Newsy

Inflacja i rosnące stopy procentowe powodują ostrożność inwestycyjną firm. W niektórych obszarach to może być jednak dobry moment na inwestowanie

2022-07-14  |  06:20

55 proc. przedsiębiorców jest zdania, że inflacja blokuje dalszy rozwój ich firm – wynika z badania firmy Intrum. Co więcej, wielu z nich podkreśla, że nie ma kompetencji, by związanym z tym ryzykiem zarządzać. Podwyżki stóp procentowych, wdrażane przez RPP, by walczyć z galopującymi cenami, podnoszą koszty kapitału, co może wyhamować inwestycje. – To jest dobry moment na inwestowanie, ale w wybranych obszarach – uważa dr Marek Niedużak, wiceprezes Pekao Investment Banking. Jednym z nich jest zielona energia i transformacja energetyczna.

Wysoka inflacja przekłada się na coraz wyższe stopy procentowe, co podnosi koszty kredytu dla przedsiębiorców. Od 7 lipca stopa referencyjna wynosi 6,5 proc. Wtedy jednak inflacja wynosiła 4,4 proc., a nie jak dziś 15,6 proc.

 Oczywiście podwyżki stóp procentowych oznaczają droższy kapitał, tak dla konsumentów, jak dla przedsiębiorców. Natomiast, i mówię to z głębokim przekonaniem, znajdzie się i znajduje się kapitał na te inwestycje, które sektor finansowy postrzega jako najbardziej perspektywiczne i takie, które z pewnością są potrzebne i w dłuższym horyzoncie czasowym dochodowe – mówi agencji Newseria Biznes dr Marek Niedużak.

Chodzi przede wszystkim o inwestowanie w obszary związane z zieloną energią. Na tego typu projekty szczególną uwagę zwraca sektor finansowy gwarantujący przedsiębiorcom dostęp do finansowania.

 Inwestycje w obszary związane z zieloną transformacją i zielonymi technologiami są w tym momencie jak najbardziej pożądane i właściwe. W związku z tym przedsiębiorcy nie powinni wstrzymywać się z inwestycjami w tych obszarach – uważa ekspert.

Inwestycje polskich firm powinna pobudzić realizacja Krajowego Planu Odbudowy.

– Środki unijne, uruchomione z KPO, będą oznaczać większą liczbę inwestycji publicznych. Ale te inwestycje w wielu wypadkach przecież będą realizowane nie środkami własnymi samorządu czy rządu, tylko przy pomocy i dzięki współpracy z przedsiębiorcami. Tym samym przedsiębiorcy, żeby móc realizować te zadania, będą prawdopodobnie musieli zwiększyć swoje moce produkcyjne, zatrudnić więcej ludzi, może zakupić czy poszerzyć park maszynowy, co oznacza właśnie zwiększone inwestycje po stronie przedsiębiorców – prognozuje wiceprezes Pekao Investment Banking, który został niedawno nagrodzony przez Global Finance jako najlepszy bank inwestycyjny w Polsce.

Ponad połowa przedsiębiorców uważa, że kondycja ich firm jest gorsza niż w marcu 2020 roku, czyli przed wybuchem pandemii. Dla porównania na poprawę wskazuje zaledwie co piąty – wynika z badania „European Payment Report 2022” firmy Intrum. Najpierw przez wiele miesięcy firmy borykały się z koronakryzysem i jego skutkami w postaci np. zerwanych łańcuchów dostaw, teraz swoje piętno odciskają galopujące ceny. Choć wiele przedsiębiorstw uznaje swój dalszy rozwój za priorytet na ten rok, to przyznają, że uniemożliwia go inflacja.

Bez wątpienia sytuacja za naszą wschodnią granicą nie przekłada się pozytywnie na sytuację gospodarczą, sytuację, w której funkcjonują polscy przedsiębiorcy. Ale jednocześnie trzeba zaznaczyć, chociażby w kontekście tego, że niedawno agencja ratingowa Fitch podwyższyła swoje szacunki wzrostu PKB dla Polski, że te warunki wciąż przełożą się w Polsce na przyzwoity wynik gospodarczy w tym roku – mówi dr Marek Niedużak.

W nowej prognozie agencja Fitch zakłada, że PKB Polski wzrośnie w tym roku do 5,2 proc., podczas gdy poprzednie szacunki zakładały wzrost na poziomie 3,3 proc. Z kolei oczekiwania na przyszły rok nieco spadły – z 3,3 proc. do 3 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.