nie reguluje też bardzo ważnego aspektu, jakim są opinie o imprezach turystycznych. Na ich podstawie swoje decyzje o zakupie usługi turystycznej opiera 93 proc. podróżnych, a często są to opinie nieprawdziwe. Należałoby zastanowić się nad ustawowym uregulowaniem tej kwestii poprzez brak anonimowości. Przykładowo, jeżeli chcesz zawrzeć w internecie opinię na temat obiektu, to pokaż, kim jesteś poprzez dołączenie profilu na Facebooku czy Twitterze.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.