Bezpieczna kuchnia. Jak zmienić swój sposób myślenia o jedzeniu?
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Stoimy w obliczu nowych wyzwań, które będą miały duży wpływ na jakość spożywanej przez nas żywności. Rozwój zrównoważonych systemów produkcji i ochrona środowiska, odpowiedzialna konsumpcja, ograniczenie marnotrawienia żywności oraz mądre wybory produktów spożywczych, to tylko niektóre ze środków, jakie musimy wziąć pod uwagę. Aby chronić siebie i kolejne pokolenia, zróbmy wszystko, żeby jak najlepiej zadbać o planetę, na której żyjemy.
Kilka lat temu futurystyczne filmy pokazały XXI wiek, w którym żywność została zastąpiona pigułką, pokrywającą wszystkie potrzeby żywieniowe. Choć z jednej strony z roku na rok rośnie nasza świadomość, jak ważna jest bezpieczna i zdrowa żywność, to wciąż mamy do czynienia z posiłkami z fastfoodów oraz chemią przedłużającą żywotność produktów. Na szczęście w ostatnich latach następuje wielka rewolucja w dziedzinie propagowania zdrowego stylu życia, bezpieczeństwa spożywanego jedzenia i higieny w kuchni. Ludzie zrozumieli, że od jakości składników, które wkładają na talerz i standardów czystości zależy ich zdrowie. Troska o środowisko i empatia względem zwierząt to kolejne powody mądrych wyborów dotyczących jedzenia, sprzętów i materiałów do kuchni. Ruchy w kierunku troski o naszą planetę sprawiają, że stajemy się coraz bardziej świadomi, a wszechobecna otyłość i problemy zdrowotne tym bardziej motywują do zadbania o to, co znajdzie się w naszej kuchni.
Nowe wyzwania
Cały ten postęp będzie bezużyteczny, jeśli nie weźmiemy pod rozwagę wielkich wyzwań, przed którymi stoimy. Naszemu bezpieczeństwu zagraża zmiana klimatu, marnotrawienie żywności, nadmierna eksploatacja zasobów, mikroplastik, bakterie i wirusy, czy substancje chemiczne dodawane do żywności; znane od dawna problemy, w większości związane z lekkomyślną konsumpcją. Z jednej strony zależy nam na bezpieczeństwie i jakości jedzenia, z drugiej zrównoważonym rozwoju i dbałości o środowisko, ale są to dwie strony tego samego medalu. Konieczne jest zatem przeprowadzenie wspólnej i multidyscyplinarnej pracy, w której wszystkie czynniki w łańcuchu żywnościowym, od producenta do konsumenta, będą mieć wspólny cel - uzyskiwanie zdrowego, bezpiecznego i pożywnego jedzenia. Jednym z ważniejszych czynników, o którym warto wspomnieć, będzie zatem rozwój zrównoważonych systemów produkcji i ochrona środowiska. Maite Pelayo, specjalista mikrobiolog w dziedzinie bezpieczeństwa żywności i rzecznik należącego do Cosentino Instytutu Silestone, wyjaśnia: "Jest to bez wątpienia globalne, przekrojowe i osobiste zadanie dla nas, jako konsumentów. Sposób, w jaki odnosimy się do żywności i nasz stosunek do niej, musi się radykalnie zmienić, jeśli chcemy osiągnąć większe bezpieczeństwo w przyszłości. Era egocentryzmu dobiegła końca: nie myślmy już o tym, co jedzenie może dać nam, ale o tym, co zrobić, by zachować je dla kolejnych pokoleń".
Higiena w kuchni
Poza mądrymi wyborami powinniśmy także zadbać o bazę, czyli czystość własnej kuchni. Regularne mycie lodówki, zlewu i powierzchni roboczych, to podstawa świadomego podejścia do własnego zdrowia. Kuchenny blat jest w końcu jedną z najbardziej eksploatowanych powierzchni w całym domu – powinien być nie tylko odporny na uszkodzenia mechaniczne, działanie detergentów, wilgoć i wysokie temperatury, ale także kontakt z różnego rodzaju produktami spożywczymi. Bardzo ważne jest, by łatwo było utrzymać go w czystości, a przygotowywana żywność nie była narażona na kontakt z brudem i bakteriami. Tu sprawdzą się nowoczesne, nieporowate materiały, niewchłaniające zabrudzeń i płynów, które prowadzą do rozwoju bakterii. Marka Cosentino ma w swojej ofercie materiały spełniające te wymogi – najnowocześniejszy i wszechstronny Dekton, wyjątkowo odporny konglomerat kwarcowy Silestone, a dla miłośników naturalnych kamieni kolekcję Sensa, która dzięki specjalnej impregnacji podczas produkcji, nie wymaga regularnych działań zabezpieczających powierzchni przez co najmniej 15 lat.
Więcej na: www.cosentino.com

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.
Muzyka
Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel

Wokalista przyznaje, że często na barkach artystów jest nie tylko przygotowanie materiału na płytę, ale także zebranie pieniędzy na jej nagranie, produkcję i wszelkie działania promocyjne. To wszystko sporo kosztuje. On sam może w tej kwestii liczyć na wsparcie wytwórni fonograficznej, więc jest mu łatwiej, natomiast ci, którzy są zdani sami na siebie, mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego też Wiktor Duduła pochwala chociażby zakładanie publicznych zbiórek na taki cel.