Komunikaty PR

5 kroków do bezpiecznych i przyjemnych świątecznych podróży

2022-12-15  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Do pobrania docx ( 0.26 MB )

Zbliżający się okres świąt to dla wielu osób szansa na odpoczynek, a także spotkania z bliskimi, których nie widzieli od miesięcy. Wiele rodzin wybierze się na świąteczne wyjazdy najczęściej autem. Co zrobić, by upragniony wyjazd nie przerodził się w wyprawę z niechcianymi przygodami?

  1. Zwróć uwagę na głębokość bieżnika w twoich oponach

Najważniejszym i najbardziej widocznym elementem zdradzającym stan opon jest głębokość bieżnika. Im większa jest jego grubość, tym sprawniej opona radzi sobie na drodze. Bieżnik opon zimowych, jak na przykład w Goodyear UltraGrip Performance+, ma liczne nacięcia i rowki, zaprojektowane z myślą o trudniejszych warunkach drogowych, wgryzaniu się w śnieg i efektywnym odprowadzaniu wody oraz błota pośniegowego spod kół.

Wraz ze stopniowym zużyciem bieżnika spada przyczepność opon na drodze. Minimalna wysokość bieżnika, którą dopuszczają polskie przepisy drogowe, wynosi 1,6 mm. Jest to jednak wartość graniczna, do której nigdy nie powinniśmy docierać. Producenci opon zalecają wymianę opon zimowych na nowe, kiedy bieżnik osiągnie 4 mm. Jest to podyktowane troską o bezpieczeństwo. Zbyt niski bieżnik to gorsze osiągi opon i większa podatność na przykład na aquaplaning – zjawisko, które występuje, kiedy bieżnik nie jest w stanie skutecznie odprowadzać wody, a w miejscu styku z podłożem powstaje tzw. klin wodny. To właśnie on powoduje, że opona traci swoją przyczepność, a o wypadek w takich okolicznościach nietrudno.

2. Sprawdź ciśnienie w oponach, pamiętaj też o kole zapasowym

Poziom ciśnienia w oponach powinien być optymalny przez cały okres eksploatacji samochodu. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ma swoje konsekwencje – bieżnik nie przylega do jezdni odpowiednią częścią swojej powierzchni. Zimą można łatwo to sprawdzić przyglądając się śladom pozostawionym przez opony na śniegu.

Przy zbyt niskim poziomie ciśnienia wydłuża się droga hamowania, pogarsza przyczepność oraz sterowalność auta na zakrętach. Zwiększa się hałas, a także zużycie paliwa, co przekłada się na wyższe koszty eksploatacji auta. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie przyspiesza zużycie zawieszenia i również zmniejsza przyczepność.

Warto pamiętać, że ciśnienie w oponie spada wraz ze spadkiem temperatury otoczenia - należy je skontrolować, zwłaszcza przed wyjazdem na świąteczną wyprawę.

3. Zadbaj o widoczność i bądź widoczny na drodze

Przed wyjazdem w świąteczną podróż sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych (np. chłodniczego, hamulcowego, oleju silnikowego i płynu do spryskiwaczy). Skontroluj także stan oświetlenia w aucie: światła mijania, długie, tylne + stop, kierunkowskazy, czy świecą właściwie i czy żadna żarówka nie jest przepalona. Nie zapomnij o wycieraczkach - niesprawna wycieraczka to gorsze pole widzenia drogi, a to ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

4. Planujesz świąteczne podróże po Europie? Sprawdź przepisy dotyczące opon w krajach, które chcesz odwiedzić

Zanim wyruszysz na świąteczny urlop upewnij się, czy kraj, do którego zmierzasz, nie wymaga posiadania zimowego ogumienia lub dodatkowego wyposażenia, takiego jak łańcuchy. Zignorowanie przepisów może narazić Cię na koszty i stres. W niektórych państwach można nie tylko dostać wysoki mandat, ale również stracić prawo do ubezpieczenia, jeśli doszłoby do wypadku. Najważniejsze jest jednak to, że niedostosowanie samochodu do warunków zimowych i bagatelizowanie związanych z tym zagrożeń obniża bezpieczeństwo nas samych i innych uczestników ruchu drogowego.

W badaniu przeprowadzonym niedawno na zlecenie Goodyear, nieco ponad połowa (54%) ankietowanych europejskich kierowców zadeklarowała, że sprawdza przepisy dotyczące opon zimowych obowiązujące w krajach docelowej podróży. Największą świadomość w tym względzie wykazują polscy i rumuńscy kierowcy. 

Odpowiednie przygotowanie jest tym istotniejsze, że podróżując przez Europę, czy nawet przez jeden kraj, można trafić na naprawdę zróżnicowane warunki. Stąd też różnice w przepisach. W niektórych państwach, takich jak Holandia, Polska czy Wielka Brytania, opony zimowe nie są obowiązkowe, co wynika ze zmiennych warunków pogodowych.

Są kraje, w których istnieje konieczność wymiany opon na zimowe tylko w określonym czasie, jeśli wymagają tego warunki atmosferyczne. Do takich zaliczają się Norwegia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Czechy i Francja.

Inna grupa to kraje, w których wymiana opon jest obowiązkowa w określonym czasie. Są to m.in. Włochy, Litwa, Estonia, Łotwa, czy Słowenia.

Warto pamiętać, że kraje, które wymagają stosowania opon zimowych, dopuszczają również możliwość jazdy na oponach całorocznych, ale pod warunkiem, że posiadają one homologację zimową, czyli symbol płatka śniegu i trzech szczytów górskich (3PMSF). Takie kryterium spełnia na przykład całoroczna opona Vector 4Seasons Gen-3 Goodyeara.

5. Wypocznij przed podróżą

Wybierając się na świąteczny wypoczynek kierowcy powinni zadbać również o siebie i przed trasą przede wszystkim dobrze wypocząć. Jeśli to możliwe należy rozpocząć podróż w godzinach, w których organizm jest przyzwyczajony do aktywności i najlepiej zanim zaczną się godziny szczytu. Trzeba też pamiętać o dostosowaniu swojego stylu jazdy do obciążenia pojazdu, bowiem zapakowany samochód ma gorszą sterowność i dłuższą drogę hamowania. Podróżując z rodziną, nie należy odwracać oczu od drogi, nawet gdy na tylnym siedzeniu jadą domagające się uwagi dzieci. Przy prędkości 100 km/h samochód pokonuje około 30 metrów na sekundę, odwrócenie się do dzieci na trzy sekundy może mieć bardzo poważne konsekwencje. Podczas jazdy zawsze należy zwracać uwagę na innych użytkowników drogi i utrzymywać bezpieczną odległość, zwłaszcza gdy na drogach jest ślisko i zalega śnieg. Do podróży lepiej też wybierać trasy częściej uczęszczane, mamy wtedy większą gwarancję, że są odśnieżone i dobrze przygotowane do ruchu. W czasie podróży warto oczywiście sprawdzać komunikaty drogowe podawane przez media.

Przy dobrym przygotowaniu, zachowaniu ostrożności oraz rozwagi podróż samochodem może być przyjemnym doświadczeniem i wstępem do świątecznego wypoczynku. Włącz wirtualną mapę, uruchom playlistę ulubionych świątecznych piosenek i już dziś zacznij planować trasy upragnionych zimowych wypraw.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Mistrzostwa Polski w wyścigach równoległych w Toruniu! Biuro prasowe
2024-08-07 | 10:00

Mistrzostwa Polski w wyścigach równoległych w Toruniu!

Już 25 sierpnia na lotnisku w Toruniu odbędzie się oficjalna 4. runda Mistrzostw Polski w Wyścigach Równoległych. Wydarzenie, organizowane przez Fast VAG i Polski Związek Motorowy,
Motoryzacja Znamy wyniki najnowszego Rankingu miast przyjaznych kierowcom
2024-08-07 | 10:00

Znamy wyniki najnowszego Rankingu miast przyjaznych kierowcom

Rankingowe kryteria  Jak co roku dziewiętnaście miast podzielono na dwie grupy – powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Następnie porównano dane zebrane w
Motoryzacja Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację?
2024-08-01 | 10:00

Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację?

Funkcjonowanie fotoradarów w Polsce Fotoradary w Polsce często ustawiane są w rejonach, w których w przeszłości występowała duża liczba wypadków lub wykroczeń. O

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Beata Pawlikowska: Wiele razy planowałam życie w różnych miejscach z dala od Polski. Kupiłam nawet kawałek dżungli w Amazonii

Podróżniczka zaznacza, że choć do tej pory przemierzyła świat wzdłuż i wszerz, odwiedzając wiele nietuzinkowych zakątków, to najbardziej ze wszystkich ukochała sobie dżunglę amazońską. Ma do tego miejsca ogromny sentyment, lubi tam wracać i ładować życiowe akumulatory. Jak zaznacza, przebywanie wśród Indian, którzy są niezwykle dobrzy, prawdomówni i uczciwi, przywraca jej wiarę w ludzi i w lepszy świat. Beata Pawlikowska cieszy się również z tego, że kiedyś udało jej się kupić kawałek dżungli i ten wyjątkowy nabytek ma dla niej szczególne znaczenie.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Ochrona środowiska

Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami

Sosna zwyczajna, świerk pospolity, modrzew europejski i brzoza brodawkowata zajmują dziś 75 proc. powierzchni lasów w Polsce. Te cztery gatunki są najbardziej wrażliwe na wzrost temperatury i jego pośrednie skutki. Wielomiesięczne okresy suszy i gwałtowne huragany osłabiają drzewostany, które następnie padają ofiarą patogenów pojawiających się w naszym klimacie. – Nie grozi nam wylesienie, tylko wyparcie jednych gatunków przez inne. W konsekwencji czeka nas rewolucyjna zmiana ekosystemów – ocenia przyrodnik, dr hab. Krzysztof Świerkosz, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego.