Co z tą wodą? Jak przeciwdziałać wyniszczającej suszy?

Karolina Kowalska
Agencja Public Relations KEY PR
ul. Mickiewicza 35
05-074 Halinów
karolina|keypr.pl| |karolina|keypr.pl
500466188
keypr.pl
Prognozy nie są optymistyczne - grozi nam rekordowa susza. Jest ona skutkiem destrukcyjnej działalności człowieka oraz postępującego kryzysu klimatycznego. Od kilku lat mamy bezśnieżne zimy, długie okresy bez deszczu, a także coraz częstsze i dłuższe fale upałów, zagrażające naszemu zdrowiu i życiu.
- Skutki suszy są fatalne dla każdego z nas. Konsekwencje deficytu wody odczujemy wszyscy, w tym wiele gałęzi gospodarki - od rolnictwa, przez energetykę, aż po szeroko rozumianą produkcję. Już dziś odczuwamy podwyżki cen żywności, już pojawiają się apele o ograniczanie zużycia wody, a możliwe są także ograniczenia w dostarczaniu prądu – zaznacza Dominik Olędzki, rzecznik prasowy Koalicji Klimatycznej.
Każdy może działać
Aby przeciwdziałać temu problemowi, wystartowała ogólnopolska kampania społeczna „Co z tą wodą?”. Jej głównym celem jest edukacja Polaków oraz uświadomienie rządzącym, jak istotny jest to problem. Akcja rusza 16 czerwca 2020 i obejmuje stworzenie serwisu edukacyjnego, przedstawiającego wpływ zmiany klimatu i szkodliwej działalności człowieka na zasoby wody w Polsce. Twórcy kampanii chcą również zwrócić uwagę rządzących na konieczność natychmiastowego zaprzestania działań pogłębiających suszę oraz realizację tych, które pomogą zatrzymać wodę w naszym kraju. W związku z tym powstał Apel o wodę, pod którym podpisało się do tej pory ponad 30 organizacji pozarządowych. Swój podpis może złożyć także każdy internauta.
- Każdy z nas może oszczędzać wodę np. zakręcając kran chociażby przy myciu zębów i to jest bardzo ważne, ale to nadal za mało. Problem z deficytem wody jest systemowy, bo to energetyka oparta o spalanie węgla pobiera 70% wody w Polsce. To rząd musi zająć się tym problemem - mówi prof. Zbigniew Karaczun z SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej. (cytat do potwierdzenia)
Co z tą wodą?
Twórcy kampanii chcą również zwrócić uwagę rządzących na to, jak wielkie ilości wody pobierane są przez przemysł (70%) – w przypadku Polski głównie energetyka węglowa (elektrownie i elektrociepłownie), a także rolnictwo (10%). Przykładowo do wyprodukowania 1 kg tkaniny z bawełny potrzeba 9 359 litrów wody, 1 kg jeansów – 10 842 litry wody, a do produkcji 1 kg wołowiny – aż 15 000 litrów wody. Dlatego na stronie akcji pojawi się petycja nawołująca polityków do podjęcia działań w zakresie ochrony zasobów wody w Polsce.
Ważne jest, by dzięki kampanii „Co z tą wodą?” jak najwięcej osób zrozumiało, że to, czy sytuacja hydrologiczna w Polsce ulegnie poprawie, zależy nie tylko od naszych indywidualnych wyborów, choć są one ważne, ale przede wszystkim od kompleksowych i ponadsektorowych działań rządu i przedsiębiorców. Użytkownicy mogą dołączyć do wyzwania #bezprzelewek oraz zaangażować swoje rodziny i przyjaciół do ograniczenia zużycia i recyklingu wody. Do akcji przyłączyli się również naukowcy i eksperci zajmujący się tematem wody.
- Mamy nadzieję, że dzięki naszym działaniom jak najwięcej Polaków zda sobie sprawę z grożących nam konsekwencji beztroskiego podejścia do wody. Nie chcemy straszyć, ale pokazać, że brak działań ze strony rządu i obywateli może mieć fatalne skutki dla naszego codziennego życia i dla środowiska. Zależy nam na tym, aby jak najwięcej osób włączyło się do akcji „Co z tą wodą?” i zaczęło aktywnie działać. - podkreśla Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive.
Wspólnie na rzecz wody
Partnerem akcji jest WWF Polska. Organizacja przygotowała także specjalną część projektu edukacyjnego – Ratujmy Rzeki. - W Polsce mamy ok. 150 tysięcy kilometrów rzek. Jedynie 20-25% z nich to rzeki, które nie zostały w ogóle przekształcone przez człowieka lub zostały zmienione w niewielkim stopniu. Tymczasem rzeki pełnią ważne funkcje ekosystemowe – dostarczają nam świeżą wodę, którą również filtrują oraz przeciwdziałają powstawaniu suszy. Ich ochrona jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa - podkreśla Zofia Pawelska z WWF Polska. (do akceptacji Zosi)
Pomysłodawcą kampanii „Co z tą wodą?” jest Koalicja Klimatyczna. To porozumienie 26 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Koalicjantami są organizacje z całej Polski, o różnych profilach, od badawczych po edukacyjne. Misją Koalicji Klimatycznej jest wspólne działanie w celu zapobiegania wywołanej przez człowieka zmianie klimatu dla dobra ludzi i środowiska.
Projekt powstał we współpracy z agencją Bluecloud Interactive i agencją keyPR, dla których ochrona środowiska i troska o klimat oraz działania w tym zakresie są priorytetowe. Za wykonanie strony internetowej odpowiada firma HotChili Digital.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.
Muzyka
Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel

Wokalista przyznaje, że często na barkach artystów jest nie tylko przygotowanie materiału na płytę, ale także zebranie pieniędzy na jej nagranie, produkcję i wszelkie działania promocyjne. To wszystko sporo kosztuje. On sam może w tej kwestii liczyć na wsparcie wytwórni fonograficznej, więc jest mu łatwiej, natomiast ci, którzy są zdani sami na siebie, mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego też Wiktor Duduła pochwala chociażby zakładanie publicznych zbiórek na taki cel.