Premiera książki „Alkohole w Polsce i na świecie – przewodnik barmana”
Na rynku wydawniczym pojawiła się książka „Alkohole w Polsce i na świecie – przewodnik barmana”, autorstwa Łukasza Zarzeckiego i Macieja Zarzeckiego. Pozycja adresowana jest nie tylko do barmanów, ale i do wszystkich, którzy interesują się historią, tradycją, metodami wytwarzania czy po prostu są miłośnikami dobrych trunków.
Książka powstawała dwa lata. W tym czasie zbierano i weryfikowano dostępne materiały i poszerzano stan wiedzy o napojach wyskokowych na całym świecie. „Bohaterami” książki są alkohole mocne, przedstawione głównie przez pryzmat polskiego rynku. Nie pominięto również marek, które są słabiej rozpoznawalne w Polsce, ale mają ugruntowaną pozycję na świecie i często wybierane są w klasycznych recepturach drinków czy koktajli.
W książce znajduje się również rozdział poświęcony wermutom, które lokowane są na pograniczu napojów spirytusowych i win. Nie zabrakło kilku słów o piwach i intensywnym rozwoju kultury piwnej w naszym kraju czy o kultowych napojach mieszanych.
Głównym celem książki była m.in. promocja rodzimych alkoholi, które niestety nie zawsze są doceniane na naszym podwórku. Szkocka whisky czy francuski koniak są uznawane za alkohole wyrafinowane, o kilkusetletniej historii wytwarzania, podczas gdy polskie wyroby traktuje się po macoszemu. Często nie zdajemy sobie sprawy z bogactwa naszej historii i zasług w tej dziedzinie. Wiele pereł naszej tradycji gorzelniczej jest współcześnie niemal zupełnie zapomnianych – mówi Maciej Zarzecki, jeden z autorów książki.
W Polsce od wieków wytwarzane są niezliczone warianty wódek gatunkowych i likierów. Pomimo niesprzyjających przepisów prawnych, pojawia się coraz więcej lokalnych zakładów, gdzie produkuje się alkohole słynące z wysokiej jakości, coraz bardziej doceniane na rynkach całego świata.
Ta publikacja jest doskonałym obrazem polskiego rynku alkoholi oraz pokazuje potencjał, który tylko czeka na odpowiednie i mądre wykorzystanie. Dodatkowo stanowi ciekawą lekturę dla wszystkich miłośników dobrych trunków. Warto podkreślić, że rodzimi producenci mają problem z przebiciem się przez reklamę potężnych zagranicznych wytwórców. Tutaj niezbędne jest stworzenie przepisów, które wesprą polski biznes spirytusowy – podobnie jak ma to miejsce w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Główną barierą rozwoju dla producentów alkoholi są przepisy ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi, sięgające nawet 1956 roku – kontynuuje Jacek Maliński, prezes zarządu Landlord, współtwórca marki Gutt Vodka, która również opisana została w książce w segmencie niszowych polskich producentów wódek premium.
Polski rynek alkoholowy został znacznie ograniczony przez władze komunistyczne, które zniszczyły wszelką innowacyjność, stawiając jedynie na produkcję czystej wódki. W ostatnich latach można jednak zauważyć duże zmiany, o których można przeczytać w prezentowanej książce.

Bestsellerowi autorzy na spotkaniach z cyklu #premieraonline

ZOŚKA.Przepustka do szczęścia

Muzyczne odkrycia i literackie nowości
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Tenorzy z zespołu Tre Voci: Dla kultury ten czas jest wyjątkowo trudny. Trzeba zacisnąć pasa i wierzyć, że będzie dobrze
Przed wybuchem pandemii polskie trio muzyczne występowało na całym świecie – od Tajlandii, przez USA i Kanadę, po największe sale koncertowe w Polsce. Członkowie grupy tłumaczą, że tęsknią za regularnym kontaktem z publicznością. Mikołaj Adamczak zaznacza, że brakuje mu przede wszystkim emocji, jakie publiczność dawała podczas występów na żywo. Z kolei Wojciech Sokolnicki chciałby powrócić do podróży, ponieważ zwiedzanie mobilizuje go do działania i pobudza jego kreatywność.
Problemy społeczne
Prawie 450 tys. seniorów 80+ zarejestrowanych na szczepienia przeciw COVID-19. Wciąż duża grupa społeczeństwa jest nastawiona sceptycznie

– Szczepionka przeciwko COVID-19 jest bezpieczna i skuteczna. Dowiodły tego badania prowadzone przed wejściem szczepionki do użytku. Wszelkie dywagacje na temat różnych działań niepożądanych, które można znaleźć w internecie, są bezpodstawne – mówi lekarz Michał Sutkowski. Liczba zaszczepionych do tej pory pacjentów z grupy zero to prawie pół miliona. Jak wskazują dane resortu zdrowia, w tej grupie odnotowano 133 niepożądane odczyny poszczepienne. Chętnych na szczepienia przybywa, ale wciąż duża grupa społeczeństwa pozostaje sceptyczna.
Handel
Polacy nie doceniają ryb z Bałtyku. Częściej trafiają one na stoły w Skandynawii i Europie Zachodniej

Statystyczny Polak zjada rocznie ok. 14,5 kg ryb, czyli nawet trzykrotnie mniej niż mieszkańcy krajów śródziemnomorskich. Co istotne, rzadko też sięgamy po ryby z Bałtyku. Rodzime gatunki, takie jak śledź, szprot, flądra, łosoś, turbot czy sandacz, częściej trafiają na stoły w Skandynawii czy Europie Zachodniej, gdzie są lubiane i cenione przez konsumentów ze względu na swoje prozdrowotne właściwości: dużą zawartość białka, witamin A i D czy kwasów omega-3. Z kolei w Polsce wciąż jeszcze pokutuje mit dotyczący zanieczyszczenia chemikaliami bałtyckich ryb. Badania wykazują jednak, że ryby odławiane w Bałtyku spełniają rygorystyczne normy unijne.