Newsy

Wspólne czytanie buduje więzi emocjonalne między rodzicami a dziećmi. Dorośli przeznaczają na lekturę z najmłodszymi ok. 10 minut dziennie

2016-01-29  |  06:35

Z badań przeprowadzonych przez Ośrodek Ewaluacji wynika, że na czytanie dziecku od urodzenia najczęściej decydują się rodzice tworzący model rodziny 2+1 (67 proc. badanych). Dodatkowo, są to osoby, które zdecydowały się na dziecko nieco później niż statystyczna średnia dla Polski. Większość badanych na czytanie swoim pociechom poświęca do 10 minut dziennie.

Osoby, które czytają dzieciom od urodzenia, podchodzą do rodzicielstwa bardziej świadomie i od początku dbają o wszechstronny rozwój swoich pociech. Jeśli rodzice sami czytają dużo i często, to nie mają najmniejszych problemów, by dzielić się lekturą również z najmłodszymi członkami rodziny.

Badanie pokazało, że wartości związane z czytaniem bardzo mocno są związane z budowaniem relacji. Czytam więc mojemu dziecku nie tylko dlatego, że chcę, żeby ono się dobrze rozwijało, poszerzało swoje kompetencje językowe czy społeczne, ale czytam, ponieważ chcę spędzać z nim czas jakościowo, chcę budować dobre relacje. Okazało się też, że czytanie to nie jest tylko taki rytuał przed snem, ale wielu rodziców czyta swojemu dziecku w ciągu dnia, ponieważ uznają, że to jest po prostu dobra forma wspólnego spędzania czasu – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Magdalena Szostakowska, wiceprezes zarządu Ośrodka Ewaluacji.

Z badań wynika, że czytanie dzieciom nie jest tylko domeną osób wyjątkowo wykształconych albo ponadprzeciętnie zamożnych – niezależnie od tych czynników staje się ono oznaką jakościowego rodzicielstwa. Respondentów można podzielić na siedem grup –  od zupełnie „niezaangażowanych”, którzy czytają swojemu dziecku rzadziej niż raz w tygodniu, poprzez „zajętych”, „zadaniowców”, „regularnych”, „aspirujących”, „gorliwych” i „świadomych”, którzy codziennie znajdują czas na lekturę dla swoich pociech.

Jest liczna grupa zmobilizowanych rodziców, którzy mają dużą gotowość, żeby faktycznie czytać dzieciom od urodzenia. Około połowy naszych respondentów czytało swojemu dziecku dziennie w granicach 10 minut, to już jest bardzo dobry wynik –  mówi Magdalena Szostakowska.

Rodzice deklarują, że nie wybierają dla swoich pociech książek pierwszych z brzegu, tylko wnikliwie weryfikują lektury nie tylko pod kątem treści, lecz także atrakcyjności wizualnej. Często czytają też z podziałem na role, bawiąc się intonacją głosu.

Rodzice bardzo zwracają uwagę na to, jakie publikacje pokazują, podsuwają swoim dzieciom. Bardzo wiele osób deklarowało, że najpierw czyta książeczkę, przegląda ją, żeby wiedzieć, jaka jest jej zawartość. Ważna jest też kwestia estetyczna. Rysunki dla dzieci nie mogą ich przerażać, nie mogą tworzyć atmosfery grozy i na to bardzo zwracają uwagę nasi respondenci – podkreśla Magdalena Szostakowska.

Pod koniec ubiegłego roku do ponad 90 proc. szpitali położniczych w całym kraju trafiło 82 tysiące bezpłatnych pakietów pt. „Pierwsza Książka Mojego Dziecka”. Pakiet PKMD składał się z książki z tekstami dla rodziców i wierszami do czytania dziecku od urodzenia oraz płyty DVD z filmem edukacyjnym i kołysankami.

Produkt był rozdawany w szpitalach mamom, które właśnie urodziły. Chodziło o to, żeby zachęcić młode mamy, w ogóle rodziców, do tego, żeby czytać dziecku od urodzenia. Głównym trzonem było sprawdzenie, jaki jest odbiór tej publikacji, tego produktu, czy on zachęca rodziców do tego, aby podejmować taką aktywność – mówi Magdalena Szostakowska.

W przypadku rocznych dzieci trudno wskazać wpływ codziennego czytania na rozwój mowy czy funkcji społecznych. Efekty prawdopodobnie będzie można zaobserwować, gdy maluchy osiągną wiek przedszkolny. Warto dbać jednak o to, by książka zawsze była pod ręka i żeby wyrabiać w dzieciach nawyk czytania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca

Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.