Czym jest zjawisko NoLo?
Zmieniają się styl życia i preferencje konsumentów, którzy coraz częściej poszukują alternatyw dla tradycyjnych napojów alkoholowych, uwielbiają nowości i szukają napojów bezalkoholowych lub niskoalkoholowych. Trzeźwe podejście do alkoholu, który powinien być spożywany z rozsądkiem i tylko przez osoby pełnoletnie, jest promowane również przez samą branżę alkoholową. Przykład? Carlsberg Polska, firma, która postawiła sobie za cel „ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu”. Oczywiście jako jeden z liderów branży chcemy się rozwijać w sposób zrównoważony i społecznie odpowiedzialny. Przypomnę, że to właśnie branża piwna zapoczątkowała trend NoLo, a swoim portfelem produktów bezalkoholowych i niskoalkoholowych mocno wspiera jego rozwój – komentuje Agata Koppa, dyrektorka ESG, Carlsberg Polska.
Co mówi rynek?
Dziś piwa bezalkoholowe to blisko 5% rynku piwa. Co ciekawe jest to najbardziej stabilny segment branży, która od lat walczy z topniejącym wolumenem sprzedaży złotego napoju. Nawet okres pandemii, galopująca inflacja i malejący dochód polskich gospodarstw domowych nie zatrząsły tą subkategorią. To pokazuje jej siłę i konsekwencję konsumentów. – W ubiegłym roku wprowadziliśmy na rynek aż osiem nowych piw bezalkoholowych. W efekcie udział tej kategorii produktów w łącznym wolumenie sprzedanych przez nas napojów wzrósł do 9%, znacznie powyżej średniej rynkowej – mówi Agata Koppa. Droga do rozkwitu mody na napoje bezalkoholowe nie była krótka. Przypomnijmy, że pierwsze piwa zaliczane do grupy bezalkoholowych pojawiły się w Polsce ponad 30 lat temu! Piwo Karmi warzone jest od 1993 r. Propozycja ta na stałe wpisała się w repertuar konsumentów, a swoją silną pozycję zawdzięcza niepowtarzalnemu smakowi.
Edukacja konsumentów
Wybór zaczyna się od decyzji. Dlatego najwięksi gracze na rynku piwa stawiają na aktywną edukację nt. odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Zawierane są partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, a kampanie marketingowe skupiają się na edukacji konsumentów czym jest odpowiedzialne podejście do alkoholu. „Alkohol tylko dla pełnoletnich”, „W ciąży nigdy nie piję” czy „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” to hasła, które powinny rezonować w każdym. W zeszłym roku razem z marką Carlsberg dotarliśmy do 51 mln odbiorców z przekazem „Nigdy nie jedź po alkoholu. Ruszaj tylko na trzeźwo”. Do tego wprowadziliśmy obowiązkowe kontrole trzeźwości wszystkich kierujących wjeżdżających na teren naszych browarów, a w sezonie to jest ok. 700 aut dostawczych dziennie. Podejmujemy konkretne akcje, by wyeliminować nieodpowiedzialne podejście do alkoholu – dodaje Agata Koppa, dyrektorka ESG.
Aby dowiedzieć się więcej o działaniach promujących odpowiedzialną konsumpcję alkoholu Carlsberg Polska oraz innych na rzecz zrównoważonego rozwoju zachęcamy do odwiedzenia strony: www.carlsbergpolska.pl/zrownowazony-rozwoj/zrownowazony-rozwoj/raport-2023/, gdzie znajduje się pełen Raport ESG za 2023 rok.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.