Biophilic design, czyli jak zaprojektować wnętrze w duchu bliskości z naturą?
Me & My Friends
Podwale 7/5
50-043 Wrocław
julita.pacana|mamf.pl| |julita.pacana|mamf.pl
500 388 727
https://mamfgroup.com/
Biophilic design, czyli jak zaprojektować wnętrze w duchu bliskości z naturą?
Jest jednym z coraz popularniejszych kierunków w projektowaniu wnętrz w 2020 roku. Na wiele różnych sposobów wprowadza do przestrzeni domowych naturę, przez co korzystnie wpływa na komfort i zdrowie człowieka. Biophilic design to dziś wiodący trend w aranżacjach przestrzeni! Jak stworzyć takie wnętrze? Aldona Słapa-Nowacka z firmy Pfleiderer podaje kilka inspirujących wskazówek.
W nowoczesnym, stechnicyzowanym świecie utrzymanie bliskiego kontaktu z przyrodą jest bardzo trudne. Okazuje się jednak, że nie możemy się go pozbawiać. Przeciwnie, powinniśmy raczej dążyć do tego, aby wszędzie, gdzie tylko to możliwe, otaczać się naturą, ponieważ kontakt z nią bardzo dobrze wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie.
Biofilny design (z ang. biophilic design) to trend w projektowaniu wnętrz, który – jak żaden inny – stawia na tworzenie przestrzeni jak najbardziej zbliżonych do naturalnego otoczenia. W praktyce oznacza to wprowadzenie do wnętrza nawiązań do natury w postaci: roślin doniczkowych lub „żywych ścian”, naturalnego oświetlenia oraz takiż tkanin, materiałów, wzorów i konfiguracji geometrycznych. Kierunek wywodzi się z idei biofilii (z ang. biophilia ‘miłość i przywiązanie do natury’), spopularyzowanej przez amerykańskiego biologa Edwarda O. Wilsona.
„Kontakt z naturą nie tylko przywraca nam równowagę emocjonalną, uspokaja i regeneruje, ale również korzystnie wpływa na naszą pracę. Poprawia kreatywność, redukuje stres, a nawet wpływa na zmniejszenie liczby absencji w pracy. Dlatego aranżacje odwzorowujące i nawiązujące do natury są bardzo pożądane – tak w domu, jak i w miejscach pracy” – podkreśla Aldona Słapa-Nowacka, Product Manager w firmie Pfleiderer.
We wnętrzach urządzonych w duchu bliskości z przyrodą lepiej funkcjonujemy – pracujemy, uczymy się, odpoczywamy. Dlatego w pomieszczeniach, w których nie mamy możliwości użycia bezpośrednich elementów natury, koniecznie powinniśmy zadbać o naturalne analogie. Na przykład: gdy niemożliwe jest położenie podłogi drewnianej, zastosujmy materiał drewnopodobny.
Biophilic design w salonie
Taki zabieg sprawdzi się chociażby w salonie, w którym zazwyczaj odpoczywamy po pracy. Tutaj szczególnie warto zadbać o obecność jak największej liczby naturalnych motywów.
Mogą to być meble w jasnej i żywej kolorystyce orzesznika (dekor Jackson Hikory) lub w nieco ciemniejszych, bardziej rustykalnych odcieniach dębu (Dąb Shetland) czy jesionu (Jesion Górski). Te drewniane wzory pięknie komponują się z zielenią żywych roślin, które są swoistym wyznacznikiem biophilic design, oraz z elementami wykończeniowymi mebli w kolorze miętowym. Dzięki zastosowaniu struktury Natural Wood drewnopodobne powierzchnie są niezwykle autentyczne – zarówno w wyglądzie, jak i w dotyku. Znacząco przyczynia się to do wzmocnienia efektu odniesienia do natury.
Z kolei dla osób poszukujących nowoczesnych rozwiązań w aranżacjach w duchu biofilnym ciekawą propozycją może być połączenie jasnego drewna tekowego (Nordic Teak) – zastosowanego na przykład na blacie stolika i regałach – ze ścianami w kolorze jasnego beżu lub ze ścienną okładziną, imitującą dzianinę (dekor Caroline). Jasna kolorystyka wzmocniona naturalnym światłem każdemu salonowi doda lekkości i powietrza. Natomiast obecność tkanin nada mu przytulności i łagodności, które sprzyjają wypoczynkowi.
„Biophilic design poza tym, że pomaga nam stworzyć przestrzeń domową, w której dobrze się czujemy, jest też bardzo uniwersalnym kierunkiem. Można połączyć go z dowolnym trendem aranżacyjnym, choć bez wątpienia najlepiej koresponduje ze stylem naturalnym – szczególnie na płaszczyźnie zastosowania naturalnych materiałów i wprowadzenia do pomieszczeń żywej roślinności” – zaznacza Aldona Słapa-Nowacka i dodaje: „W obu przypadkach istotne jest też to, aby były to miejsca sprzyjające odpoczynkowi.”
Jak zatem zaprojektować wnętrze w duchu bliskości z naturą? Pomyślmy o miejscu, w którym poczujemy się dobrze, o miejscu w stylu naturalnym, ale wzbogaconym o słoneczne światło, o miejscu z dużą ilością żywych roślin, ze świeżym powietrzem i z zielenią za oknem.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.