Mówi: | Maria Otmar-Szymańska |
Funkcja: | insight & analytics manager |
Firma: | Philips Polska |
Trzy czwarte Polek odczuwa presję, by zawsze wyglądać dobrze. Jedynie połowa uważa się za piękne
60 proc. kobiet na świecie uważa się za atrakcyjne. Liczba pań zadowolonych ze swojego wyglądu spadła w porównaniu z poprzednim rokiem aż o 5 proc. Ankietowane, pochodzące z 12 państw, w tym z Polski, uzależniają piękno głównie od stanu zdrowia i samopoczucia. Coraz więcej kobiet chce mieć świadomość sygnałów, jakie wysyła im organizm.
– W Polsce 53 proc. kobiet uważa siebie za piękne. Jest to dobry wynik, zwłaszcza jeśli porównamy go do rezultatów otrzymanych w innych krajach europejskich. W Wielkiej Brytanii analogiczny odsetek to jedynie 30 proc. – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Maria Otmar-Szymańska, insight & analytics manager marki Philips.
Większość kobiet uważa, że aby wyglądać promiennie, należy przede wszystkim osiągnąć wewnętrzną równowagę. Jednocześnie przyznają, że trudniej jest wydobyć z siebie piękno we współczesnym, zabieganym świecie.
– Według Polek na piękno wpływa przede wszystkim poczucie stabilności emocjonalnej. Co ciekawe coraz większy wpływ na jego postrzeganie mają również pozytywne nastawienie i aktywność fizyczna – dodaje ekspertka.
Z roku na rok spada odsetek kobiet uzależniających swoje piękno od aprobaty społeczeństwa. Dwa lata temu było to aż 66 proc. ankietowanych, obecnie współczynnik ten wynosi jedynie 40 proc. Spadek jest znakiem, że Polki częściej wsłuchują się w swoje wnętrze. Okazuje się jednak, że tym, co nie pozwala paniom zrezygnować z dbania o urodę, coraz częściej jest ambicja.
– Trzy czwarte kobiet w Polsce czuje presję, żeby zawsze wyglądać dobrze. Co ciekawe wymóg ten stawiamy sobie same. Na pytanie o to, dlaczego Polki codziennie chcą prezentować się pięknie, najczęściej odpowiadają, że robią to dla własnego samopoczucia. Z roku na rok spada liczba pań, które przypisują presję czynnikom zewnętrznym – tłumaczy Maria Otmar-Szymańska.
Kobiety chciałyby, aby w doborze odpowiednich produktów do stylizacji pomagał im ekspert. Równie ważna okazuje się dla nich rekomendacja najbliższych. W kwestiach pielęgnacyjnych aż 49 proc. pań zasięga informacji wśród przyjaciół, rodziny lub znajomych. Dla porównania jedynie 37 proc. ankietowanych szuka porad w mediach społecznościowych.
– Przyszłość kategorii beauty to przede wszystkim produkty, które są naturalne, a w związku z tym pozwalają zachować piękno i zdrowie. Z kolei, jeżeli chodzi o produkty technologiczne, kobietom bardzo zależy, żeby urządzenia były dopasowane do ich zindywidualizowanych potrzeb. W tym aspekcie panie wciąż czują niedosyt – mówi specjalistka.
Polki zdają sobie sprawę, że częsta stylizacja wpływa na kondycję włosów i może powodować osłabienie ich struktury. Pomimo tej świadomości większość pań (68 proc.) deklaruje, że nie zamierza rezygnować z dotychczasowych zabiegów, takich jak prostowanie czy suszenie. Coraz częściej jednak szukają urządzeń, które w jak najmniejszym stopniu wpłyną na stan ich włosów.
– Kobietom zależy na holistycznym podejściu do tematu beauty i możliwości kontrolowania zmian zachodzących w ich organizmie. Chcą sprawdzać stan swoich włosów i skóry po to, żeby móc jak najszybciej zareagować na potencjalne zagrożenia, które mogłyby wpłynąć na ich wygląd – zwraca uwagę Maria Otmar-Szymańska.
Czytaj także
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-02-20: Przyszłość centrów zdrowia psychicznego nadal nie jest znana. Pilotaż kończy się w lipcu
- 2025-02-05: Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
- 2025-01-21: Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
Prezenterka jest teraz na takim etapie swojego życia, że oddala się od ludzi, którzy nie wnoszą w nie nic pozytywnego. Zamiast tracić czas na toksyczne relacje, inwestuje w rozwój osobisty, dużo czasu poświęca też na pracę i rozwijanie swoich pasji. Malwina Wędzikowska nie ukrywa też, że jest dumna z kontynuacji formatu „The Traitors. Zdrajcy” i wierzy, że druga edycja również przyciągnie przed telewizory wielu widzów.
Nauka
Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa

Biotworzywa mogą się w przyszłości stać realną alternatywą dla tworzyw sztucznych, które dziś w wielu zastosowaniach są bardzo trudne do zastąpienia. W Łukasiewiczu – Instytucie Chemii Przemysłowej trwają prace nad nowoczesnymi technologiami biodegradowalnych materiałów, które mogą się przyczynić do zmniejszenia skali zanieczyszczenia plastikiem. Na razie jednak są to kosztowne alternatywy.
Edukacja
Ostatnie pięć województw kończy zimowe ferie. W tym roku 1/3 dzieci spędziła je w domu

Mniej więcej jedna trzecia dzieci w wieku szkolnym nie wyjeżdża na ferie czy wakacje. Najczęstszym powodem wskazywanym przez rodziców jest brak funduszy na ten cel. Część dzieci z rodzin w najtrudniejszej sytuacji finansowej nigdy nie miała okazji wyjechać. Wiele z nich spędza wolny czas w domu przed ekranem, co może się przekładać na sposób, w jaki dziecko wypoczywa od szkolnych obowiązków, a w konsekwencji na jego motywację do powrotu do szkoły i kontakty z rówieśnikami.