Newsy

Polski system ochrony zdrowia w coraz większym stopniu wspierany przez medycynę prywatną. Eksperci: Trzeba usankcjonować tę współpracę

2023-09-19  |  06:20
Mówi:Artur Białkowski
Funkcja:członek zarządu, dyrektor zarządzający pionem usług biznesowych
Firma:Medicover
  • MP4
  • Mimo sukcesywnego wzrostu finansowania z budżetu państwa publiczna ochrona zdrowia w Polsce nadal kuleje, a pacjenci często korzystają z usług prywatnych. Medycyna prywatna już w tej chwili stanowi filar krajowego systemu – ok. 90 proc. podmiotów realizujących kontrakty Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach POZ oraz ponad 50 proc. w opiece specjalistycznej stanowią właśnie podmioty prywatne. Dlatego konieczny jest dialog i wprowadzenie rozwiązań legislacyjnych, które usankcjonują to partnerstwo, na czym skorzystają zarówno pacjenci, jak i system ochrony zdrowia jako całość – wskazują eksperci z sektora prywatnego. Ich zdaniem publiczny sektor mógłby w dużym stopniu skorzystać na wdrożeniu innowacji i dobrych praktyk w zakresie efektywności wypracowanych przez ostatnie lata przez prywatne podmioty.

    – Medycyna prywatna jest bardzo ważnym uczestnikiem rynku i dzisiaj bez podmiotów prywatnych ciężko byłoby mówić o zapewnieniu dobrej ochrony zdrowia Polaków – mówi agencji Newseria Biznes Artur Białkowski, członek zarządu i dyrektor zarządzający pionem usług biznesowych Medicovera, wiceprezes Pracodawców Medycyny Prywatnej. – Podmioty prywatne realizują w tej chwili bardzo wiele usług zarówno w podstawowej opiece zdrowotnej, jak i w specjalistycznej opiece ambulatoryjnej. Ponad 95 proc. podmiotów realizujących kontrakty NFZ w ramach POZ oraz ponad 50 proc. w opiece specjalistycznej to są właśnie podmioty prywatne. Oprócz tego jest jeszcze masa podmiotów, które realizują świadczenia na zasadzie abonamentów lub prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych.

    Jak wynika z danych firmy PMR, odsetek Polaków korzystających z prywatnej opieki zdrowotnej wynosi 63 proc. W ramach abonamentu/prywatnego ubezpieczenia korzysta z niej 16 proc. badanych. Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń w II kwartale br. prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym było objętych 4,56 mln Polaków, co stanowi wzrost o 15,4 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej. Tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku Polacy wydali na taką ochronę ponad 786 mln zł. Dominującą formą płatności za usługi prywatne jest jednak jednorazowe płacenie z „własnej kieszeni” (54 proc. badanych).

    Przykładem jest stomatologia – przychodzimy do lekarza stomatologa i po prostu płacimy za wykonaną procedurę – mówi Artur Białkowski.

    Raport „Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023–2028” wskazuje, że do 2027 roku usługi opłacane przez pacjenta na miejscu pozostaną dominującym pod względem wartości segmentem rynku prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce (nie licząc wydatków na leki i nie-leki). Szczególnie że cała branża medyczna zmaga się z wysoką inflacją. Jak wynika z danych GUS, w kategorii zdrowie sierpniu wyniosła ona 9,7 proc. w ujęciu rocznym. Usługi lekarskie podrożały o 13 proc. r/r, a szpitalne i sanatoryjne o 10,3 proc. W ostatnim roku ceny wyrobów farmaceutycznych wzrosły o 8,3 proc. Najszybciej rozwijającym się segmentem rynku prywatnych usług medycznych, zgodnie z prognozami PMR, będą ubezpieczenia zdrowotne. 

    Budżet przeznaczony na ochronę zdrowia w 2024 roku ma sięgnąć prawie 191 mld zł. To około 12-proc. wzrost w porównaniu z 2023 rokiem, w którym ta kwota wyniesie w przybliżeniu 170 mld zł. Wzrost wydatków na zdrowie w przyszłorocznym budżecie nie rekompensuje jednak dwucyfrowej inflacji w tym sektorze. Nie rozwiązuje też bolączek związanych z brakami kadrowymi, do których zaliczają się m.in. trudności w dostępie do diagnostyki i kolejki do specjalistów. Z danych NFZ wynika, że w ostatnim kwartale 2022 roku w kolejce do neurologa czekało prawie 300 tys. pacjentów, z czego prawie 40 tys. stanowiły przypadki pilne. 30-tysięczną kolejkę naglących przypadków odnotowano też do kardiologa i ponad 20-tysięczną do okulisty. W sondażu Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy, który sprawdził, z jakimi największymi problemami zmagają się pacjenci, 70 proc. z nich wskazało długi czas oczekiwana na wizyty u lekarza, zabiegi planowe oraz badania diagnostyczne.

    System opieki zdrowotnej w Polsce różni się od tego, który obowiązuje w innych krajach. Po pierwsze, mamy stosunkowo mało lekarzy na tysiąc mieszkańców, tutaj słabo wypadamy na tle innych krajów europejskich. Przykładowo w Szwecji jest około trzy–cztery razy więcej lekarzy w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców niż w Polsce. Po drugie, uwielbiamy się leczyć, uwielbiamy chodzić do lekarzy i tutaj statystyki pokazują, że korzystamy z porad lekarskich dwa–trzy razy częściej. I jeśli pomnożymy te dwa parametry, to wychodzi na to, że powinniśmy mieć w Polsce kilkanaście razy więcej lekarzy niż obecnie. Dlatego jest to wyzwanie zarówno dla podmiotów publicznych, jak i prywatnych. Bardzo istotne jest, by stale poprawiać zarówno proces leczenia i diagnostyki, jak i ich efektywność, żebyśmy mogli skutecznie leczyć w ramach tych środków, które posiadamy – mówi członek zarządu Medicovera.

    Jak podkreśla, prywatne podmioty przetestowały i wprowadziły cały szereg innowacji i rozwiązań zwiększających efektywność diagnostyki i leczenia pacjentów, jak chociażby telemedycyna. Publiczny system ochrony zdrowia też mógłby skorzystać na ich wdrożeniu. Zdaniem ekspertów z tego powodu medycyna prywatna nie powinna być w Polsce traktowana wyłącznie jako dodatkowe ubezpieczenie czy pakiet zdrowotny, a tym bardziej jako zagrożenie dla funkcjonowania i rozwoju sektora publicznego, ale bardziej jak stabilny partner. Na partnerstwie obu tych sektorów – publicznego i prywatnego – opartym na wielosektorowym dialogu, którego zasady powinny znaleźć odzwierciedlenie w legislacji, skorzystaliby polscy pacjenci i system ochrony zdrowia jako całość.

    – Medycyna prywatna musi dbać o swoją rentowność. Dlatego prywatne podmioty często szukają innowacyjnych rozwiązań, które poprawiają efektywność leczenia pacjentów – zarówno jeśli chodzi o lepszą ścieżkę diagnostyczną, jak i skracanie ścieżki leczenia poprzez efektywny dobór terapii. Wiele rzeczy, które zostały przetestowane i wdrożone przez ośrodki medycyny prywatnej, można śmiało wykorzystywać w publicznym systemie opieki zdrowotnej i dzięki temu efektywniej leczyć Polaków – mówi Artur Białkowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.