Komunikaty PR

Jak zostać piwnym ekspertem?

2014-03-24  |  18:10
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Adrian
Walk PR

Dzielna 60
01-029 Warszawa
aleksandra.adrian|walk.pl| |aleksandra.adrian|walk.pl
519021080
www.walk.pl
Do pobrania Sensoryka ( 0.2 MB )

Piwo to trunek, który kryje w sobie szeroki wachlarz smaków i zapachów. Aby wyczuć te najbardziej subtelne, potrzeba wielu lat praktyki, sprawnego nosa i… wrodzonego wyczucia. Każdy jednak może spróbować trudnej sztuki jaką jest sensoryka piwa i dać sobie szansę na wysłuchanie pełnej opowieści, którą ma nam do przekazania złoty trunek. 

Zanurzenie się w głębię piwa i odkrycie pełnego zakresu smaków i zapachów, które oferuje, to niezwykła podróż. Wymaga ona jednak odpowiedniego przygotowania i odejścia od najbardziej popularnego stylu picia piwa, polegającego na wychylaniu kufla w kilku większych łykach.

Pięć kroków ku mistrzostwu

Degustacja piwa to proces, który wymaga czasu i cierpliwości. Ta jednak popłaca - powolne smakowanie piwa i zagłębianie się w trunek wszystkimi zmysłami pozwala na wyodrębnienie w piwie poszczególnych elementów jego smaku i zapachu, wyczucie słodyczy, goryczki, nut czekoladowych, karmelowych, czy akcentów bergamotki i cytrusów.

Krok 1. Zanim posmakujemy piwa weźmy kufel do ręki, zamknijmy oczy, włóżmy nos do szklanki i spróbujmy wyczuć obecne w trunku aromaty. Następnie powąchajmy piwo w inny sposób, krótko i intensywnie wciągając powietrze nosem, powtarzając czynność kilka razy.

Krok 2. Aby wydobyć z trunku jeszcze więcej nut zapachowych przykryjmy dłonią kufel i zamieszajmy nim - dzięki temu niektóre aromaty uniosą się do góry i wypełnią przestrzeń między trunkiem a dłonią, a gdy ją podniesiemy nasze nosy wypełni szeroka paleta intensywnych nut zapachowych.

Krok 3. Ostatnim krokiem jest posmakowanie piwa. Zatkajmy nos i weźmy pierwszy łyk napoju, od razu go połykając, aby pozwolić językowi wyczuć charakterystyczną, piwną goryczkę. Dzięki oddzieleniu zmysłu zapachu i smaku zagwarantujemy podniebieniu silniejsze bodźce smakowe.

Zadbajmy o różnorodność

Prawdziwy smakosz piwa musi umieć odróżnić od siebie poszczególne rodzaje trunków. Nie wystarczy jednak rozróżnienie piwa jasnego od ciemnego, czy słodkiego od gorzkiego. Profesjonalni eksperci zajmujący się sztuką sensoryki potrafią wyodrębnić ze smaku piwa najdelikatniejsze aromaty i nuty smakowe i dzięki temu są w stanie odróżnić trunki, które pozornie wydają się identyczne.

Smakowanie różnych rodzajów piwa uczy nasze zmysły wyodrębniać charakterystyczne dla piwa cechy, dając im pojęcie o pełnym zakresie smaków i aromatów. Dzięki takiej wiedzy jesteśmy w stanie wyraźnie wyczuć i opisać różnice, które zarejestrują nasz nos i podniebienie. Im dłużej zajmujemy się sensoryką i im więcej piw poddamy „testowi”, tym szersze spektrum doświadczenia będziemy mieli i tym samym większe możliwości sensoryczne jako eksperci piwni.

Uczmy się od  specjalistów

Jeśli mamy możliwość wykorzystania wiedzy osób, które mogą w krótkim czasie przybliżyć nam podstawy sztuki sensorycznej, warto wykorzystać ich wieloletnie doświadczenie i sugestie. Pomogą nam one później w samodzielnym odkrywaniu tajników smakowych piwa.

Zwłaszcza, jeśli traktujemy naszą pasję poważnie, możemy wziąć udział w profesjonalnym kursie sensorycznym. Szkolenia organizowane są m.in. przez Polskie Stowarzyszenie Piwowarów Domowych, dzięki którym podstawy sztuki sensorycznej mogło zdobyć wielu obecnych ekspertów piwnych w Polsce. W zeszłym roku członkowie Bractwa Feniksa, zrzeszającego fanów belgijskiego piwa klasztornego Grimbergen, mieli szansę wzięcia udziału w warsztatach sensorycznych z udziałem eksperta piwnego, Michała Kopika. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość przetestowania swoich umiejętności na trzech rodzajach piwa Grimbergen – Blonde, Double oraz Blanche. „Wydawać by się mogło, że piwny ekspert to zawód łatwy i przyjemny. Co do przyjemności nie sposób się nie zgodzić, jednak w żadnym względzie nie jest prosty. Należy nieustannie poszerzać swoją wiedzę, poznawać piwa  wszystkich gatunków, testować swoje zmysły. Tak jak każda praca ekspercka wymaga dużo czasu na szlifowanie umiejętności i wielu lat doświadczenia.” – mówił na warsztatach Michał Kopik.

Pamiętajmy jednak, że „nie musimy być doskonali, by zacząć, ale musimy zacząć, aby osiągnąć doskonałość.”

 

 

Kontakt dla mediów:

WALK PR

Marta Witecka

Junior Account Executive

marta.witecka|walk.pl| |marta.witecka|walk.pl

+48 503 825 027

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Jarmark lokalnych produktów Żuławskie Smaki w CH Osowa Biuro prasowe
2020-07-02 | 16:58

Jarmark lokalnych produktów Żuławskie Smaki w CH Osowa

W najbliższy piątek i sobotę, 3 i 4 lipca, odbędzie się pierwszy po długiej przerwie jarmark lokalnych producentów Żuławskie Smaki w CH Osowa. Wystawcy z Żuław zaprezentują swoje
Żywienie Nowość! Linia wegańskich soków i smoothies HPP marki Eisberg
2020-07-02 | 10:10

Nowość! Linia wegańskich soków i smoothies HPP marki Eisberg

Marka Eisberg nie przestaje zaskakiwać swoich Klientów. Niedługo po wprowadzeniu do oferty linii BIO sałat, przyszła kolej na następne nowości. Tym razem smakosze i zwolennicy
Żywienie Ser żółty - dlaczego warto mieć go zawsze w domu?
2020-07-01 | 09:16

Ser żółty - dlaczego warto mieć go zawsze w domu?

Ser żółty.  Każdy z nas zjada go rocznie ok. 12-13 kg. Sery typu holenderskiego, typu szwajcarskiego – rodzime mleczarnie dostarczają nam szeroki wachlarz propozycji. Nic

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ewa Szabatin: Nie zaszczepiłam się na grypę i nie zaszczepię się na koronawirusa. Wierzę, że na niego nie zachoruję

Tancerka sceptycznie podchodzi do pomysłu wdrożenia szczepień ochronnych przeciwko koronawirusowi. Jej zdaniem szczepionka – w której poszukiwanie zaangażowanych jest obecnie wiele firm farmaceutycznych – może okazać się niebezpieczna. Skutki tego typu leczenia są bowiem nieznane i trudne do przewidzenia. Według Ewy Szabatin najważniejsze jest, żeby w sytuacjach kryzysowych wykazywać się zdrowym rozsądkiem i nie ufać wszystkim informacjom podawanym przez media.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Problemy społeczne

Zainteresowanie koloniami i obozami kilkukrotnie mniejsze niż rok temu. Ze zorganizowanego wypoczynku skorzysta 240 tys. dzieci

Obawa przed koronawirusem i problemy finansowe sprawiają, że rodzice masowo rezygnują z wysyłania dzieci na kolonie i obozy. – Jeszcze w marcu mieliśmy sprzedanych w branży 40–50 proc. miejsc. Teraz, jeżeli osiągniemy sprzedaż na poziomie 20 proc. tego co w ubiegłym roku, będzie to można uznać za sukces – ocenia Krzysztof Maziński z Biura Usług Turystycznych BUT, przedstawiciel Polskiej Izby Turystyki Młodzieżowej. Z szacunków MEN wynika, że w 2019 roku ze zorganizowanego wypoczynku skorzystało 1,3 mln uczniów, w tym roku będzie to zaledwie 240 tys.

Sport

Polacy tłumnie ruszyli w góry. W wakacje liczba turystów może być rekordowa

Z roku na rok polskie góry cieszą się coraz większym zainteresowaniem turystów. Tatrzańskimi szlakami podczas ubiegłorocznych wakacji wędrowało blisko 1,7 mln osób – wynika z danych Tatrzańskiego Parku Narodowego. Branża turystyczna spodziewa się, że w wakacje 2020 padnie nowy rekord. Do pieszych wycieczek po górach należy się jednak odpowiednio przygotować. Joanna Stępińska, przewodniczka tatrzańska i ambasadorka kampanii edukacyjnej Trzeźwo Myślę, podpowiada, jak to zrobić. Tłumaczy też, dlaczego w górach najważniejsze jest zachowanie rozwagi i uważności.