Newsy

Dzieci potrzebują wsparcia podczas pandemii. Bajkoterapia może im pomóc w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa [DEPESZA]

2020-09-24  |  06:15
Wszystkie newsy

– Pandemia SARS-CoV-2 jest trudnym czasem dla najmłodszych. Wiele dzieci nie tyle boi się zachorowania, co cierpi z powodu lęku wywołanego nieprzewidywalnością otaczającego nas świata – mówi Michał Kędzierski, psycholog dziecięcy. Sposobem na oswojenie tego strachu może być bajkoterapia. Metodę tę wykorzystuje McDonald’s w nowej kampanii społecznej skierowanej do dzieci „Bajki z nowym morałem”.

– Dzieci dopiero uczą się świata i doskonale funkcjonują w rzeczywistości przewidywalnej, przepełnionej codziennymi rutynami. To poczucie stałości obecnie zostało poważnie zaburzone u wielu z nich. Jednego dnia nie wolno wchodzić do lasu, kolejnego jest to dozwolone, za jakiś czas nagle okazuje się, że przedszkole czy szkoła zostały zamknięte, rodzice na zmianę pracują z domu albo wychodzą do biura – mówi agencji Newseria Michał Kędzierski.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że codzienność potrafi zmienić się z dnia na dzień. Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że sama idea wszechobecnego, niewidocznego gołym okiem wirusa jest dla dzieci abstrakcyjna, a trudność w zrozumieniu, co dzieje się dookoła, wywołuje lęk.

– Najlepszym wsparciem dla dziecka jest silny rodzic, który jest spokojny w obliczu obecnego kryzysu, nauczy dziecko zasad bezpieczeństwa i pomoże mu poradzić sobie z lękiem. Jeżeli rodzic zachowuje się przeciwnie, czyli demonstruje własną frustrację czy strach, negatywne emocje z pewnością udzielą się dziecku – podkreśla psycholog.

W oswajaniu lęku przed nieznanym pomocna może być bajkoterapia. To skuteczna metoda terapeutyczna polegającą na czytaniu czy opowiadaniu dziecku specjalnych bajek, które zostały przygotowane tak, by nauczyć je jakiejś ważnej umiejętności, pomóc mu w odnalezieniu rozwiązania problemu czy też poradzeniu sobie z lękiem.

– Psychologiczny mechanizm działania bajkoterapii opiera się na analogii pomiędzy sytuacją, w której znalazł się główny bohater, a sytuacją, w której znajduje się dziecko. Główny bohater ostatecznie radzi sobie z trapiącym go problemem, a dziecko identyfikuje się z nim, uznaje zaprezentowane w bajce rozwiązania i zaczyna je stosować – wyjaśnia Michał Kędzierski.

Jak podkreśla, metoda jest skuteczna z dwóch powodów: po pierwsze, dziecko chętnie przyjmuje te rozwiązania, ponieważ nie są mu one siłą narzucone, chce je stosować, ponieważ chce być jak główny bohater bajki. Po drugie, bajkoterapia jest nauką przez zabawę, co osadza cały proces w kontekście pozytywnych emocji i czyni ją znacznie bardziej atrakcyjną.

W nowej kampanii McDonald’s „Bajki z nowym morałem” Anna Dereszowska czyta nowe wersje klasycznych bajek, w których znane postaci podejmują ważne, aktualne tematy i pomagają wyrabiać dobre nawyki w czasie pandemii koronawirusa – mycie rąk, noszenie maseczki i zachowywanie dystansu społecznego. Propozycje dla dzieci to „Bajka o Kopciuszku, która nie poszła na bal”, „Czerwony Kapturek i wilk, który nie trzymał dystansu” oraz „Królewna Śnieżka i umyte jabłko”. Z kolei dla rodziców wspólne oglądanie i słuchanie bajek to sposób na spędzenie czasu z dziećmi i powrót do wspomnień z dzieciństwa.

– Bajki stworzone w ramach kampanii McDonald’s są doskonale przygotowane pod względem merytorycznym, bardzo atrakcyjne wizualnie, zaskakujące i ciekawe. To bardzo oryginalna adaptacja opowieści znanych każdemu dziecku, których akcja nagle zaczyna podążać w całkiem nowym kierunku i prowadzi dziecko do nowych wniosków, pomocnych w obecnej sytuacji. Dla rodzica to idealne wprowadzenie w świat bajkoterapii: pierwszy krok, który pomoże zrozumieć istotę tej metody i może być swego rodzaju wzorem, na którym rodzic oprze kolejne bajki, które wymyśli już samodzielnie – zachęca psycholog.

Przekonuje, że przygotowanie bajki terapeutycznej nie jest trudne. Aby je opowiadać, nie trzeba być psychologiem ani terapeutą, może je stworzyć każdy rodzic.

– Należy wybrać jakąś bajkę, którą dziecko zna i lubi. Co ważne, powinna ona wywoływać u niego pozytywne emocje – zaznacza Michał Kędzierski. – Następnie należy przerobić ją tak, by postaci, otoczenie i część głównego wątku pozostały niezmienione, ale morał z niej wynikający był całkowicie nowy i zaskakujący. Ma on ukazać, jak główny bohater zwycięża, rozwiązuje swój problem czy też po prostu spotyka go coś bardzo miłego dzięki temu, iż przestrzegał on – często wbrew wszystkim dookoła – zasad „covidowej higieny”.

Dla kontrastu i podkreślenia efektu warto również wprowadzić bohatera pobocznego, którego z uwagi na nieprzestrzeganie higieny spotkały rozmaite nieprzyjemności.

Historie w nowej wersji przygotowane przez McDonald’s można zobaczyć na stronie sieci: https://mcdonalds.pl/bajki-z-nowym-moralem, a także na platformach YouTube, VOD oraz Player.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.