Komunikaty PR

21.04 decyzja dotyczącą cenzury roślinnych alternatyw nabiału

2021-04-20  |  11:00
Kontakt
Anna Trela
Yellowcups

Przewóz 34/p. 3
30-716 Kraków
anna.trela|yellowcups.pl| |anna.trela|yellowcups.pl
+48 733 070 360
yellowcups.pl/
  • Poprawka 171 do rozporządzenia KE 1308/2013, która ma na celu dalsze cenzurowanie roślinnych alternatyw produktów nabiałowych, będzie przedmiotem trójstronnych negocjacji pomiędzy instytucjami europejskimi od 21 kwietnia br.
  • Ponad 435 000 konsumentów podpisało petycję sprzeciwiającą się wprowadzeniu poprawki 171 w życie i tym samym powstrzymanie cenzury produktów pochodzenia roślinnego.
  • UE ma szansę powstrzymać cenzurę roślinnych alternatyw i skupić się na modernizacji wspólnej polityki rolnej i wspólnej organizacji rynków rolnych, by jak najlepiej pomagać ludziom i środowisku naturalnemu.

W tym tygodniu odbędzie się głosowanie, które będzie mieć znaczący wpływ na przyszłość roślinnych produktów w Unii Europejskiej. Przedmiotem dyskusji będzie poprawka 171 – projekt przepisu wprowadzającego nowe, surowe ograniczenia w odniesieniu do żywności pochodzenia roślinnego, który zaproponowany został w 2018 r. przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) Parlamentu Europejskiego. 

21 kwietnia br. Parlament Europejski, Komisja Europejska i Rada Ministrów rozpoczynają trójstronne negocjacje, podczas których rozpatrywane będą tematy Wspólnej Organizacji Rynków Produktów Rolnych (WOR). 

Konsumenci i organizacje apelują o odrzucenie poprawki 171

Poprawka 171 nigdy nie była przedmiotem procesu kontroli publicznej w kontekście oceny skutków lub otwartych konsultacji – teraz konsumenci i branża producentów żywności roślinnej chcą, by ich głos został wysłuchany. Jest to szczególnie ważne, ponieważ tylko ta branża zostanie dotknięta tym rozporządzeniem.

Jednak nie tylko producenci żywności pochodzenia roślinnego sprzeciwiają się dalszym ograniczeniom roślinnych zamienników nabiału. W okresie poprzedzającym podjęcie decyzji poprawka 171 została skrytykowana przez szeroką i zróżnicowaną grupę zainteresowanych stron, w tym:

• 435 000 konsumentów, którzy podpisali petycję ProVeg, Upfield i Oatly, 

• 96 firm i organizacji, które poparły petycję ProVeg, Upfield i Oatly;

• 21 organizacji pozarządowych, w tym WWF i Greenpeace w liście otwartym;

• przedstawiciele branży mleczarskiej, w tym prezes Berglandmilch, największej austriackiej spółdzielni mleczarskiej – liczącej ponad 11 000 członków – w opublikowanym oświadczeniu medialnym;

• CECU (Konfederacja Konsumentów i Użytkowników)

• 34 posłów do Parlamentu Europejskiego, którzy podpisali list z apelem o odrzucenie poprawki

• Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) zwróciła się już w zeszłym roku do posłów PE o podjęcie działań przeciwko wprowadzeniu poprawki 171, ponieważ nie widzieli uzasadnienia dla wprowadzenia takich przepisów

• grupa 94 firm spożywczych i organizacji pozarządowych z różnych sektorów w liście otwartym

• przeciwko poprawce opowiedziała się także Greta Thunberg

• Dr Melanie Joy stworzyła film, w którym zwróciła się do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o odrzucenie poprawki 171 i zaprzestania cenzury roślinnych alternatyw produktów

Unia Europejska zadecyduje

To właśnie teraz okaże się, czy Unia Europejska poprze antykonkurencyjną, lekkomyślną z punktu widzenia ekologii politykę wprowadzającą szereg nowych ograniczeń dla roślinnych alternatyw dla produktów mleczarskich. Już dziś jest to kategoria żywności w UE poddana nieomal największym ograniczeniom.  

Po wejściu w życie poprawki 171 dalsze restrykcje i ograniczenia żywności pochodzenia roślinnego mogą dotyczyć m.in.:

• sprzedaży rozpoznawalnych formatów opakowań, jak karton roślinnego mleka lub kostka margaryny roślinnej,

• wizualnego przedstawiania żywności pochodzenia roślinnego, jeśli można je ocenić jako „przywołujące” lub „imitujące” nabiał – np. obrazu przedstawiającego „wirujący” napój owsiany na opakowaniu,

• pokazania naukowo udowodnionego wpływu na klimat poprzez porównanie śladu węglowego roślinnego produktu z jego mlecznym odpowiednikiem – we wszystkich komunikatach, w tym w mediach cyfrowych i społecznościowych,

• opisywania żywności na bazie roślin, jej smaku lub funkcji poprzez odwołanie się do znanej terminologii „mleczarskiej”. Na przykład stosowanie sformułowań takich jak „jest jak mleko”, „kremowy” lub „maślany” w celu poinformowania konsumenta o przeznaczeniu, teksturze lub smaku – i to zarówno w kontekście użycia na opakowaniu, jak i w reklamie. 

• stosowania znanych konsumentom informacyjnych zwrotów np.: "nie zawiera mleka", "odpowiednie dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy" lub "roślinna alternatywa dla jogurtu / śmietany".

„(…) Już teraz rolnicy, stowarzyszenia konsumentów, organizacje pozarządowe, firmy spożywcze, obywatele – wszyscy pokazują swój sprzeciw wobec poprawki 171 i wzywają do zaprzestania cenzury. Stanowi ona zagrożenie dla zrównoważonego rozwoju. Potraktujmy kryzys klimatyczny poważnie i chrońmy żywność pochodzenia roślinnego. Od tego zależy nasza przyszłość” – powiedziała Jasmijn de Boo, wiceprezes ProVeg International.

„Od lat 70. XIX wieku odpieramy antykonkurencyjne ataki przemysłu mleczarskiego. Poprawka 171 delegalizuje same słowa, opakowania i obrazy, których sektor żywności pochodzenia roślinnego używa od dziesięcioleci. Konsumenci rozumieją, że jest to szkodliwe działanie i setki tysięcy z nich chcą być wysłuchani” – mówi dr Jeanette Fielding, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Upfield. „W XXI wieku nie jest to już tylko problem anty-konkurencyjności i praw konsumentów. Jest to również problem zmian klimatycznych, bioróżnorodności i zdrowia publicznego”.

„Mamy nadzieję, że UE dotrzyma swojego zobowiązania do przewodzenia globalnej walce ze zmianami klimatycznymi i odrzuci poprawkę 171. Ścigamy się z czasem i z zegarem klimatycznym. Wprowadzenie barier legislacyjnych w momencie, gdy nauka wprost dostarcza dowodów potwierdzających, jak ważne jest przejście na diety roślinne, by przeciwdziałać zmianom klimatycznym i wyzwaniom zdrowia publicznego jest nie tylko złe, ale wręcz absurdalne” – mówi Cecilia McAleavey, dyrektor ds. publicznych i zrównoważonego odżywiania w Oatly.

„Stanowisko naukowe jest jasne. Spożycie nabiału pochodzącego od krów nie jest niezbędne dla zdrowia ludzi i może powodować szkody. W przypadku mężczyzn, spożycie produktów mlecznych zwiększa ryzyko raka prostaty. Biorąc pod uwagę, że nawet 70% ludzi na całym świecie może nie tolerować laktozy oraz jakie szkody hodowla bydła mlecznego wyrządza środowisku i zwierzętom, jako pracownicy służby zdrowia mamy obowiązek odpowiednio doradzać naszym pacjentom. Ja powtarzam swoim pacjentom, że nabiał nie jest niezbędny w diecie i że mogą dokonywać lepszych wyborów” – mówi Dr Shireen Kassam, hematolog z King’s College Hospital w Londynie.

 

Jak można dołączyć?

• Podpisz i udostępnij petycję: www.StopAM171.com

• Wykorzystaj hashtag #StopPlantBasedCensorship #StopAM171 

 

Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z nami:

Marcin Tischner 

marcin.tischner@proveg.com;

Sebastian Tolwinski

sebastian.tolwinski@upfield.com

ProVeg International

ProVeg jest międzynarodową organizacją zajmującą się świadomością żywnościową, pracującą nad przekształceniem globalnego systemu żywnościowego poprzez zastąpienie konwencjonalnych produktów pochodzenia zwierzęcego alternatywami roślinnymi i hodowanymi komórkowo. ProVeg współpracuje z międzynarodowymi organami decyzyjnymi, rządami, producentami żywności, inwestorami, mediami i opinią publiczną, aby pomóc światu w przejściu do społeczeństwa i gospodarki, które są mniej zależne od hodowli zwierząt, a bardziej zrównoważone dla ludzi, zwierząt i planety. ProVeg posiada status stałego obserwatora w UNFCCC, jest akredytowany przez UNEA i otrzymał nagrodę ONZ "Momentum for Change". www.proveg.com 

Upfield 

W Upfield sprawiamy, że ludzie są zdrowsi i szczęśliwsi dzięki doskonałym smakom produktów odżywczych na bazie roślin, które są lepsze dla naszej planety. Jako globalna firma oparta na roślinach, Upfield jest pierwszym producentem roślinnych smarowideł i serów z ponad 100 marek, w tym ikoniczne marki Flora, Rama, Blue Band, Proactiv, Becel, I Can't Believe It's Not Butter, Country Crock i Violife. Z siedzibą w Amsterdamie, sprzedajemy nasze produkty w ponad 95 krajach i mamy 15 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Firma zatrudnia ponad 4200 współpracowników. Od 1871 roku jesteśmy autorytetem w kategorii smarowideł, co daje nam niezrównane doświadczenie, know-how i inspirację. Koncentrujemy się na dostarczaniu zdrowszych produktów, które mają doskonały smak i najwyższą jakość oraz pomagają nam w realizacji naszej misji tworzenia "Lepszej przyszłości opartej na roślinach". www.Upfield.com

Oatly

Oatly jest światowym liderem w globalnym ruchu na rzecz zrównoważonego rozwoju, promując korzyści płynące z odżywiania się roślinami, zarówno z punktu widzenia zdrowotnego, jak i zrównoważonego rozwoju, w celu stworzenia pozytywnych zmian społecznych. Firma została założona w latach 90-tych i opiera się na badaniach naukowych prowadzonych przez Uniwersytet w Lund. Obecnie firma oferuje szeroką gamę odżywczych i zrównoważonych produktów na bazie owsa, które wykorzystują opatentowaną technologię enzymatyczną, kopiującą naturalny proces i zamieniającą bogaty w błonnik owies w odżywczą, płynną żywność przeznaczoną specjalnie dla ludzi. Oatly zatrudnia obecnie około 800 osób w całej Europie, Ameryce Północnej i Azji, z globalną siedzibą w Malmö w Szwecji oraz biurami regionalnymi w Nowym Jorku, Londynie, Berlinie, Amsterdamie, Helsinkach, Szanghaju i Hongkongu.  www.oatly.com 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Te sosy podkreślą smak grillowanych i pieczonych mięs oraz warzyw Biuro prasowe
2021-05-07 | 08:00

Te sosy podkreślą smak grillowanych i pieczonych mięs oraz warzyw

Jak co roku, wraz z nadejściem maja, w Polsce rozpoczyna się sezon grillowy, który stał się już poniekąd elementem naszej kultury jedzenia i spotkań towarzyskich, a czasem wydawać
Żywienie Czekoladowa pasja przekazywana z pokolenia na pokolenie
2021-05-06 | 11:00

Czekoladowa pasja przekazywana z pokolenia na pokolenie

Każdego roku, 15 maja, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Rodziny. Z tej okazji marka E.Wedel, która w tym roku świętuje 170 lat istnienia, pragnie przypomnieć inspirującą
Żywienie Kulinarne odkrycia Ameryki – konkurs dla młodych kucharzy
2021-05-06 | 01:00

Kulinarne odkrycia Ameryki – konkurs dla młodych kucharzy

Dział Rolny Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie we współpracy z Klubem Szefów Kuchni oraz Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Kuchni i Cukierni

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Iwona Węgrowska: Bardzo chciałabym ważyć 50 kg. Mam jednak problem z zatrzymywaniem się wody w organizmie i często nawet jak mało jem, to wyglądam jak balon

Wokalistka postanowiła wykorzystać ostatnie tygodnie na to, żeby zadbać o formę, zrzucić kilka zbędnych kilogramów i z gracją zaprezentować się na plaży w kostiumie kąpielowym. Założyła sobie, że chce osiągnąć wagę 50 kg. Dlatego też stosuje oczyszczającą dietę dr Dąbrowskiej i całkowicie zrezygnowała z jedzenia mięsa. Piosenkarka przyznaje też, że niezwykle uciążliwe jest dla niej zatrzymywanie się wody w organizmie. Przez to czuje się bardzo niekomfortowo.

Media

Piotr Gruszka: Cierpliwość przydała się w programie „Power Couple”. Pierwszy raz byliśmy tak długo bez dzieci i to był dla nas test

Nowy program TVN „Power Couple” był sprawdzianem zaufania dla par, które wzięły w nim udział. Uczestnicy, aby potwierdzić siłę związku, wykonują ciekawe, a niekiedy czasami nawet ekstremalne zadania. Wśród par, które walczą w pierwszej edycji show, znaleźli się siatkarz Piotr Gruszka wraz z żoną Aleksandrą Szettel-Gruszką. Małżeństwo bardzo dobrze się bawiło na planie programu. Sportowiec zaznacza, że dzięki trudnym konkurencjom jeszcze lepiej poznał swoją żonę i docenił jej wytrwałość.

Robotyka i SI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje futbol. Analizuje mecz i zagrania zawodników oraz pozwala opracować strategię pod konkretnego przeciwnika

Według szacunków 30–35 proc. bramek podczas meczów piłki nożnej pada w wyniku stałych fragmentów gry. Dogłębna analiza działań ma kluczowe znaczenie, aby móc je maksymalnie zoptymalizować, a tym samym uzyskać przewagę nad rywalami. Dzięki sztucznej inteligencji można łatwo zanalizować wybrane fragmenty gry poszczególnych zawodników czy sprawdzić taktykę. Kamery wspierane przez SI pozwalają mierzyć prędkość podań, rotację piłki czy śledzić pozycje zawodników. Co równie ważne, sztuczna inteligencja może przewidywać szanse powodzenia dla różnych taktyk gry. Takie rozwiązania są już dostępne w polskiej piłce.