Mówi: | Gosia Baczyńska |
Funkcja: | projektantka mody |
Gosia Baczyńska: 25 lat mojej działalności to był bardzo ekscytujący, morderczy czas, ale też pełen sukcesów. Już nie przejmuję się tym, jak moja kolekcja zostanie odebrana
Projektantka funkcjonuje w branży modowej już 25 lat. Taki jubileusz to okazja do refleksji, podsumowań i wspomnień, a tych jest bardzo dużo. Gosia Baczyńska przekonuje, że pokaźny dorobek zawodowy i bogate doświadczenie dodały jej pewności siebie i sprawiły, że nie musi już obawiać się ocen innych. Zna swoją wartość, wie, za co kochają ją jej wierne klientki i z myślą o nich tworzy kolejne nieszablonowe kolekcje. Cały czas pozostaje wierna swojemu stylowi. Jej projekty są odważne, zmysłowe, mroczne, ale z charakterystycznym glamourowym sznytem.
Gosia Baczyńska rozpoczęła działalność w 1997 roku. Po trzech latach od założenia firmy zorganizowała swój pierwszy pokaz we Wrocławiu, a później w Warszawie. Przez ostatnie ćwierć́ wieku stworzyła prawie 50 kolekcji. Była pierwszą polską projektantką zaproszoną przez Francuską Federację Mody do prezentacji swoich prac podczas pokazów prêt-à-porter w trakcie oficjalnego kalendarza Paris Fashion Week.
– Ciężko jest zawrzeć w jednym czy dwóch zdaniach 25 lat. Na pewno szybko zleciał ten czas, na pewno był to czas bardzo intensywny, galopujący, ale też bardzo dużo się wydarzyło w ciągu tych 25 lat. To czas bardzo interesujący, ekscytujący, morderczy, ale też pełen sukcesów – mówi agencji Newseria Lifestyle Gosia Baczyńska.
W ciągu tego ćwierćwiecza wiele razy zmieniły się trendy, niektóre powróciły, ale projektantka przekonuje, że nie lubi oglądać się za siebie.
– Widzę powroty do tego, co ja już przerabiałam oczywiście nie raz i nie dwa. Teraz na przykład mamy powrót do lat 80., 90., czyli lata mojej młodości, wtedy, kiedy ja eksperymentowałam i fascynowałam się tym, że mam oversize’owy sweter wiązany na węzeł albo marynarkę z gigantycznymi ramionami. Teraz to wszystko jest na salonach, ale mnie już to nie interesuje, bo ja już w tej rzece byłam – mówi.
Gosia Baczyńska ma za sobą wiele pokazów, ale każdy kolejny absolutnie nie jest dla niej rutyną. Praca nad nową kolekcją to wyzwanie, które wymaga pełnej koncentracji i dobrej logistyki. W tym czasie towarzyszy jej więc spore napięcie.
– To nie jest trema przed tym, jak mnie środowisko czy ktokolwiek odbierze, bardziej zmagam się sama ze sobą. Czas pracy nad nową kolekcją jest wielkim wysiłkiem intelektualnym, ale też emocjonalnym. Strasznie stresujący dzień to są przymiarki i wtedy jest dopasowywanie, wybieranie, która modelka w czym pójdzie, która w czym lepiej wygląda, co po czym, jak z przebieraniem, czy się wyrobimy, w ogóle cała organizacja, co z muzyką, czy będzie dobrze. Więc ta trema dotyczy tylko tego, czy zdążymy nad tym wszystkim zapanować i czy uda się osiągnąć ten efekt, o jaki mi chodziło, a nie tego, jak to zostanie przyjęte, bo to kompletnie mnie nie interesuje – wyjaśnia.
Z perspektywy czasu projektantka z dystansem podchodzi do wielu spraw. Dużo bardziej zna już rynek mody, wie, jakimi prawami się rządzi, i coś, co kiedyś ją stresowało, teraz już zupełnie nie ma znaczenia.
– Jak sobie przypominam pierwszy pokaz w Warszawie, to byłam przerażona, zresztą skąd ja miałam wiedzieć, jak to się robi, o co tam chodzi w tym wszystkim. Byłam tutaj kompletnie nową osobą, więc byłam mocno zestresowana, ale to wynikało też z niewiedzy i z braku doświadczenia. Teraz jestem już trochę bardziej doświadczona, trochę więcej wiem na ten temat, więc nie stresuję się już tym i nie mam tremy, jak to zostanie przyjęte – tłumaczy.
Z okazji 25-lecia marki Gosia Baczyńska zorganizowała nie klasyczny wybieg, ale plenerowy happening, który łączył w sobie operowy spektakl „Aria di potenza” w reżyserii Krystiana Lady i pokaz jej kolekcji. Część́ kostiumów miała charakter premierowy, inne pochodziły z różnych etapów jej twórczości, choć jak zastrzega projektantka, nie jest to rodzaj retrospektywy, lecz zupełnie nowa jakość artystyczna. Wydarzenie będące miksem muzyki, mody i polityki odbyło się pod koniec sierpnia na warszawskim placu Defilad.
Czytaj także
- 2025-03-05: Małgorzata Potocka: Wydaje mi się, że ja wczoraj otworzyłam Teatr Sabat. Te 25 lat to była chwila moment
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-08: Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
- 2024-07-17: Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem
- 2024-05-27: Agata i Tomasz Wolni: Jest w nas głęboka potrzeba dzielenia się tym, co dostaliśmy od życia. Bliskie naszemu sercu są inicjatywy wspierające rodzinę
- 2024-08-08: Joanna Przetakiewicz: Klienci nie odchodzą od fast fashion i co roku rynek wielkich sieciówek bardzo rośnie. Niestety cierpi na tym nasza planeta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.