Newsy

Firmy łączą siły dla zrównoważonego rozwoju. Ten temat jest w centrum zainteresowania także małych i średnich przedsiębiorstw

2023-11-20  |  06:30
Mówi:Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca, BASF Polska
Agnieszka Łyczak-Szymczyk, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju, BASF Polska
Katarzyna Jedynak, dyrektorka sprzedaży i rozwoju rynków, BASF Polska
  • MP4
  • Prawie 80 proc. polskich firm ma świadomość, że działania związane z ochroną środowiska będą zyskiwały na znaczeniu w ciągu kolejnych trzech–pięciu lat. Co piąta zamierza wdrożyć innowacje ekologiczne nakierowane na ten cel – wynika z badania EY. Co istotne, już teraz coraz więcej z nich już angażuje się w tego typu inicjatywy. Skala wyzwań stojących przed biznesem jest tak duża, że firmy łączą siły na rzecz zrównoważonego rozwoju. – Powinniśmy dzielić się wiedzą, doświadczeniami i wyzwaniami, bo przecież zrównoważony rozwój to nie jest łatwy temat i stosunkowo świeży w biznesie – podkreślają przedstawiciele BASF Polska, inicjatorzy programu „Razem dla planety”. Do jego pierwszej edycji swoje zrównoważone projekty zgłosiło ponad 30 przedsiębiorstw, klientów koncernu, w tym bardzo mocna reprezentacja sektora MŚP. To pokazuje, że ESG to obszar zainteresowania nie tylko dużych korporacji.

    – Takie programy mogą mieć pozytywny wpływ, mogą inspirować klientów, partnerów do tego, żeby jeszcze większą uwagę poświęcać temu bardzo ważnemu tematowi, jakim jest zrównoważony rozwój – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska. – Tworzymy chemię dla zrównoważonej przyszłości już od ponad 150 lat i ten temat jest dla nas bardzo istotny. A możemy to osiągnąć tylko wspólnie z naszymi klientami.

    Wymogi regulacyjne, ale i oczekiwania ze strony inwestorów czy klientów powodują, że w tej chwili większość firm angażuje się już w działania ukierunkowane na zrównoważony rozwój. Według tegorocznego raportu Autodesk („State of Design & Make”) ponad połowa przedstawicieli firm produkcyjnych deklaruje, że inicjatywy w tym zakresie są kluczową częścią ich strategii rozwoju, a 94 proc. spodziewa się, że zarówno ich przedsiębiorstwo, jak i cała branża będą wprowadzać w nadchodzących latach coraz więcej zmian ukierunkowanych na zrównoważony rozwój. Podobne wnioski płyną też z ubiegłorocznego badania firmy doradczej EY („Czy polski biznes jest zrównoważony?”), w którym aż 90 proc. polskich firm zadeklarowało, że ich misja zawiera aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem, a 67 proc. przedsiębiorstw uwzględnia go w swojej codziennej działalności. Presja na ten aspekt będzie jednak rosnąć, ponieważ już dla 57 proc. organizacji istotne jest, czy wybrany przez nich kontrahent spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju.

     „Razem dla planety” to autorski program BASF Polska, do którego chcieliśmy zaprosić naszych klientów, żeby pochwalili się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju, a robią w tym obszarze naprawdę dużo – mówi Agnieszka Łyczak-Szymczyk, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska. – To pewnego rodzaju klub wszystkich, którzy chcą działać na rzecz ochrony klimatu i zrównoważonego rozwoju. 

    Możliwość wymiany doświadczeń, dobrych praktyk i inspiracji do działań z zakresu zrównoważonego rozwoju, ale także nagrodzenie najlepszych projektów z tego obszaru to właśnie cel programu zainicjowanego przez BASF.

    Do tej pory BASF nie tylko mówił, ale i dużo działał – i wciąż działa – na rzecz zrównoważonego rozwoju. Natomiast jedna firma to nie wszystko. Dlatego chcieliśmy zaprosić do współpracy także naszych klientów, podziękować i nagrodzić ich za inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju – dodaje Agnieszka Łyczak-Szymczyk.

    BASF tworzy innowacje dla firm z kilkudziesięciu różnych branż – od budowlanej i kosmetycznej aż po rolnictwo i automotive. W 2022 roku firma zarejestrowała na całym świecie ponad 1 tys. nowych patentów. Aktywnie działa też na rzecz ochrony klimatu i zasobów wodnych oraz wdrażania prośrodowiskowych praktyk. BASF jest m.in. jednym z założycieli Alliance to End Plastic Waste, czyli ogólnoświatowej inicjatywy na rzecz wyeliminowania odpadów z tworzyw sztucznych w środowisku. 

    Program „Razem dla planety” ma umożliwić firmom pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do konkursu, ogłoszonego w październiku br., zgłosiło się ponad 30 firm – klientów BASF z różnych branż, których inicjatywy zostały ocenione przez specjalnie powołaną kapitułę. W jej skład weszli m.in. przedstawiciele świata nauki, organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony klimatu oraz organizacji branżowych.

    Największym zainteresowaniem cieszyła się kategoria „Lidera zrównoważonego rozwoju MŚP”, której celem było docenienie działań małych i średnich firm. To pokazuje, że zrównoważony rozwój to nie tylko temat dla dużych przedsiębiorstw, bo te mniejsze też mają się czym pochwalić.

    – Nie spodziewaliśmy się, że mniejsze przedsiębiorstwa tak licznie wezmą udział w konkursie. Spodziewaliśmy się raczej, że będą to duże koncerny, międzynarodowe firmy, które cele zrównoważonego rozwoju realizują na poziomie globalnym i mają to niejako narzucone – mówi Katarzyna Jedynak, dyrektorka sprzedaży i Działu Rozwoju Rynku w BASF Polska.

    W premierowej edycji konkursu „Razem dla planety” nagrodę główną i Diamentową Planetę w kategorii  Lidera zrównoważonego rozwoju MŚP zdobyła firma Torf Corporation, znana z produkcji kosmetyków marki tołpa. Drugie miejsce na podium i Platynowa Planeta przypadły spółce Djchem Chemicals Poland, która jest jednym z liderów produkcji antyutleniaczy i antyozonantów aminowych, a trzecie (Zielona Planeta) spółce Styropmin, zajmującej się głównie produkcją i sprzedażą płyt styropianowych.

    W kategorii Mistrz Gospodarki Obiegu Zamkniętego główna nagroda ponownie powędrowała do Djchem Chemicals Poland. Drugie miejsce zdobyły ex aequo Global Cosmed, produkująca kosmetyki, oraz Synthos – jeden z największych w Polsce producentów surowców chemicznych w Polsce.

    W kategorii Innowator Roku zwyciężył Orlen Południe za inwestycję w technologię konwersji gliceryny do bioglikolu propylenowego, która pozwala na ograniczenie emisji CO2 o od 60 do nawet 80 proc. Jest to pierwsza tego typu instalacja na świecie, w której zastosowano katalizator miedziowy BASF H9-66 promujący konwersję gliceryny przy udziale wodoru do glikolu propylenowego. Drugie miejsce w tej kategorii zajął producent drzwi Porta KMI, a trzecie – Podanfol, producent osłonek dla wędlin za produkt zastępujący standardowy poliamid.

    Nagrody w konkursie „Razem dla planety” zostały wręczone podczas uroczystej gali, która odbyła się 15 listopada br. w Warszawie. Zwycięzcy otrzymali możliwość dalszego doskonalenia się w kwestii zrównoważonego rozwoju, ponieważ wezmą udział w specjalnie dla nich zorganizowanych warsztatach w centrali BASF w niemieckim Ludwigshafen.

    Na początku założyliśmy, że ta edycja programu „Razem dla planety” będzie skierowana tylko do naszych klientów, ale – patrząc na liczbę zgłoszeń i zapytań spoza grona naszych klientów – już wiemy, że będziemy organizować kolejne edycje. Tym samym już teraz zapraszamy do udziału w kolejnej odsłonie „Razem dla planety” w 2024 roku, tym razem nie tylko naszych klientów, ale też szerokie grono partnerów i firm, które z nami współpracują – mówi Agnieszka Łyczak-Szymczyk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Prawo

    Składka zdrowotna i inne podatki zbyt dużym obciążeniem dla przedsiębiorców. Część z nich będzie musiała zamknąć działalność i przejdzie do szarej strefy

    Rząd chce ulżyć prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i wprowadzić nowe regulacje poboru i naliczania składki zdrowotnej. Zamierza wprowadzić zmiany, które poprawią sytuację przedsiębiorców, zwiększą pewność rozliczeń i pozwolą na sfinansowanie wydatków systemu ochrony zdrowia. Zdaniem szefa związku zawodowego skupiającego samozatrudnionych w obliczu zmian demograficznych i istniejących obciążeń publicznoprawnych rozwiązań należy szukać w budowaniu na nowo relacji społecznych. W przeciwnym razie powiększą oni szarą strefę i grono wykluczonych.

    Konsument

    Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki

    Nawet 50 proc. deklaracji środowiskowych, z którymi spotykają się konsumenci w Europie, jest niepełnych lub wprowadzających w błąd. Teraz Bruksela chce uszczelnić prawo, aby wyeliminować zjawisko, w którym firmy pozycjonują się jako ekologiczne, choć faktycznie nie podejmują żadnych działań poza pustymi deklaracjami. Już wiadomo, że na przedsiębiorców nałożone będą nowe obowiązki. Stanie się to prawdopodobnie już od 2026 roku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.