Newsy

Psycholog Maria Rotkiel będzie oswajać widzów z trudnymi tematami w programie „Tabu”

2014-08-13  |  06:50

Psycholog Maria Rotkiel będzie ekspertem dokumentalnej serii „Tabu”. W programie przygotowano odcinki poświęcone ludziom, którzy zmieniają płeć, zadają sobie ból dla przyjemności czy zajmują się prostytucją. Wszystko po to, by wytłumaczyć widzom, że inność nie znaczy nienormalność.

Program „Tabu” będzie oswajał z tymi zagadnieniami, na temat których nie mamy wiedzy, więc jesteśmy w stosunku do nich ostrożni, trochę się ich boimy, czasem reagujemy agresywnie, choć jesteśmy ciekawi. Program tę ciekawość zaspokoi, oswoi z tematem innej orientacji seksualnej, innych upodobań seksualnych, z tematem płciowości – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle psycholog Maria Rotkiel.

Cykl „Tabu Polska” to rodzima wersja amerykańskiej serii, która doczekała się dziewięciu sezonów. Dokumenty przedstawiają nietypowe style życia i zwyczaje, które znacząco odbiegają od tych, które są ogólnie przyjęte.

Wciąż mamy jednak dość konserwatywne poglądy. Program przede wszystkim oswoi ludzi z tym, że rodzina i miłość nie są tylko związane z relacją kobiety i mężczyzny i że tak naprawdę miłość nie zna granic płci, wieku i preferencji dopóki nikomu nie dzieje się krzywda – wyjaśnia Maria Rotkiel.

Dzięki temu programowi widzowie poznają Polaków, których życie prywatne budzi skrajne emocje. Będą to osoby z problemami tożsamości płciowej, ludzie nieakceptowani społecznie z powodu odmiennego zachowania czy wygląd. Program nie ma celu ośmieszenia kogokolwiek lub wystawienia na publiczny lincz.

Ma bardzo ważne przesłanie: inność to nie nienormalność. Czyli tej inności nie trzeba się bać. Myślę, że edukuje, edukuje i pokazuje granice pomiędzy tą innością, której nie trzeba się bać i faktycznie zachowaniami, które mogą być ryzykowne czy zagrażające. Bo czasami samemu tę granicę jest bardzo trudno wyczuć czy wyznaczyć – tłumaczy Maria Rotkiel.

Na antenie National Geographic Channel produkcję oglądać będzie można od 1 września, w każdy poniedziałek, o godzinie 22.00. W TTV cykl zaś nadawany będzie w czwartki o tej samej porze.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Filip Chajzer: Jestem samozwańczym królem kebaba. Miałem już ponad 700 zapytań o franczyzę i za dwa–trzy lata będzie to bardzo poważny biznes

Dziennikarz zamienił studio telewizyjne na budkę z kebabami i jak przekonuje, była to jedna z najlepszych decyzji w jego życiu zawodowym. Nie przejmuje się więc drwinami kolegi po fachu z TVN-u, za nic ma jakiekolwiek głosy krytyki i nie ogląda się na innych, tylko robi swoje. Wierzy bowiem, że ten biznes ma sens i szybko odniesie sukces w branży fast food. Filip Chajzer zdradza, że jego pomysł natychmiast odbił się szerokim echem. Po wyjątkowy przysmak do food trucka ustawiają się długie kolejki klientów i już teraz ma siedemset zapytań o franczyzę.

Zdrowie

Mikołaj Roznerski: W wieku 40 lat zrozumiałem, że powinienem regularnie się badać. Mam dziecko i chcę jak najdłużej żyć w zdrowiu

Aktor wspomina, że jakiś czas temu ani myślał o profilaktyce. Regularne badania spychał na margines, bo był przekonany, że jeśli dobrze się czuje i jest aktywny, to nie ma powodu do obaw. W końcu zrozumiał jednak, że nie tędy droga. Aby zachować dobre zdrowie, a w przypadku choroby móc błyskawicznie zareagować i rozpocząć leczenie, trzeba się badać. Teraz Mikołaj Roznerski zachęca też innych nieprzekonanych do tego, by zmienili podejście i nie zapominali o kontroli swojego organizmu.

Konsument

Polacy coraz częściej rezygnują z mięsa na rzecz roślinnych zamienników. Blisko połowa próbowała już produktów tego rodzaju

Już 24 proc. polskich konsumentów identyfikuje się jako fleksitarianie, a 6 proc. stosuje dietę roślinną – wynika z raportu ProVeg „Plant-Based Food in Poland”. Choć pod względem spożywanego mięsa wciąż plasujemy się w europejskiej czołówce, to ponad 40 proc. Polaków je go mniej niż rok wcześniej. – Potencjał rozwoju rynku roślinnych alternatyw w Polsce jest bardzo duży, zwłaszcza że rośnie świadomość o potrzebie ograniczenia mięsa – ocenia Marcin Tischner, public affairs coordinator w ProVeg.