Newsy

Cyfryzacja nie omija muzeów. Duże inwestycje technologiczne zmieniają ofertę placówek kulturalnych [DEPESZA]

2021-09-30  |  06:05
Wszystkie newsy

Nowe usługi dla zwiedzających, bardziej atrakcyjny przekaz, większy dostęp do dzieł sztuki dla gości z całego świata – to korzyści z cyfryzacji placówek kulturalnych. Przez wiele miesięcy pandemii, kiedy muzea, galerie, teatry czy kina pozostawały zamknięte, internet był jedynym sposobem na kontakt z kulturą i sztuką. Nowe inwestycje w infrastrukturę teleinformatyczną mają lepiej przygotować placówki na podobną ewentualność, ale też dopasować ich ofertę do potrzeb gości XXI wieku. Takie jest założenie inwestycji Muzeum Narodowego w Warszawie, w ramach której koncern technologiczny Huawei gruntownie zmodernizuje instalację teleinformatyczną, położy 25 kilometrów kabli i poprawi jakość sygnału Wi-Fi o ok. 20 proc.

 Sztuka – podobnie jak technologia – powinna być dostępna dla wszystkich. Dzięki naszemu wspólnemu projektowi wszyscy ci, którzy są zainteresowani sztuką i bogatą historią Polski, zyskają możliwość swobodnego podziwiania dorobku kulturowego w dowolnym miejscu i czasie, fizycznie i online – mówi agencji Newseria Biznes Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska. – W Huaweiu kładziemy duży nacisk na przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju wykluczeniom, w tym w dostępie do kultury i edukacji.

Współpraca między firmą a MNW zakłada gruntowną modernizację instalacji teleinformatycznej. Pierwszy etap inwestycji rozpoczął się we wrześniu i obejmuje instalację 25 km okablowania i 72 punktów dostępowych, co pozwoli osiągnąć nawet o 20 proc. lepszy sygnał sieci Wi-Fi w standardzie 6. Dzięki temu zwiedzając w przyszłym roku Muzeum Narodowe w Warszawie, będzie można skorzystać z superszybkiego, bezpłatnego internetu i z cyfrowych zasobów muzeum.

Chcemy, aby nasi zwiedzający wychodzili z muzeum bogatsi nie tylko o nowe wrażenia estetyczne, ale też wyposażeni w wiedzę. Dostarczają ją tradycyjne książkowe przewodniki i katalogi, a coraz częściej serwisy cyfrowe. Chcemy ułatwić wszystkim posiadaczom urządzeń mobilnych korzystanie z treści Cyfrowego MNW już podczas zwiedzania muzeum. Dzięki modernizacji sieci Wi-Fi sztuka stanie się jeszcze bardziej dostępna – podkreśla w komunikacie Karolina Tabak z Działu Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej MNW.

Bazą wiedzy, obejmującą wiele z nich, jest m.in. muzealny portal Cyfrowe MNW, w którym można znaleźć artykuły, propozycje tematycznych ścieżek zwiedzania i podcasty, które przybliżają kontekst wybranych dzieł sztuki oraz ułatwiają ich odbiór. Po zakończeniu modernizacji infrastruktury teleinformatycznej w MNW zwiedzający zyskają do tych zasobów nieograniczony dostęp.

– Dzięki temu zasoby dostępne online, w tym treści edukacyjne, będą bezpłatnie dostępne przez internet dla zwiedzających na terenie całej instytucji. Na przykład nauczyciel, podczas wycieczki szkolnej, będzie mógł swobodnie pokazywać obrazy uczniom „na żywo”, a tym, którzy muszą uczyć się zdalnie, pokaże dzieła sztuki za pomocą telefonu lub tabletu – mówi Ryszard Hordyński.

Muzeum Narodowe w Warszawie to jedno z najstarszych muzeów sztuki w Polsce, a jego zbiory liczą około 830 tys. polskich i światowych dzieł sztuki. Obejmują malarstwo, rzeźbę, rysunki oraz ryciny, fotografie, numizmaty, a także przedmioty sztuki użytkowej i wzornictwo. Gruntowny remont w obliczu wymagań i przepisów dotyczących ich zabezpieczenia jest sytuacją niemal bezprecedensową.

Ten etap prac na pewno będzie kontynuowany jeszcze w 2022 roku i mamy nadzieję, że nasza współpraca potrwa dłużej – podkreśla dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

Jak wskazuje, prowadzona przez Huaweia modernizacja infrastruktury w MNW to już kolejny etap współpracy, nawiązanej w ubiegłym roku. Rozpoczęła się ona od zdigitalizowania wystawy czasowej „Polska. Siła obrazu”, dzięki czemu wybitne dzieła polskich malarzy zostały udostępnione zwiedzającym online wraz z opisami. W efekcie nawet 100 tys. osób mogło obejrzeć je w czasie, kiedy dostęp do muzeów i placówek kultury był wyłączony z powodu pandemii.

Koncern technologiczny zapowiada, że jest gotów dalej wspomagać cyfrową transformację muzeum. W planach jest m.in. stworzenie aplikacji na smartfony, która uatrakcyjni zwiedzanie MNW.

Kolejne etapy współpracy z MNW na ten moment są jeszcze w początkowej fazie planowania. Jednak szerokie portfolio rozwiązań chmurowych, sieciowych i bazujących na sztucznej inteligencji pozwala nam uszyć rozwiązania nie tylko na miarę XXI wieku, ale i na miarę tego konkretnie muzeum – mówi Ryszard Hordyński.

Współpraca z warszawskim Muzeum Narodowym to dla Huaweia nie pierwszy projekt realizowany w obszarze sztuki. Koncern technologiczny ma już doświadczenie w międzynarodowych projektach związanych ze zwiększaniem dostępności do kultury na całym świecie – od digitalizacji zbiorów muzealnych, przez modernizację instalacji sieciowych w instytucjach kultury, aż po udostępnianie wybranych dzieł w aplikacjach własnych, jak Themes i AppGallery.

– Każda z takich współprac jest wyjątkowa, a tym, co – mamy nadzieję – będzie cechować partnerstwo z Muzeum Narodowym w Warszawie, jest także jej długofalowość – podkreśla dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.