Komunikaty PR

Rozmowy z dziećmi o dojrzewaniu – rola ojca

2019-06-18  |  09:30
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.06 MB )

Wydawać by się mogło, że w dzisiejszych czasach potrafimy rozmawiać o wszystkim, jednak nadal tematyka dojrzewania wywołuje poczucie zakłopotania u rodziców, niezależnie od płci.Kampania „Porozmawiajmy Mamo” koncentruje się przede wszystkim na wspieraniu mam w prowadzeniu rozmów z nastoletnimi córkami m.in. o pierwszej miesiączce. Jednak nie zapominamy również o ojcach, a zbliżający się Dzień Ojca jest pretekstem do zwrócenia uwagi na to, jak ważna jest ich postawa oraz otwarta komunikacja w tej sferze.

Miesiączka w wielu polskich domach jest wciąż tematem tabu, a ciężar przygotowania dziewczynki do zmian towarzyszących dojrzewaniu przenoszony jest na szkołę. Jak pokazały wyniki badania przeprowadzonego w 2018 roku przez Kantar Polska[1], matki nie wiedzą w jaki sposób rozmawiać z córkami na temat menstruacji i dojrzewania. Ta sytuacja dotyczy również mężczyzn, wielu z nich nie jest gotowych do podjęcia rozmowy na „te tematy”. Często wynika to z doświadczenia wyniesionego z domu, gdzie rodzicie np. unikali poruszania tematu dojrzewania, a matki i siostry ukrywały fakt, że mają miesiączkę. Tę sytuację pogłębia traktowanie okresu jako tematu wyłącznie „kobiecego”. Tymczasem uczestniczenie ojca w tym aspekcie edukacji i rozwoju jest bardzo ważne.

Unikanie przez rodziców tematu menstruacji i dojrzewania często wynika z ich niewiedzy czy wstydu przed poruszaniem intymnych kwestii z dziećmi. Jednak ani szkoła, ani rówieśnicy nie zastąpią szczerej rozmowy z dzieckiem na temat tego, co dzieje się z organizmem podczas dojrzewania i czym jest menstruacja. Jeśli do tej pory jako rodzice omijaliśmy ten temat, warto przełamać tabu” - mówi Agnieszka Górecka, ekspertka kampanii „Porozmawiajmy Mamo”, Wiceprezeska Fundacji Edukacji Społecznej, pedagożka, edukatorka seksualna. „Na początek, aby zadbać o swój komfort należy poszukać informacji na temat dojrzewania i menstruacji z wiarygodnych źródeł. Zarówno w księgarniach, jak i w Internecie można znaleźć liczne materiały, które w przystępny i rzetelny sposób przedstawiają zagadnienie cyklu menstruacyjnego, miesiączki, owulacji i towarzyszących im zmian. Pomoże to w podjęciu rozmowy z dziećmi, nawet jeśli nigdy nie poruszaliśmy tego tematu wcześniej. Pamiętajmy, że na budowanie relacji nigdy nie jest za późno. Warto się również zastanowić, w jaki sposób my jako tata czy mama podchodzimy do menstruacji. W dużej mierze to jak rodzice mówią o miesiączce, czy mąż wspiera kobietę w tym czasie czy unika tematu i wstydzi się pójść do sklepu po podpaski, odzwierciedli się w tym, jak będą ten temat traktowały dzieci” - zaznacza Górecka.

Tata okazując córce wsparcie w tym szczególnym czasie, jakim jest dojrzewanie, daje jej również poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, a poprzez swoją mądrą reakcję uczy, że menstruacja nie jest powodem do wstydu, a czymś normalnym i naturalnym. Dotyczy to również rozmów z synami.

Nie można zapominać o edukacji chłopców. Ich niewiedza w tej kwestii jest najczęstszym źródłem niechęci i obrzydzenia oraz podtrzymuje tabu wokół miesiączki. Chłopiec tak samo jak dziewczynka, powinien wiedzieć czym jest miesiączka, jak przebiega, że czasem towarzyszy jej ból i dyskomfort. Młody mężczyzna, który posiada taką wiedzę i temat ten nie stanowi dla niego tabu, nie będzie wyśmiewał swoich koleżanek, gdy usłyszy, że mają okres lub wypadnie im z plecaka podpaska” - mówi Kamila Raczyńska-Chomyn, ekspertka kampanii „Porozmawiajmy Mamo”, edukatorka seksualna, znana również jako Pani Miesiączka. „Ponadto młodzi chłopcy kiedyś będą mieli partnerkę, żonę i może również własną córkę. Wynosząc dobre wzorce ze swojego domu będą mieli większe szanse, aby być dla nich realnym wsparciem” - dodaje Kamila Raczyńska.

Celem projektu „Porozmawiajmy Mamo” jest przekazanie rodzicom pomocnych narzędzi do rozmowy z dziećmi, nie tylko w kontekście nadchodzących zmian fizjologicznych u dziewcząt, ale również zmian związanych z psychiką i emocjami młodej, dojrzewającej kobiety. W ramach kampanii powstała specjalna platforma edukacyjna www.porozmawiajmymamo.pl stworzona we współpracy z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek, na której można zapoznać się z materiałami, przygotowanymi przez ekspertów. Działania prowadzone są również na kanale YouTube „Porozmawiajmy Mamo” oraz kanale społecznościowym Facebook, poprzez akcję hasztagową w mediach społecznościowych #porozmawiajmymamo. We wrześniu rozpocznie się także cykl webinarów edukacyjnych skierowanych do rodziców dojrzewających dzieci.

Organizatorem kampanii „Porozmawiajmy Mamo” jest firma Sanofi. Partnerem inicjatywy jest Fundacja Edukacji Społecznej.

 


[1]Raport z badania jakościowego „Młode kobiety” przeprowadzonego na zlecenie Sanofi. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytania: „Jak kobiety wspominają pierwszą miesiączkę? Skąd czerpały wiedzę na temat miesiączki? Jakie mają postawy i podejście do menstruacji?”. Badanie Kantar Polska wykonano metodą wywiadów indywidualnych i grupowych w terminie grudzień 2017 − styczeń 2018. Dane w posiadaniu firmy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko LITTLE STEPS® 2. Nowe mleko następne dla zdrowego rozwoju dziecka Biuro prasowe
2019-07-18 | 13:00

LITTLE STEPS® 2. Nowe mleko następne dla zdrowego rozwoju dziecka

Dziecko jest jak cudowna roślinka, o którą rodzice codziennie się troszczą. Początkowo malutkie i delikatne, ciągle się zmienia, a któregoś dnia w pełni rozkwitnie. Wszystko
Dziecko Odkryj sposób mam na mniam!
2019-07-18 | 12:30

Odkryj sposób mam na mniam!

Etap rozszerzania diety jest ważnym momentem w życiu każdego malucha, który wkracza do świata różnorodnych smaków. Dzięki urozmaiconemu menu łatwiej zapewnić dziecku
Dziecko Kierunek – Paryż! Port Łódź Junior zaprasza do zabawy!
2019-07-17 | 14:00

Kierunek – Paryż! Port Łódź Junior zaprasza do zabawy!

Tego w sali zabaw Portu Łódź jeszcze nie było!  Na najbliższe dni animatorki „Juniora” zaplanowały dla wszystkich maluchów nie lada atrakcję – pełną

Kalendarium

Media

Seriale

Bartłomiej Topa: Historie opowiedziane w „Pod powierzchnią” są bardzo ludzkie. Widz może w nich zobaczyć siebie

Sukces serialu „Pod powierzchnią” aktor tłumaczy jego autentycznością. Według niego ciekawi bohaterowie i wiarygodne, bardzo ludzkie historie ich życia sprawiają, że widz może się z nimi identyfikować. Aktor zdradza też, że nowy sezon będzie jeszcze bardziej emocjonalny, pojawi się też kilka wątków kryminalnych.

Konsument

Już 5 mld ludzi użytkuje telefony komórkowe. Trend digital wellbeing ma uczyć, jak się od nich nie uzależnić

3 godziny dziennie – tyle czasu blisko połowa użytkowników smartfonów i tabletów spędza na korzystaniu z ulubionego urządzenia, a co piąty poświęca na to 6 godzin w ciągu dnia – wynika z badania Selectivv Mobile House. Trend digital wellbeing ma na celu ograniczenie bezrefleksyjnego użytkowania urządzeń mobilnych i propagowanie zdrowej równowagi między życiem cyfrowym a realnym. Pierwszym krokiem w jego wdrażaniu jest minimalizacja powiadomień w smartfonie oraz wykasowanie aplikacji mediów społecznościowych z ekranu urządzenia.

Gwiazdy

Katarzyna Dziurska: Emilian szybko się wdrożył w show-biznes. Cieszę się, że ten mój świat go nie przeraził

Emilian Gankowski i Katarzyna Dziurska tłumaczą, że medialne pary nie mają łatwo. Bycie na świeczniku sprawia, że jest się bacznie obserwowanym, do tego dochodzą plotkarskie portale, które szukają sensacji i chętnie komentują miłosne perypetie znanych osób. Trenerka przyznaje, że najbardziej stresują ją wywiady, natomiast jej partner nie ukrywa, że był bardzo zazdrosny, kiedy brała udział w „Tańcu z gwiazdami” i spędzała na parkiecie wiele godzin z innym mężczyzną.