Blisko co piąta przedsiębiorczyni jest demotywowana przez bliskich

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Na pomoc bliskich w kontekście prowadzenia firmy nie może liczyć aż 21 proc. przedsiębiorczyń, a 17 proc. przyznaje, że w związku ze swoją działalnością spotyka się z wyrzutami z ich strony. Jednocześnie jednak większość respondentek zarządzających własnym biznesem przyznaje, że bliscy doceniają ich pracę, a 44 proc. – że motywują je do dalszego działania. Dane te pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Wsparcie bliskich może mieć szczególne znaczenie w przypadku prowadzenia firmy w obcym kraju. W tym roku do konkursu dołącza nowa kategoria – Przedsiębiorcza Cudzoziemka. Jest ona dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce.
Aż 16 proc. przedsiębiorczyń spotyka się z niekonstruktywną krytyką od bliskich
Co piąta przedsiębiorczyni (21 proc.) nie może liczyć na pomoc bliskich w prowadzeniu własnej firmy, a 23 proc. nie może liczyć na wsparcie finansowe z ich strony – wynika z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: wsparcie bliskich”, który towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Z demotywacją ze strony bliskich spotyka się 18 proc. respondentek prowadzących własną firmę, a 17 proc. – z wyrzutami czy wymówkami. Blisko co szósta (16 proc.) przedsiębiorczyni styka się z niekonstruktywną krytyką, natomiast 15 proc. przyznaje, że bliscy nie poruszają w rozmowach tematu prowadzonego przez nie biznesu lub unikają go.
Tylko ¼ przedsiębiorczyń może liczyć na wsparcie finansowe najbliższych
Wyniki badania przeprowadzonego przez Socjolożki.pl na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wskazują, że ponad połowa (52 proc.) polskich przedsiębiorczyń spotyka się z docenieniem ze strony bliskich i okazywanym podziwem, a 44 proc. respondentek prowadzących swoją firmę deklaruje, że osoby z najbliższego otoczenia motywują je do dalszego działania. Blisko co czwarta (24 proc.) może liczyć na wsparcie finansowe, a 18 proc. otrzymuje od bliskich konstruktywną krytykę na temat prowadzonego biznesu.
– Rosnąca obecność cudzoziemek w Polsce otwiera nowe perspektywy dla rozwoju biznesu, zarówno ich własnego, jak i lokalnego rynku. Dzięki unikalnemu spojrzeniu i doświadczeniom mogą one tworzyć innowacyjne produkty i usługi, które lepiej odpowiadają na potrzeby wielokulturowej społeczności. Coraz większa otwartość polskiego rynku na różnorodność i nowe rozwiązania wspierana jest także przez organizacje oferujące mentoring, wsparcie formalne i networking. Promowanie sukcesów takich przedsiębiorczyń jest dla L’Oréal bardzo istotne, przyczynia się do tworzenia inspirujących wzorców i otwiera drzwi kolejnym inicjatywom – mówi Nina Yedigaryan, Digital Engagement Manager w L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie, który jest partnerem kategorii Przedsiębiorcza Cudzoziemka.
Przedsiębiorczynie najczęściej otrzymują wsparcie od partnera/partnerki
Połowa badanych przedsiębiorczyń deklaruje, że największe wsparcie w kontekście prowadzenia własnej firmy odnajduje u partnera/partnerki. W dalszej kolejności respondentki prowadzące swój biznes wskazują, że najbardziej mogą liczyć na pomoc rodziców (13 proc.) oraz przyjaciół (9 proc.). Jedynie dla niewielkiego odsetka ankietowanych przedsiębiorczyń jest to rodzeństwo i teściowie (po 2 proc.). Z drugiej strony badane przedsiębiorczynie zostały zapytane o to, u kogo ze swoich bliskich odnajdują najmniejsze wsparcie w kontekście prowadzenie własnej firmy. Jedynie 4 proc. wskazało partnera/partnerkę lub przyjaciół, 7 proc. – rodziców, a po 8 proc. – rodzeństwo i teściów.
– Wsparcie ze strony bliskich jest bardzo ważne w prowadzeniu własnej firmy i może mieć różne oblicza – od materialnego, aż po czysto emocjonalne. Wydaje się ono szczególnie ważne, jeśli prowadzimy firmę w innym kraju, spotykamy się z innymi zwyczajami i kulturą. Dlatego w tej XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką dodajemy nową kategorię – Przedsiębiorcza Cudzoziemka – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.
Sukces Pisany Szminką nagrodzi Przedsiębiorczą Cudzoziemkę
W tym roku w najstarszym i największym konkursie, który od 15 lat nagradza przedsiębiorczość kobiet, oraz wyróżnia dobre praktyki w biznesie w obszarze DEI (ang. diversity, equity, inclusion – różnorodność, równość i włączanie), powstała nowa kategoria – Przedsiębiorcza Cudzoziemka. W tej kategorii Fundacja WłączeniPlus nagradzać będzie obywatelki innych krajów, które prowadzą w Polsce własną działalność gospodarczą, są właścicielkami lub współwłaścicielkami firm, a poprzez swoje biznesowa działania przyczyniają się do rozwoju polskiego rynku, tworząc miejsca pracy, wdrażając nowe projekty, czy podejmując współprace międzynarodowe. Nagroda jest dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce i są uosobieniem współczesnych role model zarówno dla innych cudzoziemek, jak i Polek.
*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.