Co mają wspólnego sprzątanie i medytacja? Więcej niż myślisz
Jak trendy społeczne i nowości technologiczne wpływają na zmiany naszych zwyczajów dotyczących sprzątania? Na to pytanie odpowiada marka cleangang, która wraz z Moniką Borycką, założycielką TrendRadar przygotowała pierwszą w Polsce mapę trendów i mikrotrendów powiązanych z utrzymywaniem czystości w naszych domach. Zero waste, decluttering, smart waste management, sprzątanie jako medytacja i więcej zabawy - to tylko niektóre trendy omówione w raporcie “Przyszłość sprzątania”.
Misją marki cleangang, oferującej środki czystości i akcesoria zmywania, prania oraz pielęgnacji rzeczy, jest odczarowanie sprzątania, które bywa niedoceniane, a ma duży wpływ na nasze funkcjonowanie i samopoczucie. Ta młoda firma udowadnia, że skuteczne czyszczenie i dbanie o przedmioty nie musi być wcale czasochłonne i wycieńczające, o ile podejdzie się do tematu ze sprytem, działając z jakościowymi, wysoko skoncentrowanymi produktami.
Cleangang przygotował raport “Przyszłość sprzątania”, który ukazuje najnowsze trendy i mikrotrendy dotyczące szeroko pojętego utrzymywania czystości i konserwacji przedmiotów. – To kolejna – po zrealizowanym w ubiegłym roku badaniu z SW Research – publikacja cleangangu pozwalająca lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w obszarze, który dotyczy przecież nas wszystkich. Do współpracy przy jej tworzeniu zaprosiliśmy niezależną badaczkę trendów, Monikę Borycką. Wspólnie przyjrzeliśmy się temu, jak zmieniają się nasze nawyki i z dużą satysfakcją obserwowaliśmy manifestacje tych trendów w naszej ofercie – mówi o raporcie Marek Bona, współzałożyciel marki cleangang.
– Sprzątanie to “ludzka sprawa”, wszak wszyscy sprzątamy i lubimy przebywać w uporządkowanej przestrzeni, a to powoduje, że także w tym obszarze odzwierciedlają się dynamiczne i znaczące przemiany, które obserwujemy dziś na gruncie społecznym, technologicznym i klimatycznym. Trendy często manifestują nasze wartości i aspiracje, stąd przemiany społeczne widoczne są w opowieści o tym, jak zmienia się nasze sprzątanie – dodaje Monika Borycka, założycielka TrendRadar.
Sprzątanie jako źródło satysfakcji
Niecały rok po ogłoszeniu wyników wspomnianego badania, marka cleangang opublikowała kolejny dokument. Tym razem patrząc w przyszłość i współpracując z badaczką trendów i założycielką TrendRadar, Moniką Borycką. Wspólnie podjęli próbę zbadania, jak zmiany społeczne i nowości technologiczne wpływają na nasze nawyki w kontekście sprzątania.
Wśród wyróżnionych trendów i mikrotrendów są m.in. refillng środków czystości, decluttering, a także “sprzątanie jako forma medytacji”. I to właśnie ostatnie z wymienionych haseł wydaje się wyjątkowo ciekawe.
Jak zauważa Monika Borycka, badaczka trendów i założycielka TrendRadar, trendy często manifestują nasze wartości, aspiracje i zmiany w oczekiwaniach, dlatego w opowieści o tym, jak zmienia się nasze sprzątanie widoczne są przemiany społeczne. – Pokazujemy chociażby znaczenie łatwo sprzątalnych wnętrz w kontekście naszego nadszarpniętego dobrostanu psychicznego czy ewolucję ról społecznych, w tym rosnące zaangażowanie mężczyzn w domowe obowiązki - podkreśla Monika Borycka.
Powiązanie dobrego samopoczucia, rytuałów i sprzątania wcele nie jest jednak nowością. W niektórych kulturach sprzątanie domu jest niezwykle ważną czynnością, czego przykładem jest Japonia. Oosouji czyli inaczej “gruntowne oczyszczanie” odbywa się 28 grudnia, tak by nowy rok przywitać w czystym domu. Jednak odchodząc od przesądów, wielu ekspertów uważa sprzątanie domu za terapeutyczne, a jednym z najlepszych sposobów na zarządzanie stresem jest aktywność fizyczna, do której można również zaliczyć prace porządkowe w domu.
Jak uważa psycholog Michael Messina, życie w bałaganie potrafi wywołać niepokój, natomiast przebywanie w uporządkowanej przestrzeni może mieć wpływ na naszą produktywność i zadowolenie. Dlatego jeśli na dworze aura nie sprzyja wysiłkowi na świeżym powietrzu czy nawet przemieszczeniu się na siłownię, warto wstać z kanapy i złapać ściereczkę i mop! Organizowanie przestrzeni i sprzątanie może być równie odstresowujące, a dodatkowo niezwykle satysfakcjonujące, ponieważ daje natychmiastowy wynik. Sztuką w tym wypadku jest umiejętność samodzielnego wyciszenia się oraz skupienia myśli na jednej konkretnej czynności, i tutaj mowa o pewnej formie medytacji.
Jak najlepiej się do niej przygotować? Warto zacząć od prostych czynności takich jak otwarcie okien, aby wpuścić światło słoneczne i świeże powietrze. Do medytacyjnego oczyszczania najlepiej postawić na ekologiczne produkty, które eliminują możliwość wdychania szkodliwych substancji i nie zanieczyszczają środowiska.
Więcej trendów i mikrotrendów w raporcie
Oprócz omówionych wyżej zjawisk, na mapie trendów przygotowanej przez cleangang i TrendRadar znajdziemy dziesiątki powiązanych z nimi mikrotrendów, które w kolejnych latach mogą dodatkowo zyskiwać na znaczeniu. Pełen raport dostępny jest w załączniku lub na stronie biura prasowego
Proste metamorfozy z farbami do zadań specjalnych
Wyjątkowa ścieżka w ogrodzie. Sprawdź kreatywne pomysły i najnowsze trendy
Chłodziarka do wina – dlaczego warto z niej korzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wojciech „Łozo” Łozowski: Ruszam z moim solowym projektem, ale nie mam już potrzeby bycia gwiazdorem jak kiedyś. Nowe utwory tworzyłem w różnych stanach emocjonalnych
Wokalista ma sporo muzycznych planów na najbliższe miesiące, szykuje bowiem oryginalny projekt solowy. Już niebawem premierę będzie miał jego najnowszy utwór. Właśnie realizowany jest teledysk. Wojciech „Łozo” Łozowski cieszy się na ten nowy etap swojej kariery i choć teraz o wiele spraw będzie musiał zadbać sam, to jednak bez wahania stawia czoła nowym wyzwaniom i wierzy, że to jest właśnie jego czas. Na autorskiej płycie znajdą się piosenki, które tworzył przez kilka ostatnich lat.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.