Newsy

Zakończenie kariery sportowca często oznacza start w poważnym biznesie. Obie te dziedziny mogą się od siebie uczyć

2022-10-21  |  06:15

Determinacja i wytrwałość – to tylko dwie cechy, które przydają się zarówno w sporcie, jak i w biznesie, ale jest ich dużo więcej. Te dziedziny wymagają również strategicznego podejścia, zorientowania na cel oraz umiejętności planowania w długofalowej perspektywie czy działania pod presją. Sport uczy także, jak sobie radzić z niepowodzeniami, co w biznesie może okazać się na wagę złota. – Sport i biznes mają ze sobą wiele wspólnego i mogą od siebie czerpać – zauważa żeglarz i pięciokrotny olimpijczyk Mateusz Kusznierewicz, który dziś działa na kilku biznesowych polach.

Zorientowanie na cel, dawanie sobie rady w trudnych sytuacjach, szczególnie z niepowodzeniem, przegraną, współpraca i dobra komunikacja w zespole – to są takie umiejętności, które przydają się w sporcie i biznesie – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Kusznierewicz.

Jak podkreśla, sport wzmacnia cechy, które są potrzebne do odniesienia sukcesu w biznesie. Obie te dziedziny wymagają również wytrwałości, umiejętności strategicznego planowania w długofalowej perspektywie.

– Nie doprowadzamy do wypalenia zawodowego, bo też wiemy, jak to jest w sporcie i jakie możemy wynieść z tego metody. To wszystko pomaga osiągać cele, czasami te małe, ale czasami bardzo duże – mówi sportowiec.

To może wyjaśniać, dlaczego wielu wybitnych sportowców po zakończeniu kariery zostaje odnoszącymi sukcesy biznesmenami.

Wśród sportowców można spotkać wielu takich, którzy osiągnęli wspaniałe sukcesy, jak np. koszykarz „Shaq” O’Neal, który był jednym z pierwszych inwestorów w Google’a, nie wspominając o Michaelu Jordanie czy ikonach tenisa, czyli siostrach Serenie i Venus Williams. One osiągają dziś w swoich biznesowych przedsięwzięciach, w które albo zainwestowały, albo które same stworzyły od zera, przychody większe niż na korcie. W Polsce też jest wielu takich sportowców – mówi Mateusz Kusznierewicz.

W sporcie poprawa wyników i wydajności to skoordynowany wysiłek zawodników, trenerów, naukowców i szeregu innych profesjonalistów. Podobnie jest też w biznesie – z pracownikami, interesariuszami, dostawcami i partnerami. Sport i biznes mają ze sobą wiele wspólnego pod względem motywacji, wartości i wizji, co zauważyła też firma doradcza PwC w tegorocznej kampanii „Better Solved Together”. Jak wskazuje, w świecie futbolu jedna umowa może zaważyć na całym sezonie, a długoterminowa, dobrze skonstruowana strategia inwestycji w akademię, treningi, obiekty, zawodników i działalność komercyjną może odmienić cały klub i skupioną wokół niego społeczność. To samo dotyczy biznesu, w którym jedna akwizycja może zapewnić firmie krótkoterminowy wzrost zysków, ale to długoterminowa strategia inwestycyjna przyniesie trwałe rezultaty i stworzy wartość.

Najbardziej utytułowany polski żeglarz, czterokrotny mistrz świata i złoty medalista olimpijski z Atlanty ma na koncie ponad 40 współpracy wizerunkowych z polskimi i zagranicznymi firmami oraz jest zaangażowany w 10 przedsięwzięć biznesowych. Od lat łączy więc sport z biznesem i uczy tego również innych.

– Stworzyłem Akademię Mistrzów Świata, gdzie od sportowców – takich jak m.in. Adam Małysz, Maja Włoszczowska, Karol Bielecki czy Marcin Gortat – czerpię gotowe i sprawdzone przez nich metody np. na to, jak się motywować, jak dawać sobie radę w sytuacjach ekstremalnego stresu, jak wyznaczać swoje cele i układać pod nie plan, a potem przekazuję tę wiedzę dalej, innym sportowcom i przedsiębiorcom – mówi żeglarz. – W obszarze nowych technologii stworzyłem ZOOM.ME, platformę, na którą można wysyłać prezenty dla swoich najbliższych, szczególnie osób starszych. Mamy rodzinny biznes o nazwie Łożyska Kusznierewicza. Mamy patent wymyślony przez mojego tatę, gdzie łożysko toczne nie potrzebuje smarowania. To kolejne bardzo fajne, innowacyjne rozwiązanie.

O cechach, jakie są potrzebne w sporcie i biznesie, Mateusz Kusznierewicz opowiadał podczas jednego z ostatnich Thursday Gathering. To cykliczne imprezy, na które w każdy czwartek przychodzą eksperci, naukowcy, biznesmeni, start-upowcy i studenci zainteresowani innowacjami z różnych obszarów. Organizatorem spotkań jest Fundacja Venture Café Warsaw. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.