Skokowy wzrost popularności rowerów. Polacy coraz częściej wybierają je zamiast samochodów [DEPESZA]
Producenci i sprzedawcy rowerów odnotowują w ostatnich miesiącach duże wzrosty. Tylko w maju wyprodukowano w Polsce 119 tys. rowerów, co oznacza ponad 30-proc. wzrost względem ubiegłego roku, a niektóre sklepy wręcz podwoiły swoje wolumeny sprzedaży. Popularność tego środka transportu rośnie, bo Polacy rezygnują z publicznego transportu i przesiadają się na jednoślady w obawie przed zakażeniem. Ten trend widać także w ubezpieczeniach – coraz więcej klientów na czas naprawy samochodu zamiast auta zastępczego wybiera rower. Taki wybór daje im m.in. ERGO Hestia.
– W Polsce wciąż samochód jest bardzo często jedynym wyborem podróżowania. Warto brać przykład z wielu krajów Europy Zachodniej, gdzie na co dzień widzimy znacznie więcej rowerzystów. Za tym idą również inne działania, jak choćby zamknięcie centrów miast dla ruchu samochodowego – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Mario Zamarripa, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Grupy ERGO Hestia.
Jeszcze przed pandemią koronawirusa rowery cieszyły się w Polsce ogromną popularnością. Jak wynika z ubiegłorocznego badania ARC Rynek i Opinia, jazda na rowerze to najchętniej uprawiany przez Polaków sport, preferowany przez 38 proc. Największy odsetek rowerzystów (54 proc.) jest wśród osób z przedziału wiekowego 35–44 lata. Rower to zdecydowanie ulubiona dyscyplina osób powyżej 35. roku życia oraz wśród kobiet, które wybierają go dwukrotnie częściej niż bieganie. Z danych GUS wynika, że rower posiada 2/3 gospodarstw domowych, z kolei Polskie Stowarzyszenie Rowerowe podaje, że Polska jest w czołówce europejskich producentów jednośladów. Rocznie produkujemy prawie 1 mln rowerów, a co 10. pozostaje na krajowym rynku.
Obecnie jednoślady cieszą się nawet większą popularnością, bo – w wyniku rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 – Polacy porzucili transport publiczny i przesiedli się do własnych samochodów lub właśnie na rowery.
– Pandemia koronawirusa spowodowała znaczny wzrost zainteresowania rowerami. Producenci i sprzedawcy odnotowują duże wzrosty sprzedaży. W maju br. w Polsce wyprodukowano 119 tys. rowerów. To oznacza wzrost o 33,4 proc. rok do roku – podkreśla Mario Zamarripa.
Niektóre ze sklepów wręcz podwoiły swoje wolumeny sprzedaży rok do roku. Na znaczący wzrost zainteresowania Polaków jednośladami wskazują też dane z wyszukiwarek. Według Google Trends w ostatnich miesiącach tematów związanych z rowerami najczęściej poszukiwali zwłaszcza mieszkańcy województw śląskiego (które wciąż jest jednym z największych w Polsce ognisk SARS-CoV-2), a także wielkopolskiego, dolnośląskiego, opolskiego i pomorskiego.
Boom na rowery zauważają także ubezpieczyciele. ERGO Hestia we współpracy z firmą Kross prowadzi program „Rower na zawsze”. Klientowi lub osobie poszkodowanej np. w wyniku stłuczki pozwala wybrać, czy na czas naprawy auta chce skorzystać z samochodu zastępczego przewidzianego przez warsztat, czy dostać na własność rower Kross Le Grand, który może zatrzymać na zawsze. Do programu kwalifikują się szkody, w ramach których auto zastępcze byłoby wydane na okres minimum ośmiu dni. Ze statystyk ubezpieczyciela wynika, że w ostatnim czasie ponadtrzykrotnie wzrosła liczba osób, które zamiast samochodu zastępczego wybrały rower na własność.
– Program „Rower na zawsze” jest coraz popularniejszy. W pierwszym półroczu br. skorzystało z niego o ponad 200 proc. osób więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej – wskazuje dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Grupy ERGO Hestia. – Łącznie z tej możliwości skorzystało już ponad 530 osób, z czego 38 proc. w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Ta liczba dynamicznie rośnie. Szacujemy, że do końca roku na rower w zastępstwie samochodu zdecyduje się nawet 1 tys. osób.
Jak podkreśla, program jest elementem strategii zrównoważonego rozwoju grupy ubezpieczeniowej, który wpisuje się w cele Agendy 2030 ONZ (Cel 11 – Zrównoważone miasta i społeczności oraz Cel 13 – Działania w dziedzinie klimatu). Jazda na rowerze oznacza nie tylko większe bezpieczeństwo i pozwala zachować społeczny dystans w czasie pandemii SARS-CoV-2. Przesiadka na ten środek transportu ma też duże znaczenie prośrodowiskowe i pozwala zaoszczędzić rocznie ok. 3,252 kg dwutlenku węgla wyemitowanego do atmosfery. Aby pochłonąć taką emisję, potrzeba około 150 drzew.
– Rower to dla powietrza najlepsze rozwiązanie. Im więcej rowerzystów, tym mniej aut na drogach. Im mniej aut, tym lepiej dla środowiska. Dla porównania, według wyliczeń Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) w przypadku samochodu osobowego emisja CO2 wynosi średnio aż 271 g na każdy przejechany kilometr (w przeliczeniu na jednego pasażera). Jazda tradycyjnym rowerem oznacza emisję dwutlenku węgla na poziomie średnio 21 g na pokonany kilometr, czyli 10 razy mniej – podkreśla ekspert.
– Świadomość problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska rośnie w całym społeczeństwie. Z programu „Rower na zawsze” korzystają przede wszystkim klienci, którym zmiany klimatyczne nie są obojętne – dodaje Agnieszka Dianow-Chojnowska, kierownik w Biurze Operacji i Likwidacji Szkód w ERGO Hestii. – Coraz bardziej zdajemy sobie sprawę z roli zdrowego trybu życia. To również istotny czynnik, dzięki któremu klienci decydują się na wybór roweru zamiast auta zastępczego.
Tegoroczne wakacje pod znakiem ścisłych restrykcji. Na kolonie i obozy wyjedzie 80 proc. mniej uczniów [DEPESZA]
Co czwarty Polak przesiada się na rower w związku z pandemią. Jednak tylko co dziesiąty ma polisę rowerową
#BatalieBiznesu
Branża turystyczna najwcześniej w przyszłym roku zacznie odrabiać straty. Jednak sprzedaż nie stanęła całkowicie
#BatalieBiznesu
Coraz więcej pracowników wraca z pracy zdalnej do biur. Pandemia zmieni model pracy i rynek najmu powierzchni biurowej
Rynek aut elektrycznych po pandemii czeka dynamiczny wzrost. Pomoże w tym Komisja Europejska [DEPESZA]
Zmniejszony ruch na drogach spowodował spadek liczby wypadków. Serwisy samochodowe mimo to pracują pełną parą
Czytaj także
- 2024-02-28: Rowery publiczne z dużym wzrostem popularności. Na Śląsku rusza trzeci największy system w Europie [DEPESZA]
- 2024-02-26: Autonomiczne samochody na drogach to już kwestia kilku lat. Zrewolucjonizują transport i działanie wielu branż
- 2024-03-04: Brak przepisów i odpowiedniej infrastruktury wstrzymuje rozwój autonomicznych pojazdów. Hamulcem są także obawy o bezpieczeństwo
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
- 2024-01-26: W tym roku WOŚP zagra dla oddziałów pulmonologicznych. Zakupiony sprzęt wesprze diagnostykę i leczenie chorób płuc
- 2024-01-17: Więcej rezerwacji na zimowy wypoczynek niż rok temu. Ponad połowa Polaków planuje zimą wyjazd
- 2024-01-30: Ewa Minge: Trenuję z synem kickboxing. W ten sposób daję odpocząć mojej psychice, bo wyrzucam na worku złe emocje
- 2024-01-08: Rozwój analiz laboratoryjnych pozwala skuteczniej wykrywać doping, także po latach. Pomóc w walce z niedozwolonymi substancjami w sporcie mogłoby także zaostrzenie kar
- 2023-12-29: Od 1 stycznia obowiązuje nowa lista substancji zakazanych w sporcie. Znalazł się na niej popularny, silny lek przeciwbólowy
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.
Handel
Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji
– Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.
Ochrona środowiska
Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu
Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.