Newsy

Sylwia Butor: Młode osoby myślą, że są nieśmiertelne. Badania w kierunku onkologicznym wykonują, dopiero gdy choroba dotknie kogoś bliskiego

2025-09-16  |  06:17

Influencerka zauważa, że młodzi ludzie często lekceważą badania kontrolne. Czerwone światło zapala się u nich dopiero w momencie, kiedy ktoś z ich rodziny zachoruje. Wtedy ze strachu o swoje zdrowie i życie podejmują decyzję, żeby pójść do lekarza i się zbadać. Sylwia Butor uważa, że nie ma co odkładać profilaktyki na później i dlatego w swoich mediach społecznościowych zachęca swoich obserwatorów do regularnego sprawdzania, czy ich organizm funkcjonuje prawidłowo.

Z raportu „Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” stworzonego na zlecenie Henkel Polska przez Maison & Partners wynika, że 20 proc. Polek w ogóle nie szuka informacji o profilaktyce. Najbardziej niepokoją dane dotyczące najmłodszych kobiet. W grupie wiekowej 20–24 lata aż 46 proc. nie wykonuje samobadania piersi, a 61 proc. nie korzysta z USG, mimo że badanie to jest refundowane przez NFZ przy skierowaniu od specjalisty. Sylwia Butor zauważa, że wśród młodych osób często panuje przekonanie, że brak objawów oznacza brak zagrożenia i brak choroby.

– Młode osoby myślą, że są nieśmiertelne. Zresztą ja sama tak myślałam, jak byłam trochę młodsza. Jeżeli ktoś uważa, że jego to nie dotknie, to ja mu się wcale nie dziwię, bo jak jesteś młody, to naprawdę o tym nie myślisz. Statystyki pokazują, że ludzie młodzi najczęściej decydują się na zrobienie swojego pierwszego badania w kierunku onkologicznym, dlatego że spotkało to kogoś z ich bliskich – mówi agencji Newseria Sylwia Butor.

Dlatego też, jej zdaniem, trzeba wykorzystywać tak popularne wśród młodych social media do szerzenia informacji na temat profilaktyki i zachęcać ich do regularnych badań kontrolnych.

– Jesteśmy teraz w erze tak silnego przekazu poprzez media społecznościowe, że możemy u wielu ludzi zmienić myślenie i już nie będzie potrzebny, w cudzysłowie oczywiście, żaden trudny przypadek w rodzinie – mówi.

Sylwia Butor zdaje sobie sprawę z tego, że wiele osób odczuwa lęk przed badaniami, żeby nie usłyszeć najgorszej diagnozy. Warto jednak pokonać wszelkie blokady, bo wczesne wykrycie choroby daje większe szanse na wyleczenie. Jednocześnie influencerka zachęca kobiety do obserwowania swoich piersi i sprawdzania, czy nie pojawiły się w nich jakieś niepokojące zmiany.

– Możemy to zrobić w domu poprzez samobadanie i fajnie, gdyby to był początek. W przypadku osób starszych warto też jednak zapisać się na mammografię czy USG – mówi.

27 proc. ankietowanych kobiet przyznaje, że odkładają badania na później ze względu na ich koszt w przypadku braku refundacji, kolejne 27 proc. zasłania się brakiem czasu. Niemal takiej samej grupie problem sprawia utrudniony dostęp do badań i długie terminy.

– Oczywiście szybsze, ale też niestety płatne są badania prywatne. I to już jest sytuacja, która czasami komplikuje niektóre scenariusze, dlatego że nie każdy może sobie pozwolić na to, żeby wykonać takie badanie w prywatnym gabinecie, a jednocześnie nie może sobie pozwolić na długie oczekiwanie, więc jest dużo przeszkód w służbie zdrowia – mówi influencerka.

Swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami dotyczącymi badań kontrolnych Sylwia Butor podzieliła się podczas panelu dyskusyjnego poświęconego profilaktyce raka piersi organizowanego przez Henkel Polska i Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej. Modelka angażuje się w Różowy Patrol Gliss, który wystartował w 2023 roku i bez barier oraz formalności dociera z wiedzą i wsparciem do kobiet w całej Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Handel

Serwisy sprzedażowe pomagają rosnąć małym firmom w kraju i za granicą. Na Amazon co minutę kupowanych jest 70 produktów od polskich sprzedawców

86 proc. Polaków deklaruje, że ze względów bezpieczeństwa woli kupować na sprawdzonych marketplace’ach – wynika z badań Amazon.pl. Tak wysoki odsetek może oznaczać, że duże serwisy sprzedażowe będą przyciągać coraz większy ruch w sieci, co daje małym i średnim przedsiębiorcom nowe możliwości dotarcia do klientów, bez konieczności inwestowania we własny e-sklep i logistykę. W sklepie Polskie Marki na Amazon.pl jest ich już 1,2 tys. Wielu polskich sprzedawców wykorzystuje tę obecność także do rozpoczęcia eksportu swoich produktów.

Dom i ogród

Katarzyna Zielińska: Motyle i pielęgnowanie ogrodu to moje panaceum na smutki. Dzięki nim cały rok zachowuję spokojne wnętrze

Aktorka lubi obserwować motyle, bo jak podkreśla, te fascynujące owady mają dla niej szczególne znaczenie. By móc je hodować i cieszyć się ich widokiem, stworzyła im odpowiednie warunki do bytowania w swoim domu i ogrodzie. Od jakiegoś czasu Katarzyna Zielińska prowadzi też na Instagramie profil Plants With Me, poświęcony jej pasji do kwiatów i roślin. Dzięki niemu może się dzielić z followersami swoimi doświadczeniami, wskazówkami i inspiracjami.