Mówi: | Malwina Wędzikowska |
Funkcja: | prezenterka |
Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Prezenterka uczestniczyła w Paris Fashion Week, który dla niej jest nie tylko wydarzeniem modowym, ale i szansą do obserwacji dynamicznych zmian w branży. Malwina Wędzikowska uważa, że kryzys, z jakim boryka się obecnie rynek mody, może skłonić marki do uproszczenia swoich kolekcji oraz wprowadzenia bardziej funkcjonalnych rozwiązań. Odpowiedzią na potrzebę oszczędności oraz zrównoważonego rozwoju w modzie powinna być chociażby możliwość wykorzystania tych samych modeli w propozycjach na różne sezony. Jej zdaniem może się również zmienić kształt tradycyjnych pokazów mody, które wiążą się z dużymi kosztami i spektakularnymi efektami.
– Moda i ludzie, którzy ją tworzą, są dla mnie ogromną inspiracją. Niestety zarówno polski rynek, jak i branża mody światowej oraz mody ekskluzywnej borykają się w tej chwili z dużymi perturbacjami, przede wszystkim z kryzysem finansowym. Marki luksusowe bardzo podupadły i jestem bardzo ciekawa, jak projektanci i CEO firm ukryją ten fakt – mówi agencji Newseria Malwina Wędzikowska.
Prezenterka zaznacza, że kryzys w segmencie mody luksusowej spowodowany jest różnymi czynnikami.
– Do kryzysu w branży modowej przyczyniło się wiele aspektów, po pierwsze, kryzys ekonomiczny na świecie i to, że ludzie sięgają po towary pierwszej potrzeby, a nie luksusowe – mówi.
I choć wciąż istnieje grupa konsumentów, których stać na zakupy produktów premium, to Malwina Wędzikowska zauważa zmiany w ich preferencjach. Klienci z wyższych sfer coraz częściej unikają ubrań i dodatków z mocno wyeksponowanym logo, a zamiast tego wybierają minimalistyczne rozwiązania.
– Miliarderzy, baza klientów, którzy są na samym szczycie, w ogóle noszą się bez logo. Natomiast logomania właśnie w markach luksusowych typu Gucci, Saint Laurent, Chanel troszeczkę przesyciła rynek. Mam również poczucie, że konsument zrozumiał też aspekt psychologiczny kupowania, czyli że ja kupuję sobie pewien status, ale tak naprawdę to pokazuje, że mam brak w tym miejscu. Ludzie zaczęli być coraz bardziej świadomi i zaczęli zamieniać logowane torebki na takie bez logotypów – mówi.
Jej zdaniem do tąpnięcia w branży modowej w pewnym stopniu przyczynili się również influencerzy, którzy nieustannie bombardują followersów nachalnymi reklamami.
– Ja myślę, że influencerki i influencerzy dojechali trochę ten rynek. Po prostu jesteśmy przegrzani, przebodźcowani tymi „it bags”, tymi instagramowymi produktami. W pewnym momencie rynek się tym zachłysnął, ale już jest przesyt – mówi.
Malwina Wędzikowska zaznacza, że w obliczu kryzysu branża mody musi nieco zwolnić. Właściciele poszczególnych marek i projektanci powinni się zastanowić, jakie cele i wartości przyświecają tworzeniu nowych kolekcji. Konieczna jest nie tylko zmiana podejścia do projektowania, ale również opracowanie nowych strategii marketingowych.
– Jestem bardzo ciekawa, jak projektanci to rozwiążą, czy będzie taka myśl, żeby się troszeczkę zatrzymać i zrewidować, po co my to projektujemy, po co jest ta kreacja, czy ona rzeczywiście musi zaśmiecać świat? Ale ja sobie mogę gdybać, ale na końcu i tak są pieniądze i są właściciele firm, którzy chcą mieć wyniki. Polecam serial „Bogactwo snów” o królestwie Bernarda Arnault, który zatrudniał Marka Jacobsa, McQueena. Ta produkcja pokazuje, że w tych firmach jest mobbing, projektanci są przepracowani, robią po 12 kolekcji w sezonie. To jest bardzo trudna branża – mówi.
Malwina Wędzikowska od lat z dużą uwagą obserwuje zmiany, jakie zachodzą w tej branży, i zastanawia się, jak obecny kryzys wpłynie na kształt niezwykle efektownych pokazów mody tych marek, na które od lat zwrócone są oczy całego świata.
– Jednak pokazy to jest zawsze splendor, duży budżet, to są fanfary, muzyka robiona specjalnie pod wybieg, castingi na modeli pochłaniające ogromne pieniądze. I jestem bardzo ciekawa, czy ten kryzys nie sprowokuje do tego, żeby ta moda stała się bardziej funkcjonalna, żeby uprościć kolekcje, żeby one mogły być tak zwanym care overem, czyli część modeli przechodzi później do kolejnych kolekcji. Wydaje mi się, że to nas czeka – przewiduje prezenterka.
Jej zdaniem zmiany te mogą sprzyjać większej funkcjonalności mody, minimalizmowi oraz zwróceniu uwagi na potrzebę dbania o środowisko, bo przecież przemysł modowy w ogromnej mierze napędza kryzys klimatyczny.
Czytaj także
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
W trakcie Polsat Hit Festival, który w najbliższy weekend odbędzie się w Operze Leśnej w Sopocie, Mietek Szcześniak wystąpi w duecie z Edytą Górniak. Artyści spotkają się na scenie po 26 latach, by wykonać utwór „Dumka na dwa serca” nagrany do filmu „Ogniem i mieczem” w reżyserii Jerzego Hoffmana. Wokalista nie szczędzi pochwał pod adresem swojej partnerki scenicznej i cieszy się, że znów połączą swoje głosy.
Muzyka
Lanberry: Szykuję grube show, które zapadnie widzom w pamięci. Przede mną intensywne miesiące, w weekendy będziemy grać po cztery–pięć koncertów

Podczas Polsat Hit Festival w Sopocie Lanberry wystąpi zarówno solo, jak i w duecie z Tribbsem. W drugiej odsłonie artyści zaprezentują wielki hit „Dzięki, że jesteś”. Wokalistka zapowiada, że na tę okazję przygotowali show, które ma mocno zaskoczyć widzów. Piosenkarka będzie także jedną z gwiazd koncertu Radiowy Przebój Roku. Jak zaznacza, występ na scenie Opery Leśnej to dla niej wielki zaszczyt i wyróżnienie, bo przecież przez lata w tym legendarnym miejscu śpiewały największe gwiazdy z Polski i zagranicy.
Edukacja
Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności

Brytyjski dyplom uczelni wyższej bez potrzeby wyjazdu z Polski – taką możliwość dają zdobywające coraz większą popularność na świecie studia w formacie ponadnarodowym. Choć w Polsce taka możliwość nie jest powszechnie znana, zdobywa coraz większą liczbę zwolenników.