Przegląd mediów

październik 2018

95% wypadków drogowych jest wynikiem ludzkich błędów

2018-10-09  |  11:23
Przegląd mediów

Jak wynika ze statystyk wypadków drogowych, aż 95% z nich jest wynikiem ludzkich błędów, z czego miażdżąca większość to błędy popełniane przez kierowców. Zatem najlepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest edukacja obecnych i przyszłych kierowców. Poza doskonaleniem techniki jazdy istotna jest również psychoedukacja.

Za najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w Polsce uważa się nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych. Są to zachowania, których przyczyny leżą znacznie głębiej. Najczęstszą z nich jest rozproszenie uwagi, które według amerykańskich statystyk odpowiada za ok. 80% wypadków.

– Styl jazdy zależy nie tylko od umiejętności technicznych, ale przede wszystkim od przekonań na temat siebie jako kierowcy i na temat innych użytkowników drogi oraz świadomości zagrożeń – twierdzi psycholog dr Anna Kwiecień, Wiceprezes Zarządu Fundacji ZenDriving. Przyczyną braku uważności w ruchu drogowym jest między innymi nawyk stałego bycia on-line. Nie pomaga również ciągły pośpiech i życie w stresie.

W odpowiedzi na problemy kierowców powstał program edukacyjny Fundacji ZenDriving. – Stawiamy na metody psychologiczne, których skuteczność została już przebadana na świecie. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy do szkoleń kierowców metody mindfulness i biofeedback, stosowane m.in. w psychologii sportu i biznesu – mówi Katarzyna Kozak-Piskorska, Prezes Zarządu Fundacji.

Podobnie jak siłę mięśni czy bezpieczne odruchy za kierownicą, tak samo trenować można funkcje poznawcze mózgu, w tym koncentrację uwagi, która za kierownicą jest kluczowa. – Podczas warsztatów psychologicznych przekazujemy kierowcom wiedzę oraz praktyczne narzędzia, którymi mogą się na co dzień posługiwać, żeby lepiej regulować swoją uwagę oraz emocje, które często odciągają nas od tego, co na drodze najważniejsze – dodaje Kozak-Piskorska.

Fundacja ZenDriving działa na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego od 2013 roku. W ramach działalności gospodarczej oferuje m.in. szkolenia psychologiczne dla kierowców samochodów służbowych, konsultacje i warsztaty z zakresu motywowania do bezpiecznej jazdy dla kadry kierowniczej oraz eventy edukacyjne dla firm.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 9 października

Gwiazdy

Dorota Wellman o hejterach: Nie czytam czegoś, co jest wylaniem czyichś kompleksów. Nie interesuje mnie to

Dziennikarka przyznaje, że na co dzień spotyka się z ogromnym hejtem, ale za nic ma tego typu krytykę. Negatywne komentarze anonimowych osób nie są dla niej w żaden sposób konstruktywne, bo mają na celu tylko obrażanie i poniżanie. Uprzedzając ataki, w swojej najnowszej książce „I ty możesz być modelką” dziennikarka z góry zastrzegła, że poprzez tę publikację nie promuje otyłości.

Seriale

Danuta Stenka: kręcenie scen erotycznych nie należy do przyjemności

Wszystkie sytuacje, które w życiu sprawiają przyjemność, na planie filmowym są koszmarem  mówi gwiazda. Ma na myśli m.in. sceny erotyczne, których kręcenie zawsze wywołuje w niej napięcie nerwowe. Aktorka podkreśla jednak, że dyskomfort ten może zmniejszyć nastrojowe oświetlenie planu oraz umiejętności operatora.

Motoryzacja

Młodych kierowców gubi brawura i małe doświadczenie. Powodują najwięcej wypadków drogowych

Młodzi kierowcy w wieku 18–24 lata stanowią największą grupę zarówno sprawców, jak i ofiar wypadków drogowych. Tylko w Polsce w 2018 roku z 31,7 tys. wypadków ponad 5 tys. spowodowali właśnie młodzi kierowcy. Gubi ich szybka jazda i skłonność do brawury w połączeniu z brakiem doświadczenia oraz stosunkowo niewielkimi umiejętnościami. Niezbędną wiedzę mogą zdobyć na szkoleniach z zawodowymi kierowcami.

Motoryzacja

Rafał Jonkisz: W samochodach dla mnie najważniejsze są aspekty wizualne. Auto musi mieć jeszcze sportowy pazur

Model nie ukrywa, że jest estetą, dlatego dla niego najważniejszy jest niebanalny design samochodu. Najlepiej, by pojazd jednocześnie miał opływowe kształty, bogato wyposażone wnętrze i dużo koni mechanicznych pod maską. Jeśli chodzi o rodzaj nadwozia, to w grę wchodzi wersja sedan albo coupé.