Newsy

Bałtycki bursztyn może być wykorzystywany zarówno jako ozdoba, jak i składnik lekarstw i potraw

2014-10-14  |  06:00
Mówi:Łukasz Magrian
Funkcja:zastępca dyrektora biura
Firma:Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
  • MP4
  • Bursztyn to jeden z najpopularniejszych kamieni, nie tylko w Polsce. Kojarzący się z Pomorzem szlachetny surowiec jest ceniony ze względu na wiele właściwości – wykorzystuje się go w zdobnictwie, ponadto ma on właściwości lecznicze, a także jest wykorzystywany jako składnik dań i napojów.

    Bursztyn to kopalniana skamieniała żywica, która pochodzi z trzeciorzędowych drzew iglastych i liczy sobie blisko 40 milionów lat. Biżuteria wykonana z bursztynu od wieków zachwyca wielością barw i jest chętnie kupowana przez kobiety w każdym wieku. Jednym z największych miejsc poświęconych bursztynowi jest Piąta Aleja w Gdańsku, gdzie miłośnicy tego kruszcu mogą poznać jego historię oraz przekonać się oraz jak powstaje biżuteria na bazie bursztynu.

    – Znajdują się tam liczne galerie, wystawy, miejsca, w których nie tylko można obejrzeć biżuterię, lecz także podejrzeć pracę rzemieślników, spróbować swoich sił przy obróbce tego tworzywa, zobaczyć jak trudna jest to praca. Można własnoręcznie przygotować pewne elementy i stworzyć swoją własną kompozycję – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Łukasz Magrian, zastępca dyrektora biura w Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

    Bursztyn od wieków jest ceniony również za swoje właściwości zdrowotne. Wiara w dobroczynne działanie bursztynu została poparta badaniami naukowymi. Potwierdzono, że bursztyn pobudza system nerwowy, reguluje pracę nerek i jelit oraz ma działanie przeciwzapalne. Popularny kamień jest wykorzystywany również w zabiegach kosmetycznych.

    – Wiele hoteli świadczących usługi z zakresu odnowy stosuje bursztyn. Właściwości lecznicze tego kamienia wykorzystuje się przy tworzeniu kosmetyków do konkretnych zabiegów. Bursztyn świetnie regeneruje skórę, działa antyalergicznie, daje poczucie wypoczynku i relaksu – mówi Łukasz Magrian.

    Zabiegi z użyciem bursztynu polecane są przede wszystkim w okresie jesiennym, kiedy należy wzmocnić organizm i przygotować skórę do zimy. W ofercie salonów spa znajduje się masaż bursztynem, z wykorzystaniem pyłu bursztynowego lub kremów stworzonych na bazie tego kamienia.

    Jedną z mniej znanych właściwości bursztynu są jego walory smakowe. Kruszec ten wykorzystywany jest bowiem nie tylko w popularnych nalewkach, ale stał się także dodatkiem do potraw.

    – Bursztyn stał się również inspiracją do stworzenia konkretnych potraw, kompozycji barw i smaków, które nawiązują nie tylko do odcieni bursztynu, lecz także konkretnych produktów, które powstają na jego bazie. Na przykład nalewka bursztynowa, która jest wykorzystywana do tworzenia konkretnych potraw. Mamy zupę bursztynową oraz marynaty, które powstają w oparciu o kamień bursztynowy, a także lokalny browar – wymienia Magrian.

    Badania wykazały, że bałtycki bursztyn ma najwięcej właściwości zdrowotnych w naturalnej postaci surowca oraz w postaci rozdrobnionej. Należy jedna pamiętać, aby nie stopić kamienia, ponieważ wówczas straci on większość swoich leczniczych właściwości.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Media

    Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

    Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.