Komunikaty PR

Czy dobrze rozumiesz oznaczenia na kartonach na mleko czy soki?

2025-05-09  |  10:10
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.07 MB )

Czy dobrze rozumiesz oznaczenia na kartonach na mleko czy soki?

Sprawdź, czy Ty też robisz ten błąd!

      

Czy zdarzyło Ci się zastanawiać, co oznacza symbol „Mieszany/Mix” umieszczony na kartonach do płynnej żywności? Czy mówi nam, że po zużyciu powinniśmy je wyrzucać do odpadów zmieszanych? Czy może symbolizuje coś zupełnie innego? Z okazji Dnia Bez Śmiecenia, który obchodzimy 11 maja, eksperci z Fundacji ProKarton i FSC® Polska odpowiadają na te pytania i rozszyfrowują dla nas znaczenie tego powszechnie występującego oznaczenia.

Wielu z nas kupuje produkty zapakowane w kartony do płynnej żywności, np. mleko, soki, napoje roślinne, passaty pomidorowe, czy sery typu feta. Po zużyciu zawartości pojawia się pytanie – do jakiego pojemnika powinniśmy wyrzucić to opakowanie? Często szukamy wtedy wskazówki na samym opakowaniu i tu może pojawić się wątpliwość. Niektórzy konsumenci pytają, dlaczego na kartonach znajdują informację, aby wyrzucić karton do żółtego pojemnika, ale widzą też oznaczenie „Mieszany/Mix”, które odczytują jako wskazanie na pojemnik na odpady zmieszane. Jak więc jest naprawdę?

Oznaczenie „Mieszany/Mix” na kartonach do płynnej żywności nie ma nic wspólnego z zasadami selektywnej zbiórki. Kartony po mleku, soku czy napoju roślinnym po zużyciu zawsze wyrzucamy do żółtego pojemnika – na metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe. To ważne, abyśmy pamiętali, że takich kartonów nigdy nie wyrzucamy do pojemnika na odpady zmieszane – wyjaśnia Łukasz Sosnowski z Fundacji ProKarton, zajmującej się m.in. promocją poprawnej selektywnej zbiórki tego typu opakowań.

Do czego więc odnosi się to oznaczenie?

Symbole „Mieszany” lub „Mix”, które można znaleźć na opakowaniach, w tym na większości kartonów do płynnej żywności, to oznaczenie międzynarodowej organizacji FSC, która zarządza systemem certyfikacji lasów i produktów pochodzenia leśnego, takich jak drewno wykorzystywane do produkcji opakowań. Oznaczenie to umieszczone na kartonie do płynnej żywności mówi nam, że drewno, wykorzystane do jego produkcji, pochodzi z materiałów pochodzących z lasów certyfikowanych, które są połączone z surowcem z odzysku lub z tzw. drewnem kontrolowanym – tłumaczy Michał Kotarski z FSC Polska.

Jak pokazało badanie przeprowadzone przez SW Research we wrześniu 2024 roku, o tym, że kartony po płynnej żywności należy wyrzucać do żółtego pojemnika wie 58% badanych. 9% z nas segreguje je - niepoprawnie, do czarnego pojemnika na odpady zmieszane. Dlatego tak ważne jest – podkreślają eksperci, abyśmy mieli jasność, co do tego, który pojemnik jest prawidłowy. A jest to zawsze (i we wszystkich gminach w Polsce, bez wyjątku) – pojemnik żółty, przeznaczony na metale, tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe. Właśnie do tej ostatniej kategorii należą opakowania kartonowe na płynną żywność.

Dzięki poprawnej segregacji, kartony po płynnej żywności (wraz z innymi odpadami pochodzącymi z żółtego pojemnika) trafią do sortowni, gdzie zostaną wysortowywane, zbelowane, a następnie wysłane do recyklera, najczęściej do papierni. Tam, w maszynie zwanej hydropulperem, poddane zostaną rozwłóknieniu, czyli oddzieleniu włókien papieru od pozostałych frakcji. Następnie masa celulozowa trafi do maszyn tekturniczych, gdzie powstanie z niej produkt końcowy procesu recyklingu – tektura falista, różnego rodzaju opakowania dla handlu detalicznego oraz dla e-commerce.

Przy okazji Dnia Bez Śmiecenia przypominamy więc, że warto poprawnie segregować kartony po płynnej żywności – zawsze do żółtego!

 

***

Fundacja ProKarton została założona przez producentów materiału opakowaniowego do mleka i soków. Fundacja powstała w 2011 roku w odpowiedzi na społeczne zapotrzebowanie w zakresie edukacji ekologicznej. ProKarton promuje korzystanie z kartonów do płynnej żywności jako opakowań nowoczesnych, gwarantujących najlepszą ochronę zapakowanej w nie płynnej żywności. Opakowania kartonowe posiadają szereg atrybutów ekologicznych, dzięki którym minimalizowaniu ulega ich wpływ na środowisko naturalne.

 

Cele Fundacji ProKarton:

• poszerzanie wiedzy konsumentów na temat zalet kartonowych opakowań do płynnej żywności,

• kreowanie pozytywnego wizerunku opakowań kartonowych do płynnej żywności,

• wspieranie recyklingu opakowań kartonów do płynnej żywności,

• prowadzenie konstruktywnego dialogu z mediami i innymi interesariuszami w obszarze ochrony środowiska i zarządzania odpadami opakowaniowymi.

Misją Fundacji ProKarton jest edukacja ekologiczna oraz promowanie kartonów do mleka i soków, które jako nowoczesna forma opakowań do płynnej żywności, zapewniają jej najlepszą ochronę.

 

***

FSC, czyli Forest Stewardship Council®, to międzynarodowa organizacja, która dba o zrównoważone gospodarowanie lasami na całym świecie. FSC powstało w 1994 r., a w Polsce jest obecne od 1996 r.

 

FSC tworzy najwyższe standardy zarządzania lasami, a sposobem, który pozwala na ich wdrożenie i weryfikację, jest system certyfikacji lasów i produktów pochodzenia leśnego. Celem tych działań jest poprawa standardów zarządzania lasami z poszanowaniem ich funkcji przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych, ochrona bioróżnorodności, dbanie o potrzeby ludzi tam pracujących oraz angażowanie społeczności lokalnych w decydowanie o lasach. Aktualnie certyfikacja FSC obejmuje 45% lasów w Polsce, w naszym kraju funkcjonuje też ponad 2,2 tys. certyfikatów dla firm przemysłu drzewnego.

Etykieta FSC jest dla konsumenta informacją, że produkt został wytworzony w sposób odpowiedzialny – z poszanowaniem lasów, praw lokalnych społeczności oraz pracowników leśnych.

 

 

Źródło informacji prasowej: Fundacja ProKarton

 

***

Kontakt dla mediów:

Anna Dostatnia

Biuro prasowe, Odyseja PR

(+48) 533 341 073

annadostatnia|odysejapr.pl| |annadostatnia|odysejapr.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Polski System Kaucyjny i COMP S.A. łączą siły by wesprzeć handel we wdrażaniu systemu kaucyjnego w Polsce Biuro prasowe
2025-05-21 | 16:50

Polski System Kaucyjny i COMP S.A. łączą siły by wesprzeć handel we wdrażaniu systemu kaucyjnego w Polsce

Polski System Kaucyjny S.A. (PSK) oraz COMP S.A., lider w zakresie rozwiązań technologicznych dla handlu detalicznego, podpisały list intencyjny dotyczący strategicznej
W sytuacjach stresowych wolimy spędzać czas ze swoimi zwierzętami
2025-05-20 | 23:55

W sytuacjach stresowych wolimy spędzać czas ze swoimi zwierzętami

Merdający ogon zamiast partnera – w sytuacjach stresowych wolimy spędzać czas ze swoimi zwierzętami Ponad połowa (53%) opiekunów zwierząt w Polsce przyznaje,
Husqvarna prezentuje przełomowe pilarki łańcuchowe dla profesjonalistów
2025-05-13 | 05:30

Husqvarna prezentuje przełomowe pilarki łańcuchowe dla profesjonalistów

Husqvarna z dumą prezentuje rewolucyjne nowości w swojej ofercie: Husqvarna 564 XP – pierwszą na świecie pilarkę łańcuchową Husqvarna z wtryskiem paliwa

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Media

Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne

Już dziś wieczorem w Operze Leśnej w Sopocie startuje Polsat Hit Festiwal. Maciej Rock, jeden z prowadzących to wydarzenie, podkreśla, że w przygotowanie takiego projektu angażują się setki osób, którym powierzone są określone zadania. By w stu procentach zrealizować założony scenariusz, trzeba włożyć wiele wysiłku, bo przy tak prestiżowej imprezie nie ma miejsca na przypadek. Prezenter nie urywa, że mimo wieloletniego doświadczenia zawodowego, przed wyjściem na scenę towarzyszy mu stres.

Polityka

Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.