Czym Polacy kierują się przy wyborze kierunku podróży?
W Polsce trwają zimowe wakacje, ale wiele osób już rezerwuje bądź właśnie zastanawia się nad wyborem kierunku kolejnej podróży. Agencja badawcza Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com, wyszukiwarki tanich lotów i podróży oraz firmy traveltech, spytała Polaków oraz mieszkańców regionu Europy Środkowo - Wschodniej o to, czym kierują się przy wyborze kierunku wakacji. Choć budżet stanowi jeden z kluczowych kryteriów i jest on szczególnie istotny dla kobiet (64%) to jak wskazują wyniki badań, tzw. research w sieci jest podstawą do podjęcia przez nas decyzji. Tuż za nim, oprócz aspektu finansowego, plasują się rekomendacje przyjaciół, znajomych i rodziny. Jak sprawdziła Kiwi.com, najpopularniejsze seriale również nie pozostają bez wpływu!
Czym kierujemy się przy wyborze kierunku wakacji
Wyniki badań zleconych przez Kiwi.com pokazują, że budżet to dla Polaków (59,6%) jeden z kluczowych kryteriów, który wpływa na wybór kierunku podróży. Jest szczególnie istotny dla kobiet (64%) - mężczyźni, jak pokazują badania, przykładają do niego mniejszą wagę (55,3%).
„W naszym najnowszym badaniu, przeprowadzonym na różnych rynkach, chcieliśmy się bliżej przyjrzeć źródłom inspiracji i kluczowym czynnikom motywującym podróżnych do wyboru miejsca, które wybierają na wakacje. W grupie krajów objętych badaniem oprócz Polski, znalazły się Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia. Wyniki pokazały, że dla Polaków kluczowa jest kwestia budżetu, z kolei Czesi, Słowacy i Rumuni kierują się głównie researchem w internecie, jaki przeprowadzają. Węgrzy natomiast, kierują się przede wszystkim rekomendacjami najbliższych”. - mówi Eliška Řezníček Dočkalová, dyrektor ds. obsługi klienta w Kiwi.com.
Lubimy sprawdzać i szukać w sieci
Wyniki badań Kiwi.com wskazują, że Polacy lubią robić dogłębny research i szukać informacji w wielu źródłach, które następnie pomogą w podjęciu decyzji dot. wyboru kierunku wakacji. Research jest szczególnie popularny wśród pokolenia Z (63,4%). Co trzeci z nich czerpie inspiracje z instagrama, niemal co piąty z Facebooka, a nieco ponad 12% z Tik Toka. Okazuje się, że influencerzy nie pozostają bez wpływu - ich relacje z wakacyjnych destynacji są istotne dla niemal 14% przedstawicieli GEN Z.
Osoby w wieku 30+ są mniej podatne na social media czy influencerów. Kierują się przede wszystkim budżetem, researchem, a także rekomendacjami bliskich i rodziny. Choć jak wskazuje Kiwi.com, te ostatnie (rekomendacje bliskich i rodziny) są szczególnie istotne dla pokolenia Z (50,4%), a także osób w grupie wiekowej 45-59 lat (47,9%).
Lubimy podróżować tam, gdzie dzieje się akcja ulubionego serialu bądź filmu
Podróżowanie w miejsce znane z ulubionych seriali i filmów to jedna z kluczowych motywacji, która jest równie ważna, jak poznawanie lokalnej kultury czy ludzi. Drugi sezon Białego Lotosu, nasycony mitologią, pięknymi zdjęciami, krajobrazami rozgrywa się na Sycylii, a goście zatrzymują się w luksusowym White Lotus, który w rzeczywistości jest spektakularnym pałacem San Domenico, kurortem Four Season. To w połączeniu z fenomenalną obsadą sprawia, że Sycylia jak nigdy dotąd, w 2023 roku stała się magnetyczna, spektakularna i pożądana, jako miejsce na idealne wakacje.
Kiwi.com, wyszukiwarka tanich lotów i firma traveltech sprawdziła, że po premierze drugiego sezonu serialu w Polsce, która miała miejsce w październiku 2022, wzrosło zainteresowanie podróżami na Sycylię. Grudzień 2022 oraz styczeń b.r. to miesiące, kiedy Kiwi.com zarejestrowała najwięcej rezerwacji lotów na włoską wyspę. Było ich niemal 4 razy więcej niż w listopadzie 2022, miesiąca od którego liczba rezerwacji zaczęła rosnąć.
Wśród osób dokonujących rezerwacji 51% to kobiety, a 49% to mężczyźni. 43% użytkowników rezerwacji dokonało od 3 tygodni do 2 miesięcy przed planowaną podróżą, z kolei co piąty użytkownik zrobił to z wyprzedzeniem od 2-4 miesięcy. Na miejscu 37% podróżujących ma zamiar pozostać do 3 dni, 31% planuje pobyt trwający od 4-6 dni, a 30% spędzi tam długie wakacje, od 1-2 tygodni. Kiwi.com wskazuje, że średnia cena biletu na Sycylię po dacie premiery Białego Lotosu, czyli po 30 października 2022 na podróż w 2023 roku utrzymywała się na poziomie 86 EURO.
*Badanie przeprowadzone przez Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1010 Polaków w wieku od 18 do 59 Realizacja badania została przeprowadzona w październiku 2022 roku.
O Kiwi.com
- Kiwi.com to jedna z wiodących firm technologicznych w branży turystycznej z siedzibą w Czechach, zatrudniająca ponad 1500 osób na całym świecie
- Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji pod kątem tras i cen, których inne wyszukiwarki nie mogą zobaczyć. W tym celu dziennie wykonuje on 2 miliardy kontroli cen w 95% globalnych zasobów lotniczych.
- Każdego dnia w witrynie Kiwi.com przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań, a dziennie sprzedawanych jest ponad 50 000 miejsc.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Gwiazdy: Rower może być alternatywą dla samochodu. To nie tylko tani i ekologiczny środek transportu, ale też wspiera zdrowie
Jeśli tylko pogoda na to pozwala, to Anna Powierza, Iwona Guzowska i Piotr Zelt chętnie przesiadają się na rower, który doskonale sprawdza się zarówno jako środek transportu w zakorkowanym mieście, jak również podczas wycieczek krajoznawczych czy treningów zdrowotnych. Gwiazdy zgodnie przyznają, że jazda jednośladem przynosi wiele korzyści dla organizmu, jest również przyjazna dla środowiska. Pozwala też zaoszczędzić na paliwie i opłatach za parkowanie.
Edukacja
Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.
Media
Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.