Mówi: | Beata Pawlikowska |
Funkcja: | podróżniczka, dziennikarka, autorka książek kulinarnych |
W ramach projektu „Misja Przyroda” uczniowie szkół z terenów wiejskich będą poznawać parki narodowe. Ambasadorką projektu jest Beata Pawlikowska
Podczas wycieczek do parków narodowych dzieci wcielą się w rolę badaczy i korespondentów, a ich relacje z wyjazdów trafią do internetu i specjalnej gazetki. O tym, że nauka o przyrodzie jest ciekawsza, gdy teorię można sprawdzić w praktyce, będą mieli szansę przekonać się uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów z terenów wiejskich. W projekcie „Misja Przyroda”, który startuje w kwietniu, weźmie udział 140 placówek.
Dla uczniów podstawówek zielone szkoły w parkach narodowych będą organizowane od kwietnia do czerwca, a dla gimnazjalistów – od września do listopada. Podróżniczka Beata Pawlikowska, która jest ambasadorką projektu, podkreśla, że dzięki atrakcyjnej formule programu łączącej naukę i wycieczki krajoznawcze dzieci szybciej i chętniej będą przyswajać wiedzę przyrodniczą.
– Dzieci, które biorą udział w kampanii, wyruszają do parków narodowych i stają się reporterami, dziennikarzami i redaktorami. Robią zdjęcia, rysunki, notatki, piszą, jakie widzieli zwierzęta, rośliny, jak one wyglądają. Te materiały są zbierane i będą publikowane w gazecie, która powstanie na koniec tego projektu. Będę redaktorem naczelnym tej gazetki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Beata Pawlikowska, podróżniczka.
Jej zdaniem w szkołach dzieci powinny uczyć się nie tylko teorii, lecz przede wszystkim wrażliwości na piękno przyrody. Podróżniczka zachęca więc do ponadprogramowej edukacji z zakresu ekologii i ochrony środowiska.
– Chodzi o to, żeby dzieci zrozumiały, że jeżeli nie będziemy szanowali przyrody i ona zniknie z powierzchni ziemi, to my, ludzie, też nie przetrwamy. Gdyby jednak to nas, ludzi, zabrakło, to przyroda fantastycznie by sobie poradziła, po prostu dalej by rozkwitała. O takich rzeczach właśnie dzieciom trzeba mówić – tłumaczy Beata Pawlikowska.
Program „Misja Przyroda – Zielone Szkoły w Parkach Narodowych” realizowany jest przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej. Do udziału w tegorocznej edycji zgłosiło się 800 gmin. Podsumowaniem programu będzie międzyszkolny konkurs wiedzy przyrodniczej.
– Dzieci ze wsi prawie w ogóle nie jeżdżą na wycieczki poza swoją wioskę i właściwie są nawet dalej od natury niż dzieci z miasta. Bo dzieciom z miasta czasami te wycieczki się funduje nawet gdzieś tam na drugi koniec Polski – dodaje Beata Pawlikowska.
Pilotażowa wersja programu była realizowana w 2013 roku w sześciu parkach narodowych, w różnych regionach Polski. Wzięło w niej udział 430 uczniów oraz 36 nauczycieli. Z ankiet przeprowadzonych na potrzeby programu wynika, że 99 proc. uczniów w trakcie pobytu w parku narodowym dowiedziało się czegoś nowego i pogłębiło swoją wiedzę, natomiast 82 proc. z nich poznało zwierzę, roślinę czy zjawisko przyrodnicze, którego wcześniej nie znało.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.