JOANNA SOKOŁOWSKA WYGRYWA VI KPA IM. JONASZA KOFTY. W ŁODZI
JOANNA SOKOŁOWSKA WYGRYWA VI KONKURS PIOSENKI AKTORSKIEJ IM. JONASZA KOFTY. W ŁODZI TRWA FESTIWAL OFF-PÓŁNOCNA
Szczerość wykonania i zdolność poruszenia słuchaczy przekonującą interpretacją zdecydowały o zwycięstwie Joanny Sokołowskiej w rozstrzygniętym dziś VI Konkursie Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Drugie miejsce zajęła Michalina Dworzaczek, trzecie – Miłosz Dutkiewicz. Nagrodę równościową przyznano Monice Łopuszyńskiej i Stanisławowi Łopuszyńskiemu. Nagroda specjalna Dyrektora Teatru Muzycznego w Łodzi trafiła do Katarzyny Hołyńskiej. Galowy występ laureatów i koncert „Konstelacje” Katarzyny Groniec zakończyły pierwszy weekend tegorocznej edycji Festiwalu
OFF-Północna w Łodzi.
W przesłuchaniach na żywo VI edycji Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty zmierzyło się ośmioro wokalistów, duet i jeden zespół – wybranych spośród ponad stu zgłoszeń z całego kraju. Występy oceniało mistrzowskie jury w składzie: Wojciech Kościelniak, Katarzyna Groniec, Konrad Imiela, Piotr Kofta, Danuta Antoszewska, Eliza Gaust, Jakub Szydłowski oraz Krzysztof Wawrzyniak. Honorowym członkiem jury była Julia Szewczyk, laureatka poprzedniej edycji konkursu.
– Oczywiście braliśmy pod uwagę profesjonalizm wykonania, czyli te wszystkie czynniki, jak dykcja, umiejętności wokalne czy sam pomysł na piosenki. Ale najważniejsze było dla nas prawdziwe poruszenie. Szukaliśmy tych wykonań, które sprawiają, że słyszymy coś, czego jeszcze nie słyszeliśmy, że widzimy coś, czego nie widzieliśmy. Jeśli w środku, w odbiorcy, dzieje się coś szczególnego, ciepłego, miłego, to o to właśnie chodzi tak naprawdę w piosence aktorskiej – podkreśla Wojciech Kościelniak, przewodniczący jury konkursu.
Jury zdecydowało, że nagroda główna – statuetka Jonaszka i 8 000 złotych trafią do Joanny Sokołowskiej – absolwentki Akademii Teatralnej w Warszawie, związanej gościnnie z teatrami w Łodzi, Opolu i Słupsku, laureatki nagrody aktorskiej za rolę w spektaklu „Zakonnice odchodzą po cichu” na Festiwalu Debiutantów Pierwszy Kontakt. Nagrodę główną wywalczyła wykonaniem piosenki Jonasza Kofty „Radość o poranku” z muzyką Juliusza Michala Loranca oraz „Nie żałuję” (Agnieszka Osiecka, Cezary Reinert).
– Zawsze wychodzę z założenia, że w piosence aktorskiej najważniejszy jest przekaz. To, co czuję ja i co czuję, że może być dobre dla ludzi. A wtedy wokal gdzieś za mną podąża – mówi zwyciężczyni konkursu.
II miejsce i nagrodę w wysokości 3 000 złotych wyśpiewała Michalina Dworzaczek – studentka III roku Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi wykonaniem „Trzeba marzyć” (Jonasz Kofta, Janusz Strobel) oraz „Stojąc w kolejce” (Grzegorz Ciechowski, Republika).
Trzecie miejsce, z nagrodą w wysokości 2 000 złotych, zajął Miłosz Dutkiewicz – pochodzący z Gniezna student Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Uwagę jury przykuła jego interpretacja tekstów „To wszystko mafia” Jonasza Kofty i „Maratończyk” Włodzimierza Wysockiego w aranżacjach Marka Wincenciaka.
Wręczono także nagrodę równościową, przyznawaną przez Pełnomocniczkę Prezydenta Miasta Łodzi ds. Równego Traktowania. Trafiła ona do Moniki Łopuszyńskiej i Stanisława Łopuszyńskiego. Sponsorem nagrody równościowej było OPG Property Professionals. Z kolei pulę nagród finansowych za zajęcie trzech pierwszych miejsc zasiliła Fundacja LodzArte.
Przyznano również pozaregulaminową nagrodę specjalną Dyrektora Teatru Muzycznego w Łodzi, która trafiła do Katarzyny Hołyńskiej za dojrzałość wykonawczą i siłę emocjonalnego przekazu występu.
Laureaci zaprezentowali się przed publicznością festiwalu OFF-Północna, w ramach którego organizowany jest konkurs. Gala Finałowa zwieńczona koncertem Katarzyny Groniec z utworami z płyty „Konstelacje” zakończyła pierwszy weekend tegorocznej edycji festiwalu.
Po dwudniowej przerwie OFF-Północna powróci w środę z propozycją dla młodzieży: spektaklem Fundacji Pomysłodalnia „Nie tylko Przemyk” w reżyserii Piotra Wyszomirskiego.
W czwartek, 18 kwietnia na scenie OFF-Północna zagości Teatr Muzyczny z Torunia ze spektaklem „Piękna Lucynda”, proponując teatralną zabawę wokół molierowskiej intrygi według Hemara.
Drugi weekend festiwalu otworzą Maciej Pawlak i Karina Komendera koncertem „Tides and Times” opartym na fragmentach uznanych amerykańskich musicali autorstwa Adama Guettela, Jasona Roberta Browna, Craiga Carnelii, Kait Kerrigan, Briana Lowdermilka czy Maury’ego Yestona.
W sobotę, Barbara Sanecka, Kamil Olczyk i Łukasz Walczak podzielą się z publicznością swoją fascynacją postacią amerykańskiego choreografa Boba Fosse'a i twórczością legendarnych artystów, takich jak Fred Astaire, Ginger Rogers, Cyd Charisse i Gene Kelly w programie „Miłość ci wszystko wypaczy. Musicalowa rewia absurdu”. Tego samego dnia w poemacie jazzowym „Bona Sforza d’Aragona” wystąpią Artur Żmijewski i Ewa Żmijewska. Wyjątkowość projektu polega na połączeniu dwóch gatunków scenicznych. Koncert, skomponowany przez jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych – Kubę Stankiewicza, jest jednocześnie kameralną formą teatralną zbudowaną wokół tekstu Michała Zabłockiego – lekką, dowcipną, a zarazem wzruszającą opowieścią o jednej z najbardziej intrygujących postaci w naszej historii.
Wreszcie na finał – „Depesze” w wykonaniu artystów Teatru Rampa na Targówku. Wystawiany, po raz pierwszy w festiwalowej odsłonie, spektakl poświęcony jest muzyce kultowego zespołu Depeche Mode. Publiczność usłyszy zupełnie nowe interpretacje ich utworów w aranżacji Marty Zalewskiej, a w wykonaniu m.in. Marcina Januszkiewicza.
Bilety na Festiwal OFF-Północna można kupować w kasie Teatru Muzycznego w Łodzi oraz online, w serwisie sprzedażowym teatru: www.bilety.teatr-muzyczny.lodz.pl. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie internetowej festiwalu – offpolnocna.com.
Organizatorem OFF-Północna jest Teatr Muzyczny w Łodzi, a festiwal współfinansowany jest ze środków Miasta Łodzi.
SUROWY REALIZM I GŁĘBOKA REFLEKSJA. POEZJA TADEUSZA RÓŻEWICZA
Marcin Muszyński odsłania tajemnice Trójkąta Bermudzkiego!
PREMIERA „WSZYSTKO ŹLE! NAJGORSZY NA ŚWIECI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
– Spektakl „Barabuum!” to nie tylko rozrywka na najwyższym poziomie, ale także sztuka z drugim dnem i ukrytym przesłaniem – mówi Paweł Małaszyński. Aktor nie boi się tematów kontrowersyjnych i uważa, że dobrze jest pokazywać na scenie uniwersalne problemy, z którymi może się borykać wiele osób, ale nie każdy ma odwagę się do tego przyznać. Jego zdaniem przedstawienie wyreżyserowane przez Artura Barcisia powinno zachęcić widzów do szczerej rozmowy o potrzebach seksualnych, skrytych pragnieniach i fantazjach łóżkowych.
Konsument
Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.