‘Wystawa w Fabryce’ upamiętniająca b. FSO została otwarta w Warszawie
13 września 2024 r., na terenie planowanej przez OKAM inwestycji F.S.O. PARK na warszawskiej Pradze Północ, oficjalnie otwarto ‘Wystawę w Fabryce’. Obejmuje ona ponad 300 eksponatów, wśród nich znalazły się m.in. pojazdy wyprodukowane w dużej mierze w byłej Fabryce Samochodów Osobowych, ale nie tylko. Wystawa dostępna jest od 14 września dla zwiedzających: osób indywidualnych, jak i grup zorganizowanych. Obowiązują bilety wstępu.
-Dziedzictwo kulturowo-historyczne ma olbrzymie znaczenie dla OKAM, co potwierdza każdy nasz dotychczasowy projekt rewitalizacyjny. Od momentu zakupu 62 ha terenu po dawnej Fabryce Samochodów Osobowych zapowiadaliśmy, że zależy nam na organizacji profesjonalnej, ogólnodostępnej ekspozycji pojazdów wyprodukowanych w FSO. Cieszymy się zatem, że wspólnie z Maciejem Bieniem i grupą kilkudziesięciu miłośników motoryzacji udało się uruchomić ‘Wystawę w Fabryce’ - podkreśla Anna Watkowska, Członkini Zarządu OKAM City oraz Liderka Projektu F.S.O. PARK. I dodaje: - To nie jedyne świadectwo naszej dbałości o historię FSO. Wybrane budynki czy ich fragmenty poddane zostaną rewitalizacji i znajdą ważne miejsce na terenie przyszłej inwestycji F.S.O. PARK - jednocześnie w ramach nowych funkcjonalności odpowiadać będą na potrzeby współczesnych i przyszłych pokoleń.
Na ten moment na wystawie prezentowane jest ponad 300 eksponatów (docelowo ok. 600), w tym m.in. samochody wyprodukowane w FSO: Warszawy, Syrenki, Fiaty 125p i Polonezy, ale także motocykle, rowery, dystrybutory paliwa, silniki, etc. Poza tym wśród eksponatów znajdują się pojazdy, których części wytwarzane były w innych polskich zakładach produkcyjnych. Wszystkie pochodzą od prywatnych kolekcjonerów oraz z zasobów Dyrektora ‘Wystawy w Fabryce’ Macieja Bienia. Odtworzony został napis: Fabryka Samochodów Osobowych z Bramy Głównej a także odtworzona została brama wjazdowa (znajdująca się wcześniej od strony ul. Kotsisa) do dawnej Fabryki, która wraz z oryginalnymi napisami: Witamy - Welcome i Do zobaczenia – See you again oraz logiem FSO znalazła swoje miejsce w przestrzeni wystawienniczej. Ekspozycja zajęła ok. 8.000 mkw. powierzchni w budynku dawnej Lakierni.
-Otwarcie ‘Wystawy w Fabryce’ to dla mnie wyjątkowa chwila, wróciliśmy tu po ponad dwuletniej przerwie i przez ostatnie 9 miesięcy spotykaliśmy się w Lakierni prawie codziennie po to, by pracować przy adaptacji budynku i przygotowaniu eksponatów. Śmiało mogę powiedzieć, że ten projekt to nasz projekt życia – budujemy tę wystawę już od 2019 roku, spędziliśmy w tych murach tysiące godzin, dla nas jest to miejsce przesiąknięte nie tylko duchem FSO ale też, a może przede wszystkim naszą pasją i zaangażowaniem. Doceniam również przychylność OKAM w stronę historii i niezwykle cieszy mnie to, że mogę być częścią tego niezwykłego projektu - zaznacza Maciej Bień, Dyrektor ‘Wystawy w Fabryce’ oraz Przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski.
Na początek Wystawa otwarta będzie dla zwiedzających w weekendy w godzinach od 10:00 do 18:00. Obowiązywać będą bilety wstępu w cenie: bilet normalny w wysokości 50 zł i ulgowy - 40 zł. Istniała będzie również możliwość organizacji wizyt grup zorganizowanych.
Bilety dostępne są na stronie www.fozpit.org/czwarty-sezon, jak również w kasie na miejscu Wystawy.
Organizatorzy Wystawy:
- Fundacja Ochrony Zabytków Przemysłu i Techniki
oraz
- Muzeum Motoryzacji i Zabytków Techniki Miałem Kiedyś Takiego
Partnerzy Wystawy:
- Stowarzyszenie FSOAUTOKLUB
- OKAM / F.S.O. PARK
Inwestycja F.S.O. PARK
Na terenie po nieistniejącej już od ponad 13 lat Fabryce Samochodów Osobowych, docelowo powstać ma wielofunkcyjne i ekologiczne Miasto Przyszłości – F.S.O. PARK, w którym wartości takie jak: wspólnota, edukacja, ekologia, zdrowy styl życia, szacunek dla historii zostały postawione jako punkt nadrzędny. F.S.O. PARK łączyć będzie funkcje: mieszkaniową, biurową, handlowo-usługową, edukacyjną czy rekreacyjną. Planowana jest również przestrzeń pod eko targ. Aż 20 ha stanowić będą tereny zielone, z czego 10 ha – ogólnodostępny centralny park, dzięki któremu zostanie zlikwidowana `wyspa ciepła` na tym terenie. Zastosowany zostanie również szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród planowanych rozwiązań z obszaru zielonej i niebieskiej infrastruktury są m.in. kolektory słoneczne, pompy ciepła, ogniwa fotowoltaiczne z perowskitu, system całkowitej retencji wody opadowej czy wewnętrzna sieć niskotemperaturowa.
Już w etapie I na obszarze ok. 13 ha OKAM planuje realizację ok. 2.000 mieszkań dla ok. 4.600 mieszkańców, ok. 60 lokali handlowo-usługowych, 3-ciągowej szkoły podstawowej dla ok. 645 uczniów, której brakuje w tej części Warszawy, i która zostanie przekazana Dzielnicy, a także pierwszego fragmentu ogólnodostępnego centralnego parku.
Rozpoczęcie budowy etapu I, w którym ma powstać 25 budynków przeciąga się ze względu na trwające procedury administracyjne związane z ustawą Lex Deweloper. Realnie budowa etapu I powinna rozpocząć się na początku 2026 roku, a cała inwestycja na 62 ha (docelowo 12.000 mieszkań dla 17.000-19.000 mieszkańców, 13.000 miejsc pracy) potrwa ok. 25 lat.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mika Urbaniak: Dążę do tego, by żyć w autentyczności. Stawiam więc granice w relacjach z innymi
Wokalistka podkreśla, że życie w zgodzie z własnym wnętrzem wymaga nie tylko autorefleksji, ale także odważnego wyrażania siebie i dbania o własne potrzeby. Taki sposób funkcjonowania pomaga utrzymać komfort emocjonalny, pozwala maksymalnie wykorzystać drzemiący w nas potencjał i jest fundamentem szczęśliwego życia. Mika Urbaniak zwraca też uwagę na konieczność wyznaczania granic w relacjach z innymi i budowanie zdrowych relacji.
Ochrona środowiska
Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem

Ślad węglowy generowany przez kobiety, liczony na podstawie diety i wykorzystania środków transportu, jest o jedną czwartą niższy w porównaniu do mężczyzn – donoszą francuscy i brytyjscy naukowcy na podstawie badań przeprowadzonych we Francji. Nawet po skorygowaniu wyników, na przykład o różnice płciowe w zapotrzebowaniu na kalorie, luka pozostaje bardzo duża. Tym, co w większości odpowiada za te różnice, są czerwone mięso i samochody – oba wysokoemisyjne i oba powiązane ze stereotypowym wizerunkiem mężczyzny.
Gwiazdy
Marcelina Zawadzka: Kiedyś sama decydowałam o swoim życiu i nie byłam od nikogo zależna. Teraz już przy opiece nad synkiem jestem zdana na pomoc innych

Prezenterka przyznaje, że bycie mamą to ciągłe wykraczanie poza swoją strefę komfortu, bo od momentu narodzin dziecka jest się całkowicie odpowiedzialnym za tę małą istotę i trzeba ustawić wszystko pod jej potrzeby. Każdego dnia macierzyństwo uczy ją pokory i pokazuje, że nie na wszystko ma wpływ i nie wszystkiemu jest w stanie zapobiec. Często nie pozostaje nic innego, jak przyjąć trudne doświadczenia i wyciągnąć z nich odpowiednią lekcję. Marcelina Zawadzka zdradza, że jej dziewięciomiesięczny syn już stawia pierwsze kroki i jest niezwykle ciekawy świata. Czasami towarzyszy jej także w pracy.