Newsy

W Polsce przybywa inicjatyw na rzecz poprawy sytuacji osób LGBT+. Dużą rolę odgrywają w tym firmy

2022-10-27  |  06:05
Mówi:Alex Bielecki, NatWest Group, współorganizator konkursu LGBT+ Diamonds Award
Karolina Kędziora, prawniczka, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego
  • MP4
  • 43 proc. społeczeństwa w Polsce jest życzliwie nastawione wobec osób LGBT+ – wynika z ubiegłorocznego badania Funduszu dla Odmiany. Kiedy jednak osoby sojusznicze są pytane o to, jak dużą stanowią grupę, odpowiadają, że ok. 5–10 proc. – To pokazuje, że wciąż za mało o tym mówimy – podkreśla Alex Bielecki z NatWest Group, firmy inicjującej konkurs LGBT+ Diamonds Awards. Celem tej inicjatywy jest nagradzanie osób i instytucji zaangażowanych w tworzenie inkluzywnego otoczenia, a także firm za ich działania na rzecz różnorodności. Takie inicjatywy mają w pewnym sensie rekompensować braki w polskim prawie.

    – Na przestrzeni kilku lat widzimy pozytywne zmiany dotyczące sytuacji osób LGBT+ w Polsce, natomiast niestety ostatnie badania też wskazują na to, że 43 proc. osób LGBT nadal czuje się wykluczone i dyskryminowane w społeczeństwie. Tak wynika z badań Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Z innych badań wynika też niestety, że na tle innych państw europejskich Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc pod względem równouprawnienia osób LGBT. Dlatego wniosek z tych wszystkich badań jest taki, że jest ogrom jeszcze nadal pracy przed nami – mówi agencji Newseria Biznes Alex Bielecki.

    Sytuację w Polsce może zobrazować ranking ILGA-Europe, w którym w tym roku po raz trzeci z rzędu nasz kraj znalazł się w europejskim ogonie i na ostatniej pozycji w UE pod względem poziomu równouprawnienia osób LGBT+. Gorsze oceny zgarnęło pięć krajów szeroko rozumianej Europy: Białoruś, Rosja, Armenia, Turcja i Azerbejdżan.

    Przedstawione w 2020 roku badanie Agencji Praw Podstawowych UE („A long way to go for LGBTI equality”) pokazało, że w Polsce na przestrzeni pięciu lat przemoc i dyskryminacja wobec osób LGBT+ wzrosły. Jako główną przyczynę badani wskazali negatywny stosunek polityków i rządzących. 96 proc. odpowiedziało, że uprzedzenia wobec osób LGBTI nie są zwalczane przez organy władzy publicznej. To powoduje duże poczucie osamotnienia, zagrożenia, a także strach przed ujawnieniem swojej orientacji. Przykładowo w Polsce 60 proc. osób LGBT+ boi się trzymać partnera lub partnerkę za rękę w miejscu publicznym, podczas gdy w Finlandii odpowiedziało tak 13 proc. badanych.

    To też przekłada się na osamotnienie osób, które są życzliwe wobec społeczności LGBT+, ale jednocześnie obawiają się deklaracji swoich przekonań. Chociaż 43 proc. polskiego społeczeństwa uważa się za takie osoby, to są przekonani, że należą do wąskiej grupy 5–10 proc. (dane z badań „Narracje dla odmiany. Badanie potencjału sojuszniczego” Funduszu dla Odmiany przytaczane przez NatWest Group). Jak podkreślają inicjatorzy konkursu LGBT+ Diamonds Awards, jednym ze sposobów przełamania tych obaw jest współpraca z osobami, które działają w podobnym obszarze.

     Liczne osoby, które działają społecznie, ale również firmy i organizacje pozarządowe wdrażają działania, które budują inkluzywność i tolerancję w miejscach pracy i przestrzeniach społecznych. W konkursie LGBT+ Diamonds Awards nagradzamy je m.in. za wdrażanie inkluzywnych szkoleń w miejscach pracy czy oferowanie benefitów, które nie wykluczają nikogo ze względu na orientację seksualną czy tożsamość płciową – mówi współorganizator konkursu.

    W tym roku do konkursu LGBT+ Diamonds Awards wpłynęła rekordowa liczba – 160 zgłoszeń. Rekordowa była też liczba wspierających tę inicjatywę partnerów. To pokazuje, że nie tylko zaangażowanie w działania na rzecz osób LGBT+ rośnie, lecz także coraz częściej się o tym mówi i się tym chwali. Robią to również firmy, które budują u siebie kulturę różnorodności.

     Zaangażowanie rośnie na wielu płaszczyznach. Zostały nagrodzone działania związane z szeroko pojętą edukacją również w miejscach pracy, ze wsparciem rodzin dzieci transpłciowych, z reprezentowaniem osób LGBT w sądach w sprawach dotyczących dyskryminacji, działania związane z organizacją marszów równości i wyjazdów aktywistycznych dla młodzieży. I to pokazuje, że największą siłę mamy w momencie, kiedy działamy razem – podkreśla przedstawiciel NatWest Group.

    Jednym z laureatów tegorocznej edycji konkursu – w dziedzinie Partnerstwo Roku – zostało Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego. To stowarzyszenie prawników i prawniczek, które od początku swojej 15-letniej działalności pomaga osobom LGBT+ walczyć w sądach o swoje prawa.

    – Nominacja dla naszej organizacji do nagrody LGBT+ Diamonds jest bardzo ważna i oznacza, że nasza wieloletnia praca jest dostrzegana i doceniana. Nasza praca polega na często wieloletniej batalii, bardzo długo musimy często czekać na jakiś sukces, na wygraną, niektóre sprawy trwają nawet 10 lat – mówi Karolina Kędziora, radczyni prawna i prawniczka, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego.

    10 lat PTPA czekało na wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie kobiety, która została pozbawiona prawa do opieki nad dzieckiem z tego powodu, że po rozwodzie z mężem związała się z inną kobietą. Sprawa rozstrzygnęła się we wrześniu ub.r. z korzyścią dla skarżącej się mamy.

    – Inna sprawa sprzed paru dobrych lat, ale pierwsza, precedensowa w orzecznictwie krajowym, to dyskryminacja mężczyzny w zatrudnieniu, który został zwolniony z pracy tylko dlatego, że jego pracodawca zobaczył w relacji telewizyjnej, że bierze on udział w krakowskim marszu równości na rzecz praw osób LGBT+. To była pierwsza sprawa w Polsce, w której sąd zastosował definicję dyskryminacji przez asocjację, czyli nie interesował się orientacją seksualną naszego klienta, tylko tym, że ze względu na uczestnictwo w marszu, powiązanie go z osobami LGBT+ został wyrzucony z pracy – mówi Karolina Kędziora. – Obecnie zajmujemy się bardzo ciekawą sprawą mężczyzny, który był szykanowany ze względu na przesłankę LGBT+ w działalności związku zawodowego. Takiej sprawy jeszcze też w Polsce nie było.

    Jak podkreśla, rzeczywistość prawna w przypadku osób LGBT+ jest bardzo trudna. Z jednej strony w kwestii zatrudnienia społeczność tę chronią przepisy przyjęte na forum unijnym, z drugiej strony jej przedstawiciele boją się walczyć o swoje prawa w przypadku jakichś naruszeń w obawie przed wystawieniem się na ocenę opinii publicznej, stygmatyzacją, krytyką czy wykluczeniem. Tym bardziej inicjatywy firm tworzących inkluzywne miejsca pracy, w których osoby LGBT+ czują się dobrze, są tak istotne.

     Prawo krajowe wciąż nie chroni osób LGBT+ przed mową nienawiści, przestępstwami motywowanymi nienawiścią na tle orientacji seksualnej, transpłciowości. I to jest ogromny problem, chociaż my, prawnicy i prawniczki, szukamy w przepisach rozwiązań, żeby jak najefektywniej chronić naszych klientów i klientki przed dyskryminacją. To jest duże wyzwanie – mówi prezeska PTPA. – Dzięki temu, że wygrywamy postępowania, przekonujemy opinię publiczną do tego, że warto chodzić do sądu, że warto zaufać wymiarowi sprawiedliwości.

    Rozdanie nagród LGBT+ Diamonds 2022 odbyło się 26 października w Teatrze Studio w Warszawie. Przyznano je w sześciu kategoriach. Poza PTPA wśród nagrodzonych znaleźli się bank BNP Paribas jako Pracodawca roku wspierający osoby LGBT+ oraz Place of Pride z firmy SKANSKA jako Pracownicza sieć LGBT+ roku. Ambasadorką osób LGBT+ została Ewelina Negowetti, edukatorka i mediatorka szkolna, pomagająca rodzicom dzieci transpłciowych w internecie. Inicjatywą roku wspierającą osoby LGBT+ wybrano Koalicję Miast Maszerujących po Równość Osób LGBTQ. Nagrodę w kategorii Lokalna inicjatywa roku zdobyło Koło Naukowe MyGender z Uniwersytetu SWPS, a Nagrodę specjalną odebrała Lambda Warszawa.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.