Czy wirus ma płeć? Profilaktyka HIV na 8 marca

Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia większość osób zakażonych HIV na świecie to kobiety. Jednak w Europie panie diagnozowane są dwukrotnie rzadziej niż mężczyźni. W Polsce ta różnica jest jeszcze większa: w 2018 roku Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny odnotował 1116 nowo zdiagnozowanych mężczyzn i tylko 150 kobiet. Czy to oznacza, że Polki tak rzadko się zakażają? Niekoniecznie. Przedstawicielki i przedstawiciele polskich organizacji pozarządowych twierdzą, że taka dysproporcja wynika raczej z faktu, że panie rzadziej robią testy na HIV. A to znaczy, że kobietom bardzo potrzebna jest profilaktyka i podnoszenie świadomości zagrożenia wirusem. To dlatego Stowarzyszenie Tęczówka 8 marca będzie obecne ze swoim programem zdrowotnym podczas Śląskiej Manify. Akcja prowadzona jest w ramach finansowanego przez Gilead Sciences konkursu Pozytywnie Otwarci.
Zarówno światowe, jak i europejskie dane pokazują, że wśród kobiet, u których wykrywany jest HIV, stosunkowo duży odsetek diagnozuje się późno, co pogarsza rokowania. Polskie organizacje pozarządowe zajmujące się tematyką HIV/AIDS twierdzą, że podobnie jest u nas. Tymczasem płciowa dysproporcja w testowaniu się utrzymuje. Najnowsze dane NIZP-PZH za rok 2019 (obejmujące na razie okres od stycznia do września ubiegłego roku) pokazują, że nadal ogromna większość osób, u których wykrywa się zakażenie to mężczyźni: 928 na 156 kobiet.
„Zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest diagnostyka, dlatego chcemy szerzej dotrzeć do kobiet. Każdy, kto uprawia seks bez zabezpieczenia wystawia się na ryzyko. I właśnie przed tym ryzykiem chcemy uchronić kobiety, jednocześnie zachęcając je do wykonywania testów. Zaczniemy od uczestniczek Śląskiej Manify” – mówi Sabina Kozińska, prezeska Stowarzyszenia Tęczówka.
„Dzięki grantowi otrzymanemu w konkursie Pozytywnie Otwarci, w Manifie maszerować będą również wolontariuszki i wolontariusze Tęczówki. Chcemy przekazać uczestniczkom i uczestnikom rzetelną informację na temat HIV i AIDS, jak również środki zapobiegające zakażeniu – prezerwatywy i lubrykanty.” - mówi Bartek Szepielak ze Stowarzyszenia Tęczówka, koordynator projektu „Imprezuję bezpieczniej w śląskim”.
Śląska Manifa to pierwsza z szeregu akcji planowanych w ramach projektu „Imprezuję bezpieczniej w śląskim”. Zakłada on obecność przeszkolonych wolontariuszy na wybranych imprezach masowych, takich jak Europejski Kongres Gospodarczy w maju, festiwal Tauron Nowa Muzyka w czerwcu, OFF Festiwal w sierpniu czy Marsz Równości w Katowicach we wrześniu.
„Wiele osób wciąż uważa, że zagrożeni HIV są tylko mężczyźni mający seks z mężczyznami, czyli MSM. Nie jest to prawdą. Żadna grupa nie jest bezpieczna, bo nikt nie ma immunitetu od HIV. Dlatego tak cenne są działania skierowane do ogółu społeczeństwa. Edukowanie uczestników wydarzeń muzycznych, sportowych i gospodarczych, jak również manifestacji feministycznych jest ważne, ponieważ przypomina, że HIV może dotyczyć każdego. A jeśli uświadomić sobie, że województwo śląskie jest drugim w kraju pod względem liczby diagnozowanych zakażeń, widać, jak ważne są działania realizowane właśnie w tym regionie”– mówi Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
***
Celem Programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu Pozytywnie Otwarci organizowany jest konkurs dla instytucji i osób, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - PZH, „Służba Zdrowia”, Wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich sześciu lat przeznaczyła blisko 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Zrób sercu przysługę tego lata
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.