Mówi: | Malwina Wędzikowska |
Funkcja: | prezenterka |
Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Prezenterka uczestniczyła w Paris Fashion Week, który dla niej jest nie tylko wydarzeniem modowym, ale i szansą do obserwacji dynamicznych zmian w branży. Malwina Wędzikowska uważa, że kryzys, z jakim boryka się obecnie rynek mody, może skłonić marki do uproszczenia swoich kolekcji oraz wprowadzenia bardziej funkcjonalnych rozwiązań. Odpowiedzią na potrzebę oszczędności oraz zrównoważonego rozwoju w modzie powinna być chociażby możliwość wykorzystania tych samych modeli w propozycjach na różne sezony. Jej zdaniem może się również zmienić kształt tradycyjnych pokazów mody, które wiążą się z dużymi kosztami i spektakularnymi efektami.
– Moda i ludzie, którzy ją tworzą, są dla mnie ogromną inspiracją. Niestety zarówno polski rynek, jak i branża mody światowej oraz mody ekskluzywnej borykają się w tej chwili z dużymi perturbacjami, przede wszystkim z kryzysem finansowym. Marki luksusowe bardzo podupadły i jestem bardzo ciekawa, jak projektanci i CEO firm ukryją ten fakt – mówi agencji Newseria Malwina Wędzikowska.
Prezenterka zaznacza, że kryzys w segmencie mody luksusowej spowodowany jest różnymi czynnikami.
– Do kryzysu w branży modowej przyczyniło się wiele aspektów, po pierwsze, kryzys ekonomiczny na świecie i to, że ludzie sięgają po towary pierwszej potrzeby, a nie luksusowe – mówi.
I choć wciąż istnieje grupa konsumentów, których stać na zakupy produktów premium, to Malwina Wędzikowska zauważa zmiany w ich preferencjach. Klienci z wyższych sfer coraz częściej unikają ubrań i dodatków z mocno wyeksponowanym logo, a zamiast tego wybierają minimalistyczne rozwiązania.
– Miliarderzy, baza klientów, którzy są na samym szczycie, w ogóle noszą się bez logo. Natomiast logomania właśnie w markach luksusowych typu Gucci, Saint Laurent, Chanel troszeczkę przesyciła rynek. Mam również poczucie, że konsument zrozumiał też aspekt psychologiczny kupowania, czyli że ja kupuję sobie pewien status, ale tak naprawdę to pokazuje, że mam brak w tym miejscu. Ludzie zaczęli być coraz bardziej świadomi i zaczęli zamieniać logowane torebki na takie bez logotypów – mówi.
Jej zdaniem do tąpnięcia w branży modowej w pewnym stopniu przyczynili się również influencerzy, którzy nieustannie bombardują followersów nachalnymi reklamami.
– Ja myślę, że influencerki i influencerzy dojechali trochę ten rynek. Po prostu jesteśmy przegrzani, przebodźcowani tymi „it bags”, tymi instagramowymi produktami. W pewnym momencie rynek się tym zachłysnął, ale już jest przesyt – mówi.
Malwina Wędzikowska zaznacza, że w obliczu kryzysu branża mody musi nieco zwolnić. Właściciele poszczególnych marek i projektanci powinni się zastanowić, jakie cele i wartości przyświecają tworzeniu nowych kolekcji. Konieczna jest nie tylko zmiana podejścia do projektowania, ale również opracowanie nowych strategii marketingowych.
– Jestem bardzo ciekawa, jak projektanci to rozwiążą, czy będzie taka myśl, żeby się troszeczkę zatrzymać i zrewidować, po co my to projektujemy, po co jest ta kreacja, czy ona rzeczywiście musi zaśmiecać świat? Ale ja sobie mogę gdybać, ale na końcu i tak są pieniądze i są właściciele firm, którzy chcą mieć wyniki. Polecam serial „Bogactwo snów” o królestwie Bernarda Arnault, który zatrudniał Marka Jacobsa, McQueena. Ta produkcja pokazuje, że w tych firmach jest mobbing, projektanci są przepracowani, robią po 12 kolekcji w sezonie. To jest bardzo trudna branża – mówi.
Malwina Wędzikowska od lat z dużą uwagą obserwuje zmiany, jakie zachodzą w tej branży, i zastanawia się, jak obecny kryzys wpłynie na kształt niezwykle efektownych pokazów mody tych marek, na które od lat zwrócone są oczy całego świata.
– Jednak pokazy to jest zawsze splendor, duży budżet, to są fanfary, muzyka robiona specjalnie pod wybieg, castingi na modeli pochłaniające ogromne pieniądze. I jestem bardzo ciekawa, czy ten kryzys nie sprowokuje do tego, żeby ta moda stała się bardziej funkcjonalna, żeby uprościć kolekcje, żeby one mogły być tak zwanym care overem, czyli część modeli przechodzi później do kolejnych kolekcji. Wydaje mi się, że to nas czeka – przewiduje prezenterka.
Jej zdaniem zmiany te mogą sprzyjać większej funkcjonalności mody, minimalizmowi oraz zwróceniu uwagi na potrzebę dbania o środowisko, bo przecież przemysł modowy w ogromnej mierze napędza kryzys klimatyczny.
Czytaj także
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-03-20: Malwina Wędzikowska: Druga edycja „The Traitors. Zdrajcy” jest bardziej mroczna i bezwzględna. Finał mocno zaskoczy widzów
- 2025-03-28: Malwina Wędzikowska: W moim środowisku pracy nieraz byłam zdradzona i oszukana. Teraz wystrzegam się zbyt miłych ludzi, od których za chwilę można dostać cios w plecy
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
Influencerka zauważa, że w Polsce jest coraz więcej atrakcyjnych hoteli z bogatą ofertą dostosowaną do zróżnicowanych potrzeb gości. Jest w nich coraz więcej udogodnień, atrakcji i komfortowych rozwiązań, które sprawiają, że pobyt w danym obiekcie jest prawdziwą przyjemnością. Eliza Gwiazda wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenia, będąc w jury konkursu na najpiękniejszy hotel w Polsce.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Dom i ogród
Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów

Dziennikarz zauważa, że wciąż narastającym problemem są tzw. niewidzialne elektrośmieci. To nie tylko telefony, zasilacze, ładowarki, powerbanki i słuchawki, ale także zabawki elektroniczne czy e-papierosy. Konsumenci zazwyczaj nie postrzegają ich w kategorii elektroodpadów i zamiast oddawać do recyklingu, magazynują je w szufladach lub wrzucają do pojemników na odpady zmieszane, skąd trafiają na wysypiska, gdzie zostają spalone lub przetworzone w nieprawidłowy sposób. Krzysztof Skórzyński jest zaniepokojony takimi praktykami.