Ciekawostki z rynku, czyli jak powstają łazienki w innych krajach
Z jakimi warunkami budowlanymi i montażowymi muszą zmierzyć się wykonawcy instalacji w Rosji, Holandii, Skandynawii czy we Włoszech? Czym różnią się pomieszczenia sanitarne u naszych bliższych i dalszych sąsiadów? Warto wyruszyć w inspirującą podróż, by odkryć, że co kraj, to obyczaj… i podejście do projektowania oraz wykańczania łazienek.
ROSJA: indywidualne konstrukcje
Rynek mieszkaniowy i budowlany w Rosji jest dość specyficzny. Wszystko leży w rękach właścicieli, którzy muszą liczyć się z tym, że prawie każdą nieruchomość z rynku pierwotnego mogą nabyć wyłącznie w stanie surowym. Mimo że popularność usług pod klucz rośnie, zakup mieszkania nadal wiąże się z koniecznością wykończenia go od podstaw. Dotyczy to takich kwestii jak wylanie jastrychu, wyrównanie ścian, montaż drzwi wewnętrznych czy nawet okien. W gestii właścicieli jest także rozprowadzenie ogrzewania oraz systemów rurowych. Takie podejście ma jednak swoje zalety. Przestrzeń do życia jest mocno zindywidualizowana, zaprojektowana zgodnie z gustem i potrzebami użytkowników, a jej urządzenie mniej kosztowne w porównaniu do wnętrz realizowanych w ramach usługi pod klucz.
W takich krajach jak Rosja dużą popularnością cieszą się systemy modułowe, które zastępują ścianki działowe. Dzięki nim możliwe jest wydzielenie i zaprojektowanie łazienki od podstaw – jej usytuowania, wielkości powierzchni, wyposażenia w konkretne rozwiązania sanitarne. Takie systemy pozwalają także uporać się z wieloma wyzwaniami aranżacyjnymi w sposób zgodny z wymogami technicznymi i budowlanymi. Niezwykle ważną kwestią jest tu wysoka jakość stosowanych produktów – wyjaśnia Maciej Furdykoń, kierownik działu technicznego w firmie TECE.
HOLANDIA: łazienka gotowa do użytku
Warto przyjrzeć się także rozwiązaniom cieszącym się dużą popularnością w Holandii. Punktem wyjścia do stworzenia pomieszczeń sanitarnych są prefabrykowane moduły, które często przypominają gotowe do użytku łazienki. Składają się z elementów konstrukcyjnych i dostarczane są bezpośrednio na plac budowy. Tam podłączane są do instalacji elektrycznych, sanitarnych czy grzewczych. To pozwala ograniczyć ilość pracy wykonywanej na miejscu przez wiele ekip. Nie bez powodu rynek tych rozwiązań stale się rozwija, chociaż wciąż dotyczy głównie inwestycji publicznych, takich jak hotele, szpitale czy akademiki – mówi Maciej Furdykoń.
WŁOCHY: płytka zabudowa w cegle
We Włoszech dominuje starsze budownictwo. Ponad 2/3 mieszkań ma więcej niż 30 lat. To sprawiło, że producenci rozwiązań sanitarnych musieli zmierzyć się z pewnymi wyzwaniami natury technicznej.
Ściany wewnętrzne w tradycyjnych domach czy kamienicach zbudowane są z cegieł o grubości nieco ponad 8 cm. W tej sytuacji montaż uniwersalnych stelaży, które spotykamy m.in. w polskich łazienkach, był niemal niemożliwy. To skłoniło nas do stworzenia rozwiązania przeznaczonego właśnie na ten rynek. Tak powstała spłuczka o grubości zaledwie 8 cm, w solidnej konstrukcji, spełniająca najwyższe wymogi pod względem izolacji akustycznej. Dzięki naszemu stelażowi właściciele nie musieli ograniczać się już wyłącznie do misek stojących. Wysoka wytrzymałość na obciążenia, wynosząca 400 kg, umożliwiła montaż ceramiki wiszącej – dodaje ekspert TECE.
SKANDYNAWIA: spłuczka do zabudowy z drewna
Jednym z najpopularniejszych materiałów stosowanych w budownictwie mieszkaniowym w Skandynawii jest drewno. Ze względu na jego wysoką wrażliwość i podatność na zawilgocenia, kraje nordyckie wprowadziły wysokie wymagania dla rozwiązań sanitarnych. W Norwegii zabezpieczenie przeciwwilgociowe musi znajdować się tuż za spłuczką podtynkową, co ma chronić konstrukcję ścienną przed ewentualnym kontaktem z wodą. Również w Szwecji możemy spotkać się z pewnymi restrykcjami w zakresie montażu misek podwieszanych. To stanowiło punkt wyjścia do stworzenia przez nas modułu ze spłuczką wyposażoną w specjalną, wodoszczelną osłonę. Została ona wykonana z niezwykle trwałego PVC, który chroni zarówno zbiornik, jak i kolano. Stelaż podtynkowy jest łatwy w montażu i nie wymaga stosowania dodatkowych barier ochronnych – wyjaśnia Maciej Furdykoń.
Mimo globalnych trendów w aranżacji łazienek, sporo może nas zaskoczyć. Co kraj, to inne wyzwania projektowe i technologiczne. Ta wiedza to motor napędowy dla rozwoju branży sanitarnej, a tu, okazuje się, nie wszystko zostało jeszcze powiedziane.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.