Komunikaty PR

Jak zostać piwnym ekspertem?

2014-03-24  |  18:10
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Adrian
Walk PR

Dzielna 60
01-029 Warszawa
aleksandra.adrian|walk.pl| |aleksandra.adrian|walk.pl
519021080
www.walk.pl
Do pobrania Sensoryka ( 0.2 MB )

Piwo to trunek, który kryje w sobie szeroki wachlarz smaków i zapachów. Aby wyczuć te najbardziej subtelne, potrzeba wielu lat praktyki, sprawnego nosa i… wrodzonego wyczucia. Każdy jednak może spróbować trudnej sztuki jaką jest sensoryka piwa i dać sobie szansę na wysłuchanie pełnej opowieści, którą ma nam do przekazania złoty trunek. 

Zanurzenie się w głębię piwa i odkrycie pełnego zakresu smaków i zapachów, które oferuje, to niezwykła podróż. Wymaga ona jednak odpowiedniego przygotowania i odejścia od najbardziej popularnego stylu picia piwa, polegającego na wychylaniu kufla w kilku większych łykach.

Pięć kroków ku mistrzostwu

Degustacja piwa to proces, który wymaga czasu i cierpliwości. Ta jednak popłaca - powolne smakowanie piwa i zagłębianie się w trunek wszystkimi zmysłami pozwala na wyodrębnienie w piwie poszczególnych elementów jego smaku i zapachu, wyczucie słodyczy, goryczki, nut czekoladowych, karmelowych, czy akcentów bergamotki i cytrusów.

Krok 1. Zanim posmakujemy piwa weźmy kufel do ręki, zamknijmy oczy, włóżmy nos do szklanki i spróbujmy wyczuć obecne w trunku aromaty. Następnie powąchajmy piwo w inny sposób, krótko i intensywnie wciągając powietrze nosem, powtarzając czynność kilka razy.

Krok 2. Aby wydobyć z trunku jeszcze więcej nut zapachowych przykryjmy dłonią kufel i zamieszajmy nim - dzięki temu niektóre aromaty uniosą się do góry i wypełnią przestrzeń między trunkiem a dłonią, a gdy ją podniesiemy nasze nosy wypełni szeroka paleta intensywnych nut zapachowych.

Krok 3. Ostatnim krokiem jest posmakowanie piwa. Zatkajmy nos i weźmy pierwszy łyk napoju, od razu go połykając, aby pozwolić językowi wyczuć charakterystyczną, piwną goryczkę. Dzięki oddzieleniu zmysłu zapachu i smaku zagwarantujemy podniebieniu silniejsze bodźce smakowe.

Zadbajmy o różnorodność

Prawdziwy smakosz piwa musi umieć odróżnić od siebie poszczególne rodzaje trunków. Nie wystarczy jednak rozróżnienie piwa jasnego od ciemnego, czy słodkiego od gorzkiego. Profesjonalni eksperci zajmujący się sztuką sensoryki potrafią wyodrębnić ze smaku piwa najdelikatniejsze aromaty i nuty smakowe i dzięki temu są w stanie odróżnić trunki, które pozornie wydają się identyczne.

Smakowanie różnych rodzajów piwa uczy nasze zmysły wyodrębniać charakterystyczne dla piwa cechy, dając im pojęcie o pełnym zakresie smaków i aromatów. Dzięki takiej wiedzy jesteśmy w stanie wyraźnie wyczuć i opisać różnice, które zarejestrują nasz nos i podniebienie. Im dłużej zajmujemy się sensoryką i im więcej piw poddamy „testowi”, tym szersze spektrum doświadczenia będziemy mieli i tym samym większe możliwości sensoryczne jako eksperci piwni.

Uczmy się od  specjalistów

Jeśli mamy możliwość wykorzystania wiedzy osób, które mogą w krótkim czasie przybliżyć nam podstawy sztuki sensorycznej, warto wykorzystać ich wieloletnie doświadczenie i sugestie. Pomogą nam one później w samodzielnym odkrywaniu tajników smakowych piwa.

Zwłaszcza, jeśli traktujemy naszą pasję poważnie, możemy wziąć udział w profesjonalnym kursie sensorycznym. Szkolenia organizowane są m.in. przez Polskie Stowarzyszenie Piwowarów Domowych, dzięki którym podstawy sztuki sensorycznej mogło zdobyć wielu obecnych ekspertów piwnych w Polsce. W zeszłym roku członkowie Bractwa Feniksa, zrzeszającego fanów belgijskiego piwa klasztornego Grimbergen, mieli szansę wzięcia udziału w warsztatach sensorycznych z udziałem eksperta piwnego, Michała Kopika. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość przetestowania swoich umiejętności na trzech rodzajach piwa Grimbergen – Blonde, Double oraz Blanche. „Wydawać by się mogło, że piwny ekspert to zawód łatwy i przyjemny. Co do przyjemności nie sposób się nie zgodzić, jednak w żadnym względzie nie jest prosty. Należy nieustannie poszerzać swoją wiedzę, poznawać piwa  wszystkich gatunków, testować swoje zmysły. Tak jak każda praca ekspercka wymaga dużo czasu na szlifowanie umiejętności i wielu lat doświadczenia.” – mówił na warsztatach Michał Kopik.

Pamiętajmy jednak, że „nie musimy być doskonali, by zacząć, ale musimy zacząć, aby osiągnąć doskonałość.”

 

 

Kontakt dla mediów:

WALK PR

Marta Witecka

Junior Account Executive

marta.witecka|walk.pl| |marta.witecka|walk.pl

+48 503 825 027

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Nie mogę karmić swoim pokarmem, co dalej? Biuro prasowe
2019-11-19 | 13:00

Nie mogę karmić swoim pokarmem, co dalej?

Po prostu ideał Karmienie piersią ma szczególne znaczenie dla prawidłowego rozwoju fizycznego, a także emocjonalnego dziecka. Podczas karmienia maluch otrzymuje od mamy pokarm,
Żywienie SteakHouse EVIL Poznań bije Rekord Polski dla Amazonek
2019-11-19 | 11:00

SteakHouse EVIL Poznań bije Rekord Polski dla Amazonek

Już 29 listopada 2019 roku w SteakHouse Evil w Poznaniu przy ul. Gwarnej 9 odbędzie się nie lada próba ustanowienia aż dwóch Rekordów
Żywienie Meksykańska kuchnia na jesienne chłody!
2019-11-19 | 10:40

Meksykańska kuchnia na jesienne chłody!

Kuchnia meksykańska nazywana jest jedną z najlepszych na świecie. Gastroturyści często swoje światowe podróże zaczynają właśnie od południowoamerykańskiego kraju… I

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Gala Złote Spinacze 2019

Gwiazdy

Patrycja Sołtysik: Dzielimy z mężem życie na dwa miasta. Ale Kraków ma to coś, czego nie ma Warszawa

Blogerka podkreśla, że jest rodowitą krakowianką i wręcz uwielbia to miasto. I choć ze względu na obowiązki zawodowe męża często bywają też w Warszawie, to jednak jej zdaniem w stolicy nie ma już tej wyjątkowej atmosfery. Nie może ona też poszczycić się tak dużym bogactwem kulturowym, jak jej rodzinny Kraków.

Problemy społeczne

Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

 

Farmacja

Problem infekcji bakteriami antybiotykoopornymi coraz poważniejszy. Rocznie z tego powodu umiera ok. 2 mln osób

18 listopada obchodzimy Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach. To ważna data, bo antybiotykooporność to jedno z największych współczesnych zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi. Naukowcy szukają sposobów, by przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się opornych na antybiotyki szczepów bakterii. Te wywołują zakażenia trudne do wyleczenia. Raport Najwyższej Izby Kontroli potwierdza, że jedną z istotnych przyczyn powstawania lekooporności jest nadużywanie i niewłaściwe stosowanie antybiotyków. Ministerstwo Zdrowia rozważa utworzenie systemu monitoringu obrotu i zużycia antybiotyków w Polsce.