Komunikaty PR

Alessi Values - poezja tworzenia kontra siła rzeczowości

2022-03-18  |  16:30
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Stachulska
Home Sweet Home PR

Łowicka 51 lok. 207
02-353 Warszawa
ola|hshpr.pl| |ola|hshpr.pl
880 320 909
hshpr.pl

Mieszkający w Neapolu Riccardo Dalisi, legenda włoskiego wzornictwa przemysłowego, twórca słynnych neapolitańskich kawiarek, na co dzień żyje w atmosferze wielowiekowych tradycji rzemieślniczych, korzystając z bliskiego kontaktu z twórcami i szukając inspiracji we wciąż istniejących ulicznych warsztatach. Jego projekty są niestandardowe, baśniowe, wymykające się łatwej klasyfikacji. Wśród designerów współpracujących z Alessi, Riccardo Dalisi jest prawdopodobnie najdoskonalszym przykładem poetyckiego podejścia do projektowania – mówi Alberto Alessi.

Projekt jedyny w historii designu

W latach 70. Dalisi dostał zlecenie stworzenia dla marki neapolitańskiej kawiarki, a za proces projektowy został w 1981 roku wyróżniony nagrodą Compasso d’Oro. Zanim powstał ostateczny produkt, projektant stworzył ponad dwieście prototypów – każdy kolejny inny od poprzedniego, bardziej ekspresyjny, zmierzający do punktu zatracenia funkcji użytkowej i stania się dziełem sztuki. Za punkt wyjścia posłużył projektantowi klasyczny, neapolitański dzbanek do patrzenia kawy – cuccuma – bazujący nie na nacisku ciśnienia pary, ale na mocy grawitacji. Swoją pracę Dalisi rozpoczął od analizy społeczno-antropologicznej.

A później użył magii. Wykorzystując miedź i mosiądz, nadał klasycznej neapolitańskiej kawiarce rolę nośnika niesamowitych historii. Pojawiały się w nich nieziemskie stworzenia – rycerze, święci i chimery, gwiazdy i inne elementy astralne. Wierzę, że nic podobnego nie wydarzyło się w historii designu. Aby uczcić ten niesamowity proces projektowy, wybraliśmy jeden z prototypowych projektów i z okazji jubileuszu wyprodukowaliśmy  go w limitowanej liczbie 999 sztuk – tłumaczy Alessi.

Kawa i poezja

„Kawiarka z sercem i gwiazdami” – projekt efemeryczny, wyjęty z wyobraźni nieograniczonego schematami projektanta, stanowi kolejną, styczniową odsłonę jubileuszowej kolekcji „Values”, nazwaną „Poezja”.

Projekt zakładał wykorzystanie sprawdzonych materiałów: miedzi i mosiądzu, a jego wykonanie zlecono artystom rzemieślnikom z neapolitańskiej Rua Catalana – legendarnej ulicy katalońskich blacharzy (Lattonieri). W całości wykonana ręcznie, kawiarka stanowi połączenie

miedzianego korpusu i dekoracyjnych, wykonanych z mosiądzu gwiazd – uchwyconych niejako w ruchu, okalających samotne serce.

Uważam, że aby być dobrym projektantem, należy w pierwszej kolejności być poetą – zauważa Alberto Alessi. Poezja to kreacja, a zadaniem projektanta jest wykreowanie czegoś, co pozwoli nam unieść się nieco ponad codzienną egzystencję i spojrzeć na nasze życie z góry.

Styczniową odsłonę jubileuszowej kolekcji marki Alessi docenią koneserzy nietuzinkowych wytworów wzornictwa przemysłowego – projekt Riccardo Dalisiego zasługuje na zaszczytne miejsce w kolekcji najważniejszego designu.

Siła wyobraźni i moc użyteczności

O ile metafizyczny, poetycki projekt gwiezdnej kawiarki klasyfikuje się jako dzieło sztuki, tak lutowa odsłona kolekcji Alessi „Values” niesie propozycję dla miłośników przedmiotów nie tylko doskonale zaprojektowanych, ale też użytecznych na co dzień. Mimo efemerycznej, przywodzącej na myśl ulotną ideę nazwy, dziadek do orzechów „Farfalle” (wł. motyl) skrywa w sobie potężną siłę.

Projekt Enzo Mari powstał pod koniec lat 90., ale nie został wówczas zrealizowany. Powrót do jego idei z okazji 100-lecia marki Alessi jest hołdem złożonym jednemu z największych mistrzów włoskiego designu, zmarłemu w październiku 2020 roku.

Enzo Mari słynął z bezkompromisowego podejścia do projektowania. Swoje krytyczne spojrzenie realizował w idei praktyczności i „Rzeczowości” produktu – tak też właśnie nazywa się lutowa odsłona jubileuszowej kolekcji Alessi. Dlaczego? Jak mówi Alberto Alessi: w jego projektach nie ma nic zbędnego, ani niepotrzebnie dekoracyjnego. Każdy z nich posiada swoją precyzyjną logikę, w każdym jest dążenie do esencji, głębokiej istoty przedmiotu i prawdziwej racji bytu.

W poszukiwaniu inspiracji do swoich projektów, Mari odwoływał się do rzeczowych aspektów konkretnych mechanizmów, przedmiotów i gestów. W przypadku dziadka do orzechów „Farfalle” jest to analogia do zapożyczonego z warsztatu mechanicznego ruchu dokręcania śruby motylkowej i zaciskania jej, aż… do zgniecenia orzecha. Minimalistyczna, pozbawiona zbędnych elementów dekoracyjnych forma projektu połączona jest z wyjątkową trwałością polerowanej na połysk stali nierdzewnej. Prostota wykonania, żelazna logika użyteczności i niepodważalna trwałość – to mocne argumenty za tym, że pozornie delikatny „Farfalle” realizuje słynne założenia projektowe legendarnego Enzo Mari: dekantacji, usunięcia wszystkiego, co jest bezużyteczne lub fałszywe. I pozostawia nas z czystą esencją doskonałego designu.

Siła i efemeryczność. Dekoracyjność i pragmatyczność. Ulotność idei, kontra moc funkcjonalności. Poezja vs. Rzeczowość.

W jubileuszowej kolekcji „Values”, Alessi eksploruje wszelkie aspekty projektowania. Nie poznaliśmy jeszcze wszystkich – kolejne karty włoska marka odsłoni w najbliższym czasie. Jakie? O tym z pewnością warto będzie się przekonać.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Home Sweet Home PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od
Dom Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących
2025-06-17 | 10:30

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

Własna szklarnia to marzenie wielu ogrodników, gdyż dzięki niej można cieszyć się świeżymi, naturalnymi warzywami i ziołami. Chcąc stać się jej posiadaczem, powinniśmy
Dom BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
2025-06-02 | 16:00

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Wyobraź sobie, że urządzasz salon marzeń albo wreszcie wymieniasz kuchnię na nową, a wszystko to bez czekania na wypłatę czy wizyty w banku. Teraz to możliwe dzięki nowej metodzie

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.