10 filarów zrównoważonego rozwoju, czyli design odpowiedzialny za dobro planety
Wszystko, czego nie stworzyła przyroda, zostało zaprojektowane i wyprodukowane. W trakcie tych procesów można być w zgodzie z naturą, a także działać na rzecz poszanowania i ochrony środowiska oraz zasobów naturalnych. Można też przyczyniać się do zmniejszenia zużycia energii, toksycznych emisji i zanieczyszczenia środowiska wynikającego z produkcji i przetwarzania materiałów. Taka właśnie wizja przyświeca firmie Greenlam, u podstaw której leży zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Celem i głównym motorem działań firmy Greenlam jest osiągnięcie równowagi pomiędzy wzrostem społecznym i gospodarczym a pozytywnym wpływem na społeczeństwo poprzez inicjatywy promujące ochronę środowiska. W Greenlam zrównoważony rozwój rozumie się jako sposób, w jaki konsumujemy i wykorzystujemy zasoby. Tworzenie pięknych przestrzeni nigdy nie może odbywać się kosztem dobra planety. Zmiany klimatyczne są już tak daleko posunięte, że jesteśmy zobowiązani do ulepszania produktów, wykorzystując procesy, które są zrównoważone i mają neutralny wpływ zarówno na ludzi, jak i środowisko naturalne.
Aby jeszcze mocniej podkreślić swoją misję prośrodowiskową, marka stworzyła Grupę ds. Zielonej Strategii, której zadaniem jest praca nad opracowywaniem, wdrażaniem i monitorowaniem kilku zielonych inicjatyw w organizacji. Hasło: cokolwiek robimy, zostawiamy po sobie coś znaczącego, a nie tylko nasz ślad węglowy, mocno podkreśla zaangażowanie Greenlam w ochronę środowiska.
1 . Oszczędność energii i wody
Wizję Greenlam stanowi działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jego istotą jest zaś powiązanie rozwoju społecznego i gospodarczego, który bazuje na zapewnieniu dostępu do zasobów odnawialnych oraz nieodnawialnych wraz ze wzrostem jakości życia w czystym środowisku. Wzrost gospodarczy powinien zapewniać bardziej efektywne wykorzystanie surowców i innych zasobów przyrody, racjonalizację zużycia energii i pracy, a także rozwój ekologicznych technologii oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Nadrzędnym założeniem jest zapewnienie sprawiedliwego wzrostu, w którym swój udział ma całe społeczeństwo.
Jedną z takich metod jest zastosowanie gorącej wody pod ciśnieniem, co pozwala znacznie obniżyć jej zużycie. Dzięki temu firma Greenlam z powodzeniem ograniczyła pobór wód gruntowych, co przekłada się też na mniejsze obciążenie sieci kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków, a w efekcie – niższe ogólne zużycie energii. Najlepiej pokazują to liczby – w tym roku Greenlam zaoszczędził ponad 8 milionów litrów wody i 80 000 kilowatogodzin energii elektrycznej. Ponadto renomowane agencje przeprowadzające okresowe audyty energetyczne i rekomendujące wdrażanie rozwiązań zmniejszających pobór energii pomogły firmie dodatkowo zredukować zużycie energii elektrycznej średnio o ok. 35 000 kilowatogodzin w ciągu roku.
2. Naturalne materiały
Tam gdzie jest to możliwe, Greenlam zastępuje produkty syntetyczne i petrochemiczne tymi naturalnie występującymi w przyrodzie. Dobry przykład stanowią łupiny orzechów nerkowca powstające w procesie przetwórczym, które stanowią jedno z najlepszych źródeł długołańcuchowych fenoli. Dzięki takim inicjatywom udało się zastąpić około 10% zużycia fenolu, co pomogło zmodyfikować technologię żywicy i przełożyło się na:
-
- zwiększenie elastyczności produktu i lepszą obrabialność płyt kompaktowych;
- niższą emisję lotnych związków organicznych zarówno podczas procesu produkcyjnego, jak i użytkowania produktu;
- ograniczenie przeładunku i przechowywania materiałów niebezpiecznych;
- osiągnięcie lepszej wydajności;
- mniejszy pobór wody służącej do mycia i czyszczenia.
3. Mniej zanieczyszczeń
Niezrównoważona konsumpcja wywiera bardzo niekorzystny wpływ na planetę, powodując nie tylko marnowanie surowców, ale i zanieczyszczenie wód oraz gleby. Dlatego Greenlam dba o to, by żadne szkodliwe substancje nie opuszczały zakładów. W tym celu stale prowadzone są badania, a także wdrażane zmiany w produkcji żywic aminowych i fenolowych stosowanych w procesie impregnacji papieru. Ta prosta, ale niezbędna metoda zapewnia produkt wolny od rozpuszczalników. W rezultacie zmniejsza się emisja szkodliwych substancji potencjalnie powodujących łzawienie czy zanieczyszczenie środowiska.
4. Wykorzystanie energii odnawialnej
Greenlam w pełni wykorzystuje różnorodne źródła energii odnawialnej. Są one nie tylko łatwiejsze w zakupie i bardziej ekonomiczne, ale także znacznie mniej szkodliwe dla środowiska. Rocznie podczas procesów produkcyjnych zużywane jest 13 milionów kilogramów biopaliw, co kompensuje 1,16 miliona ton emisji CO2. Elektrownia słoneczna wytwarza zaś 0,3 miliona megawatów energii.
5. Odpowiedzialna gospodarka leśna
Greenlam angażuje się również w ochronę lasów, które dla firmy stanowią główne źródło surowca. Wszystkie produkty posiadają certyfikaty FSC i PEFC potwierdzające zrównoważone i odpowiedzialne zarządzania zasobami naturalnymi. Oprócz tego wykorzystywane są materiały pochodzące z recyklingu. Greenlam przeprowadza też stałą walidację produktów na wszystkich etapach ich wytwarzania oraz użytkowania, po to aby zapewnić najwyższą wydajności i spełnić wszystkie normy emisji. W niektórych częściach obsadzonego obszaru wykorzystywane są również rodzime lub zaadaptowane gatunki drzew pochodzące z regionalnego klimatu, co jest korzystne dla społeczeństwa, gospodarki i środowiska.
6. Produkty przyjazne dla środowiska
Bezpieczeństwo konsumentów jest priorytetem dla Greenlam. Dlatego produkty marki posiadają certyfikaty: Greenguard, Greenguard Gold, Green Label (Singapur) oraz EN 16516. Potwierdza to, że są bezpieczne w użyciu, ponieważ spełniają normy emisji lotnych związków organicznych (LZO), formaliny i innych podobnych składników chemicznych.
7. Monitorowana jakość powietrza w pomieszczeniach
Greenlam bardzo poważnie podchodzi do ochrony zdrowia swoich pracowników. Dlatego zapewnia odpowiednie środowisko pracy, przeprowadzając okresowe testy jakości powietrza w pomieszczeniach przy jednoczesnej ochronie powietrza atmosferycznego.
8. Bezpieczne produkty
Podczas produkcji Greenlam nie używa azbestu, chromianów miedzi, związków arsenianów, ołowiu ani innych metali ciężkich. Do żadnego z produktów nie dodaje się mocznika ani żywicy mocznikowo-formaldehydowej. Oprócz tego produkty sygnowane logo Greenlam nie zawierają substancji rakotwórczych znajdujących się na liście OSHA (Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy), NTP (National Toxicology Program) i IARC (Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem).
9. Odpowiedzialny system logistyczny
Mając na uwadze alarmujący poziom zanieczyszczenia środowiska, firma podejmuje wszelkie niezbędne środki, by nie przyczyniać się do pogłębiania tego problemu. Aby zapewnić czyste powietrze wolne od toksyn, a także zredukować emisję CO2, w Greenlam używa się tylko pojazdów energooszczędnych i emitujących niewielkie ilości gazów.
10. Efektywna gospodarka w zarządzaniu odpadami
„Redukuj, wykorzystuj ponownie, przetwarzaj” – to sztandarowe hasło firmy. Monitorowanie zasobów w czasie rzeczywistym znacznie zmniejsza produkcję odpadów i obniża koszty przetwarzania oraz utylizacji. Wszystko to, w połączeniu z recyklingiem odpadów papierowych, ma pomóc uratować ponad 8000 drzew.
Greenlam jest jedną z trzech największych na świecie i największą w Azji firmą oferującą powierzchnie dekoracyjne. Kompleksowe rozwiązania obejmują: laminaty, płyty kompaktowe, blaty robocze, okładziny wewnętrzne i zewnętrzne, kabiny toaletowe i szafki, forniry dekoracyjne, podłogi drewniane oraz drzwi.
Na całym świecie produkty firmy są dostępne w ponad 100 krajach, a działalność jest wspierana przez
4 międzynarodowe centra dystrybucji, 15 międzynarodowych biur, 8 zagranicznych oddziałów operacyjnych i ponad 4000 pracowników. Greenlam skupia się na tworzeniu wysokiej jakości produktów z wielką pasją do innowacji. Firma działa w harmonii ze środowiskiem i na rzecz jego ratowania oraz zachowania przyrody w jej nieskazitelnej postaci poprzez etyczne pozyskiwanie surowców z całego świata. Zaangażowanie firmy
w ochronę środowiska potwierdzają uzyskane certyfikaty, takie jak FSC, PEFC, ISO, IGBC, a także te odnoszące się bezpośrednio do oferowanych produktów – np. CE, SEFA, NSF, Greenlabel, Greenguard Gold i Greenguard. Motorem napędowym firmy Greenlam jest odpowiedzialne działanie we wszystkich obszarach. Firma posiada również certyfikat SEDEX dla etycznych inicjatyw handlowych.
Efektowne połączenie kolorystyczne w aranżacji wnętrz
Design w kolorze. Artu na PTAK EXPO Warsaw Home
Szybka i efektywna budowa przegród z H+H TEMPO PRO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.