Newsy

Polacy wydadzą w tym roku na święta zdecydowanie więcej niż w poprzednim. Łącznie przeznaczą na ten cel 22 mld zł

2017-12-14  |  06:15
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Średnio polska rodzina wyda w tym roku na święta Bożego Narodzenia nieco ponad 1,6 tys. zł – wynika z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium. Szacowane łączne wydatki polskich gospodarstw domowych wyniosą prawie 22 mld zł, czyli o blisko 10 proc. więcej niż przed rokiem. Świąteczne zakupy spożywcze najczęściej zrobimy w dyskontach, a prezentów będziemy szukać w supermarketach i internecie.

     Statystyczna rodzina wyda na święta Bożego Narodzenia 1615 zł, czyli prawie 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Rodziny, które korzystają z programu Rodzina 500+, wyróżnią się na tym tle, ponieważ deklarują wydać 5 proc. więcej niż statystyczna rodzina – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska z Banku Millennium.

    Z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium, wynika, że szacowane łączne wydatki polskich gospodarstw domowych na Boże Narodzenie wyniosą ok. 22 mld zł, czyli o 1,9 mld zł więcej niż rok wcześniej.

    – Zdaniem ekonomistów Banku Millennium ten optymistyczny stosunek do życia wynika dzisiaj głównie z bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy, a także z faktu, że nasze realne przychody rosną. W związku z tym bardziej optymistycznie patrzymy na życie i więcej wydajemy na konsumpcję – tłumaczy Iwona Jarzębska.

    Wzrost wydatków może wynikać nie tylko z coraz lepszej sytuacji gospodarczej, ale także rosnącej inflacji. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że listopadowa inflacja wyniosła 2,5 proc. w skali roku, natomiast w ujęciu miesięcznym – 0,5 proc. W ciągu roku ceny żywności wzrosły o 6,5 proc.

    – Przed świętami kupujemy przede wszystkim jedzenie i prezenty. Artykułów spożywczych szukamy w dyskontach i supermarketach, natomiast w internecie poszukujemy okazji cenowych, porównujemy różne oferty, korzystając z wyszukiwarek i aplikacji. Przykładem takiej aplikacji jest goodie, smartshopingowa platforma stworzona przez Bank Millennium, która pozwala klientom wyszukiwać najlepsze oferty – mówi Jarzębska.

    Z raportu MilleŚwięta wynika, że świąteczne zakupy robimy przede wszystkim w dyskontach (43 proc. pytanych) oraz hiper- i supermarketach (blisko 43 proc.). Co czwarty Polak kupi potrzebne produkty na bazarku, a zaledwie 2,7 proc. w internecie. W przypadku prezentów dominują zakupy w internecie (dostępnym w komputerze) i supermarketach (odpowiednio 49 i 42 proc.). Przy pomocy smartfona lub tabletu planuje kupić w tym roku prezent zaledwie co dwudziesty pytany. Większość osób deklaruje, że przed zakupem sprawdza promocje, obniżki i porównuje ceny produktów.

    – Najczęściej na prezent świąteczny kupujemy kosmetyki, ale na drugim miejscu znajdują się zabawki – to dzieci najbardziej cieszą się ze świąt i to one najbardziej oczekują na podarunek pod choinką. Na trzecim miejscu wśród prezentów jest pozycja, która powinna cieszyć, czyli książki – mówi Iwona Jarzębska.

    Większość Polaków spędzi święta w domu (nieco ponad 58 proc.) lub u rodziny (38 proc.). Tylko niewielki odsetek planuje świąteczny wypoczynek poza domem lub spędzi czas u przyjaciół.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć