Komunikaty PR

Bezpieczeństwo i czas na to co ważne - najważniejsze potrzeby Polaków

2023-01-12  |  11:00
Biuro prasowe

Poczucie bezpieczeństwa to najważniejsza potrzeba emocjonalna Polaków. Zaspokojenie jej jest bardzo ważne, a dom jest jednym ze źródeł dobrego samopoczucia. Zgadza się z tym ponad połowa Polaków, co ciekawe – zwłaszcza osoby mieszkające w pojedynkę – wynika z tegorocznego raportu „IKEA. Życie w domu 2022”.

Każdego roku IKEA prosi tysiące osób, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania, a następnie publikuje raport „IKEA. Życie w domu”. Badania w 2022 roku przeprowadzono w 37 krajach, pytając w sumie 37 405 ludzi powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1006 osób.

Jak mieszkają Polacy?

Dla wielu Polaków to posiadanie własnego domu czy mieszkania jest jedną
z najważniejszych rzeczy, jeżeli chodzi o zaspokajanie potrzeb emocjonalnych (bezpieczeństwa, prywatności, komfortu, przyjemności, własności, spełnienia, przynależności). Polska znajduje się w pierwszej piątce krajów z najwyższym odsetkiem mieszkań własnościowych w UE. W porównaniu do średniej światowej, Polacy częściej znajdują w nich komfort i prywatność. Natomiast, co ciekawe, wynajmujący zgłaszają większe poczucie przynależności do miejsca zamieszkiwania (jego lokalizacji) niż właściciele.

Ostatnie niełatwe lata wyraźnie pokazały, czego oczekujemy od naszych domów i mieszkań, jak z nich korzystamy i jaki mamy do nich stosunek. W porównaniu do zeszłego roku 36% Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu, 10% bardziej negatywne, a 50% nie odczuwa różnicy[1]. Z badania wynika, że w tej kwestii to ludzie o wyższych dochodach wykazują większą więź emocjonalną ze swoim domem.

Znaczenie i zaspokojenie potrzeb emocjonalnych w domu

Potrzeby emocjonalne są uniwersalne – wszyscy je mamy, jednak u każdego różni się ich istotność. Zaspokojenie wszystkich potrzeb uwzględnionych w badaniu[2] jest ważne dla ponad 8 z 10 Polaków. Najczęściej wskazywanymi w badaniu jako najważniejsze były jednak bezpieczeństwo (70%), prywatność (66%) i komfort (58%). Na tle respondentów z innych krajów wyróżniamy się większą potrzebą posiadania (domu lub mieszkania) oraz poczucia przynależności.

W kwestii realizacji swoich zainteresowań rzadziej wymagamy, aby w naszych domach znalazła się przestrzeń na hobby i aktywności z tym związane (Polska 24% vs świat 29%). Mimo to 36% Polaków, zwłaszcza mężczyzn, zadeklarowało, że miejsce na swoje potrzeby i zainteresowania sprawia, że dom odzwierciedla ich osobowość.

Dzięki corocznemu badaniu poznajemy potrzeby swoich klientów oraz odpowiadamy na ich oczekiwania. Chcemy dawać im możliwość stworzenia idealnego domu, aby mogli czerpać z niego jak najwięcej. Czas i miejsce na hobby są bardzo istotne, dlatego staramy się pokazywać naszym klientom jak wygospodarować na nie przestrzeń przy użyciu pomysłowych rozwiązań, unikając ogromnych zmian – mówi Anna Cybulska, Dyrektorka ds. Projektowania Wnętrz i Rozwoju Rynku Wnętrzarskiego w IKEA Retail Polska

Samopoczucie we własnym domu

Przebywanie w domu wpływa pozytywnie na nasz nastrój, co najbardziej zauważalne jest przez osoby powyżej 50 r.ż. W tej grupie badanych odpowiedziało tak aż 63%, wśród osób w średnim wieku 46%, a młodych 31%. Jednak uczucie samotności we własnym domu nas nie opuszcza i dotyka szczególnie osoby mieszkające w pojedynkę oraz te w wieku 18-24. Aż 51% osób z młodego pokolenia zadeklarowało, że podczas przebywania samemu w domu, rozmawiali sami ze sobą. Co ciekawe, wśród tej samej grupy wiekowej, aż 45% udawało, że ma już jakieś plany, aby nie musieć wychodzić z domu.

Dom to indywidualna przestrzeń każdego z nas. 48% Polaków docenia odpoczynek i możliwość relaksu oraz uznaje to za jego najważniejszą cechę. Raport pokazał także, jak duży wpływ na odpowiedzi ma wiek, płeć czy tryb życia ankietowanych. Polacy w wieku 50+ zdecydowanie częściej od pozostałych uważają, że ich mieszkanie powinno im umożliwiać kontakt z naturą. Taką bliskość może nam dawać na przykład mieszkanie w sąsiedztwie parku lub lasu, ale również zielony parapet czy balkon.

Jedynie 18% Polaków uważa, że ich dom pomaga im w życiu w bardziej zrównoważony ekologicznie sposób. Duża przestrzeń i jej odpowiednie zagospodarowanie są natomiast bardzo znaczące dla tych, którzy żyją z partnerem lub mają dzieci.

Przestrzeń, która potrafi irytować

Dom może wpływać pozytywnie na nasze samopoczucie psychiczne, ale zdarza się, że powoduje w nas frustrację. Aż 79% Polaków regularnie doświadcza irytacji, jeśli chodzi o ich przestrzeń mieszkalną. Najczęstszymi powodami są: bałagan (24%), obowiązki domowe (18%) oraz brak miejsca do przechowywania (20%). Co ciekawe, to kobiety częściej w stosunku do mężczyzn odczuwają wszelkie frustracje związane
z domem.

IKEA wierzy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy. Dzięki prowadzonemu co roku badaniu firma może wyciągać wnioski, uczyć się i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów na całym świecie. Dopasowuje się do ich zmieniających się potrzeb i oczekiwań, oraz oferuje produkty i rozwiązania, które pomagają stwarzać jeszcze dogodniejsze warunki do życia w domu, tak aby można było czerpać z niego jak najwięcej. A wszystko to w duchu demokratycznego designu, czyli przystępności cenowej w połączeniu z jakością oraz zrównoważonym rozwojem.

Cały raport „IKEA. Życie w domu 2022” w języku angielskim można przeczytać na stronie https://lifeathome.ikea.com/.


[1] Wszystkie dane pochodzą z ilościowego badania „IKEA, Życie w domu 2022”, zrealizowanego przez YouGov na zlecenie I Ingka Holding BV – IKEA Group.

[2] W ankiecie pytano o odczucia takie jak komfort, bezpieczeństwo, przynależność, własność, prywatność, przyjemność, spełnienie.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Sposób na piękną i estetyczną jadalnię Biuro prasowe
2024-08-08 | 14:00

Sposób na piękną i estetyczną jadalnię

Jadalnia to miejsce, gdzie przecinają się ścieżki wszystkich mieszkańców domu, a posiłek przy wspólnym stole pomaga zacieśniać rodzinne więzy. Tak jak estetyczny wygląd
Dom Mała łazienka w ponadczasowym stylu: kamień naturalny czy płytki gresowe?
2024-08-08 | 10:00

Mała łazienka w ponadczasowym stylu: kamień naturalny czy płytki gresowe?

Aranżacja małej łazienki może być wyzwaniem, ale jednocześnie stanowi doskonałą okazję do stworzenia wnętrza pełnego charakteru i elegancji. Materiały wykończeniowe i detale
Dom Miliony ludzi, miliony domów, różne łazienki – każda z nich zasługuje na odpowie
2024-08-08 | 01:00

Miliony ludzi, miliony domów, różne łazienki – każda z nich zasługuje na odpowie

W Polsce żyją miliony ludzi, w milionach domów i mieszkań i nieskończoną liczbą różnych łazienek. Duże, średnie, małe, te z oknem czy wąskie – każda z nich jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Beata Pawlikowska: Wiele razy planowałam życie w różnych miejscach z dala od Polski. Kupiłam nawet kawałek dżungli w Amazonii

Podróżniczka zaznacza, że choć do tej pory przemierzyła świat wzdłuż i wszerz, odwiedzając wiele nietuzinkowych zakątków, to najbardziej ze wszystkich ukochała sobie dżunglę amazońską. Ma do tego miejsca ogromny sentyment, lubi tam wracać i ładować życiowe akumulatory. Jak zaznacza, przebywanie wśród Indian, którzy są niezwykle dobrzy, prawdomówni i uczciwi, przywraca jej wiarę w ludzi i w lepszy świat. Beata Pawlikowska cieszy się również z tego, że kiedyś udało jej się kupić kawałek dżungli i ten wyjątkowy nabytek ma dla niej szczególne znaczenie.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Ochrona środowiska

Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami

Sosna zwyczajna, świerk pospolity, modrzew europejski i brzoza brodawkowata zajmują dziś 75 proc. powierzchni lasów w Polsce. Te cztery gatunki są najbardziej wrażliwe na wzrost temperatury i jego pośrednie skutki. Wielomiesięczne okresy suszy i gwałtowne huragany osłabiają drzewostany, które następnie padają ofiarą patogenów pojawiających się w naszym klimacie. – Nie grozi nam wylesienie, tylko wyparcie jednych gatunków przez inne. W konsekwencji czeka nas rewolucyjna zmiana ekosystemów – ocenia przyrodnik, dr hab. Krzysztof Świerkosz, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego.