Newsy

Polacy na śniadanie jedzą głównie kanapki i płatki. Niecały procent ludzi poświęca na jego zjedzenie więcej niż pół godziny

2015-08-31  |  06:00

Ponad 80 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem i bez niego nie ruszają się z domu. Większość na jedzenie poświęca od 5 do 15 minut. W menu najczęściej królują kanapki, owsianka, musli i owoce. Z badań wynika, że podczas jedzenia Polacy znajdują także czas na surfowanie po sieci.

83 proc. badanych osób je śniadanie w domu, 14 proc. pakuje sobie jakieś kanapki albo musli do pracy, a 5 proc. w ogóle nie jada śniadań – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Karolina Czechova z MixIt.pl.

Badanie „Śniadanie po polsku” przeprowadzono wśród 800 osób. 80 proc. stanowiły kobiety, a 20 proc. mężczyźni. Okazuje się jednak, że obie grupy mają podobne nawyki żywieniowe.

Jest w Polsce taka tradycja kanapkowa, czyli w pracy przede wszystkim jemy kanapki i są to zazwyczaj posiłki na zimno, ewentualnie przygrzewamy je w mikrofali. Wszystko wskazuje jednak na to, że w ostatnich kilku latach Polacy są coraz bardziej świadomi tego, co jedzą, zaczynają jeść zdrowiej i na śniadanie wybierają musli albo kaszę – mówi Karolina Czechova.

71 proc. Polaków na poranny posiłek przeznacza 5-15 minut, 19 proc. – 15-30 minut, a niecały procent – ponad pół godziny. Śniadania zazwyczaj są urozmaicone – raz na słodko, innym razem słono lub pikantnie. Wyłącznie słodkie smaki preferuje 21 proc. badanych.

Bardzo ważne jest to, żeby rano wypić przynajmniej szklankę wody albo ewentualnie sok, który doda nam potrzebne sacharydy. I później w pracy możemy wypić np. kawę lub herbatę. Z badań wynika, że Polacy najczęściej popijają swoje kanapki kawą lub wodą – mówi Karolina Czechova.

Blisko 22,6 proc. ankietowanych przy śniadaniu rozmawia z domownikami, a 21,7 proc. całą uwagę poświęca tylko jedzeniu. Kolejna duża grupa respondentów (21 proc.) przyznaje, że podczas porannego posiłku przegląda internet, 13,5 proc. – ogląda telewizję, 11 proc. – słucha radia, a 5 proc. – czyta gazetę.

Z badań wynika, że podczas śniadania kobiety najczęściej rozmawiają z domownikami, a mężczyźni przeglądają internet – dodaje Karolina Czechova.

Dietetycy podkreślają, że śniadanie powinno być zdrowe i pożywne, bo jako pierwszy posiłek w ciągu dnia dostarcza ono organizmowi paliwa energetycznego, poprawia samopoczucie i zwiększa koncentrację.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

Gwiazdy

Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.