Białostoccy nauczyciele szkolą się na Malcie
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Na Malcie szkolili swoje umiejętności językowe i metodyczne nauczyciele z Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji ”Fabryczna 10”. To kolejny etap projektu „Mobilna kadra, mobilni uczniowie”.
W tym edukacyjnym projekcie, realizowanym w szkole w ramach unijnego programu POWER, bierze udział w sumie 10 nauczycieli szkoły, w tym dwie osoby z dyrekcji. Pedagodzy korzystają z doskonalenia zawodowego w formie zagranicznych kursów metodycznych i językowych.
- Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji językowych pracowników szkoły oraz podniesienie jakości nauczania języka angielskiego na lekcjach i na zajęciach przyrodniczo-matematycznych – mówi Agata Baczewska, koordynatorka projektu w ZSZ przy Fabrycznej 10.
Pierwsze szkolenie po przerwie
Czerwcowy wyjazd na Maltę to pierwsza mobilność nauczycieli po przerwie spowodowanej pandemią. Pięcioro nauczycieli – matematyki, biologii, chemii, fizyki i informatyki wzięło udział w szkoleniu CLIL( Content and Language Integrated Learning) w szkole Alpha School of English. Metoda CLIL to forma zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego, opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego.
- Szkolenie obejmowało metody pracy w języku angielskim na przedmiotach przyrodniczych – opowiada Zofia Kurkowska, nauczycielka biologii. - Nauczyliśmy się, jak stosować język angielski w nauczaniu tak, aby nie przeciążać uczniów, a wzbogacić ich słownictwo o pojęcia specjalistyczne. Najważniejsze jest zastosowanie języka w praktyce, czyli rozwiązywanie problemów i komunikacja z innymi. Szkolenie było świetne i dało nam możliwość szlifowania własnych umiejętności językowych, czego zawsze brakuje w kraju ojczystym. A po dniu pracy umysłowej mogliśmy wypocząć w cudownych okolicznościach przyrody.
Nauka w sposób naturalny
Podczas zajęć polscy nauczyciele poznawali zastosowanie metody CLIL w innych szkołach europejskich i możliwości jej wykorzystania w swojej placówce, podczas nauki przedmiotów matematycznych i przyrodniczych.
- Istnieje ogromna potrzeba realizowania w polskich szkołach nauczania tą metodą – podkreśla Agata Baczewska. – Dzięki temu dzieci mają możliwość nauki języka angielskiego nie tylko na zajęciach językowych i konwersacjach, ale uczą się go też w sposób naturalny, poznając pojęcia, zwroty i hasła z poszczególnych przedmiotów. Publikacje naukowe, oglądanie filmów po angielsku, poznawanie specjalistycznego słownictwa poszerzają umiejętności językowe, jednocześnie pogłębiając wiedzę z danego przedmiotu. Do tego jednak potrzebni są odpowiednio przygotowani nauczyciele tych przedmiotów, którzy będą w stanie nauczać metodą CLIL.
Kolejny etap projektu to Job shadowing - czyli wyjazd do szkoły w Hiszpanii która stosuje metodę CLIL w swoim nauczaniu. Nauczyciele i dyrekcja szkoły będą podglądać w Hiszpanii tamtejsze rozwiązania praktyczne.
Unijny projekt międzynarodowej mobilności pracowników oświaty, realizowany jest w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny: Wiedza Edukacja Rozwój. W Zespole Szkół Społecznych Fundacji Edukacji "Fabryczna 10" w Białymstoku projekt realizowany jest pod nazwa „Mobilna kadra, mobilni uczniowie - kluczem do (mądrej, nowoczesnej, współczesnej, interaktywnej, ery IT) edukacji, ze środków programu operacyjnego POWER.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.