5 specjalistów, z których porad najczęściej korzystamy przez telefon
Pandemia upowszechniła telemedycynę. W maju br. 19% wszystkich konsultacji odbyło się w ten sposób. Coraz chętniej korzystamy też z porad specjalistów – to już 39% teleporad. Oprócz internisty, najczęściej rozmawiamy z dermatologiem, ginekologiem, endokrynologiem, ortopedą i alergologiem.
Teleporady medyczne (telekonsultacje), dotychczas traktowane jako dodatek, czasem wręcz jako gadżet, przez pandemię stały się jednym z głównych świadczeń, których poszukują pacjenci. O ile sam fakt wzrostu popularności tej formy porad nie dziwi, o tyle skala zmian może robić wrażenie. W 2019 r. liczba rejestrowanych porad zdalnych to był niecały 1% wszystkich zamawianych konsultacji, wynika z danych SALTUS Ubezpieczenia. Od marca ich popularność drastycznie wzrosła i w maju 19% wszystkich porad odbyło się w tej formie.
– Zmienia się nie tylko popularność, ale też charakter teleporad. Coraz więcej problemów zdrowotnych omawiamy z lekarzem w ten sposób. Jeszcze w styczniu 85% konsultacji to były rozmowy z internistą bądź pediatrą, a tylko 15% dotyczyło pomocy specjalistów. Z miesiąca na miesiąc to się zmieniało i w maju już 39% teleporad stanowiły konsultacje specjalistyczne – zauważa Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Do kogo najczęściej dzwonimy?
Mimo że obawa przed zarażeniem koronawirusem wysunęła się na czoło problemów zdrowotnych Polaków, to pozostałe schorzenia również wymagały uwagi. Na szczęście wielu pacjentów zdecydowało się nie odkładać zaplanowanych wcześniej wizyt i doraźnych konsultacji, a tylko zmieniło ich formę. Podobnie jak w przypadku wizyt w przychodniach, najczęściej rozmawiamy z lekarzami POZ, czyli internistą lub pediatrą, ale przyzwyczailiśmy się już też do zdalnych rozmów ze specjalistami. Najczęściej zamawianymi między styczniem a majem poradami były konsultacje dermatologiczne (22% teleporad specjalistycznych). Na drugim miejscu znalazł się ginekolog (19%), a kolejne pozycje zajęli odpowiednio ortopeda (11%) i endokrynolog (11%). Pierwszą piątkę specjalistów zamyka alergolog (9%), z którym konsultowaliśmy nie tylko przypadłości związane z sezonem wiosennym (w styczniu teleporady alergologiczne stanowiły 7% ogółu).
– Mimo że wraz ze znoszeniem obostrzeń rośnie liczba wizyt w przychodniach, to popularność telemedycyny nie wróci do poziomu z zeszłego roku. Zarówno pacjenci, jak i lekarze przekonali się do skuteczności, bezpieczeństwa, a także wygody konsultacji zdalnych. Są one też korzystnym rozwiązaniem dla osób mieszkających w miejscach, gdzie dostępność poszczególnych specjalistów jest ograniczona. Dzięki telemedycynie mogą bez przeszkód omówić swoje problemy z czołowymi ekspertami, znajdującymi się czasem na drugim końcu Polski – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.
Najpopularniejsi telespecjaliści:
- dermatolog
- ginekolog
- ortopeda
- endokrynolog
- alergolog
Kobiety częściej korzystają ze świadczeń
Ciekawe wnioski płyną też z analizy płci pacjentów, którzy w czasie pandemii korzystali z usług zdalnych. Kobiety odbyły 62% ogółu telekonsultacji. Potwierdza to znane wcześniej zjawisko – kobiety lepiej dbają o zdrowie niż mężczyźni i koronawirus tego nie zmienił. Mimo że eksperci obserwują wzrost zainteresowania ochroną zdrowia i odpowiednim trybem życia, to mężczyźni nadal o wiele rzadziej kontrolują swoje zdrowie niż kobiety. Panie korzystają z usług medycznych także profilaktycznie, a mężczyźni idą przeważnie do lekarza dopiero wtedy, kiedy problem nabierze już niepokojących rozmiarów. Jeśli powodem jest wstyd przed lekarzem, teleporady mogą przyczynić się do zmiany tego stanu rzeczy.

Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.