Mówi: | Adriana Marczewska |
Funkcja: | szefowa kuchni, uczestniczka programu „Top Chef” |
Firma: | Restauracja WuWu |
Dobry czas dla restauratorów z różnych nurtów. Polscy konsumenci doceniają zarówno food trucki, jak i najlepsze restauracje
Polski rynek gastronomiczny przechodzi duże zmiany. Trudno wyodrębnić jeden dominujący trend – z jednej strony mamy rosnącą popularność street foodu i food trucków, z drugiej strony modny staje się fine dining, czyli sztuka restauracyjna na najwyższym poziomie. Konsumenci chętnie jadają na mieście, coraz większą wagę przywiązują do jedzenia i jego jakości oraz lubią poznawać nowe smaki, ale to kuchnia polska i włoska pozostają dominujące. – W 2020 roku w trendach gastro będziemy mieć także kuchnię wegetariańską oraz wspieranie lokalnego biznesu – ocenia Adriana Marczewska, szefowa kuchni WuWu.
– Nie ma jednego typu kuchni, która jest serwowana, jednego trendu, który dominuje na rynku. Mamy cały wachlarz: street food, fine dining, tradycyjna kuchnia polska i bardzo zdrowe podejścia do jedzenia – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Adriana Marczewska, szefowa kuchni WuWu.
Z raportu „Rynek gastronomiczny w Polsce” wynika, że Polacy coraz częściej chodzą do restauracji – niemal połowa wskazuje, że w 2018 roku zdecydowanie częściej jadała w lokalach gastronomicznych niż jeszcze rok wcześniej. Raport „Polska na Talerzu 2019” podaje natomiast, że 93 proc. osób w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedziło restauracje. Najczęściej odwiedzamy pizzerie (68 proc.), sieci fast food (65 proc.), na popularności zyskują food trucki (21 proc.).
– Wspólnym wyznacznikiem w poszukiwaniach konsumentów jest smak, wygoda i jakość. Mam nadzieję też, że dojdzie do tego świadomość pochodzenia produktu – mówi Adriana Marczewska.
O wyborze lokalu decydują smak danej kuchni (51 proc. ), chęć poznania nowych smaków (29 proc.) oraz dostępność (21 proc.). W restauracjach najchętniej sięgamy po dania znane nam, a więc bezpieczne, dlatego popularnością cieszy się kuchnia polska (82 proc. według raportu „Polska na talerzu”), włoska (61 proc.), amerykańska czy arabska (odpowiednio 36 i 30 proc.). Jednocześnie rośnie liczba konsumentów preferujących polską kuchnię regionalną, co przekłada się na rozwój lokalnej gastronomii, z ofertą z tradycyjnymi potrawami.
– W 2020 roku mocno będzie się rozwijał nurt kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Może nie codziennie, ale ta kuchnia będzie częściej zaglądała do naszej codziennej diety – ocenia ekspertka.
Raport na temat Food-Trendów portalu Pyszne.pl wskazuje, że obecnie diety wegetariańskiej przestrzega 4 proc. Polaków, a 8 proc. chciałoby jej wypróbować. Nawet 40 proc. ma z kolei zamiar ograniczyć spożycie mięsa.
– Niedawno była to sympatia do zwierząt, a teraz decyzje przejścia na wegetarianizm motywowane są sytuacją ekologiczną. Istnieje też przekonanie, że niejedzenie mięsa jest zdrowsze, więc ludzie, którzy chcą się zdrowo odżywiać, częściej sięgają po produkty wege. One są też łatwiej dostępne niż najlepszej klasy mięso – tłumaczy Adriana Marczewska.
W Polsce rozwija się kultura foodie – do jedzenia podchodzimy coraz bardziej świadomie, oglądamy programy kulinarne, przywiązujemy wagę nie tylko do smaku, lecz także wyglądu dania. Duży wpływ na rozwój tego trendu mają media społecznościowe, zwłaszcza Instagram. Tym samym rośnie rola blogerów czy influencerów.
– To jest bardzo pozytywne zjawisko, bo ono też wpływa na edukację, zwiększa dotarcie. Za pomocą ludzi, którzy są foodblogerami, możemy opowiedzieć naszą historię, dlaczego się decydujemy na pewne rozwiązania, jaka jest filozofia naszego jedzenia, naszego miejsca – tłumaczy szefowa kuchni WuWu. –Przy otwieraniu restauracji bardzo ważna jest świadomość miejsca. Teraz nie wystarczy dobre jedzenie. Ważna jest lokalizacja, misja, wartość edukacyjna czy emocjonalna, którą przekazujemy gościom. Bardzo ważne jest świadome budowanie marki i reklama, dbanie o najmniejsze szczegóły, doskonałe przeszkolenie zespołu, idealne zarządzanie kosztami, wiedza i doświadczenie – wymienia.
Jak podkreśla, wszystkie te kwestie składają się na długotrwały sukces restauracji, o który nie jest łatwo. Szczególnie na warszawskim rynku wiele restauracji się otwiera i zamyka, a budowanie silnej marki, która będzie przynosić zyski, to długi proces. Jednocześnie restauratorów optymizmem napawa fakt, że na popularności zyskuje fine dining, czyli sztuka restauracyjna na najwyższym poziomie. Klienci coraz chętniej wybierają lokale, które jedzenie traktują jak sztukę – od wyboru składników, przez odpowiednie przygotowanie i podanie, po dekorację stołu i obsługę kelnerską.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-18: Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-03-06: Pacjenci i lekarze apelują o Narodowy Plan dla Chorób Rzadkich. Aktualizacja strategii ma być gotowa w II kwartale
- 2024-03-27: Dorota Szelągowska: Moją specjalnością w kuchni jest czyszczenie lodówki i przygotowanie czegoś z niczego. Mam to po mamie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.