Dla ⅔ przedsiębiorczyń prowadzenie firmy jest trudniejsze niż 4 lata temu
Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Ponad ⅔ polskich przedsiębiorczyń postrzega obecne przepisy jako blokadę w prowadzeniu firmy – wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Odpowiedzi respondentek prowadzących własny biznes wskazują, że 17 proc. z nich nie dostrzega obecnie żadnych możliwości na rozwój. Jednak 40 proc. te szanse na rozwijanie swojego biznesu widzi. Ponad ¼ rozwijała swoją firmę w ostatnich latach zarówno stacjonarnie, jak i online, a co szósta polska przedsiębiorczyni chce rozwijać firmę międzynarodowo. Startuje XVI edycja konkursu Sukces Pisany Szminką organizowanego przez Fundację WłączeniPlus.
Polskie bizneswoman prowadzą głównie firmy usługowe i jest im coraz trudniej
Dane wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet pochodzące z rejestru KRS wskazują, że kobiety są właścicielkami ponad 27 proc. polskich firm. Przedsiębiorczynie dominują głównie w branży usługowej – udział własności kobiet w tym sektorze oscyluje w granicach od 50 do nawet 70 proc. Obecnie ponad ⅔ polskich przedsiębiorczyń uczestniczących w badaniu* przeprowadzonym przez Fundację WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką, ocenia, że prowadzenie firmy jest obecnie trudniejsze, niż było 4 lata temu. Jedynie 17 proc. nie zauważa zmiany w tym zakresie, a w opinii tylko 13 proc. respondentek zarządzanie własnym biznesem jest łatwiejsze.
Wsparcie dla przedsiębiorczych Polek
Rusza XVI edycja największego i najstarszego konkursu nagradzającego polskie przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie – Sukces Pisany Szminką. Laureatki i laureaci poprzednich jego edycji zyskali nie tylko rozgłos, ale przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty czy pozyskując inwestorów. Zwycięzcy mają szansę na posadzenie drzewa w Alei Ludzi Zmieniających Świat w ogrodach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w ramach konkursowej statuetki. Konkursowi towarzyszy raport „Polki i przedsiębiorczość 2024” opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przez Socjolożki.pl z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pośród Polek i Polaków. Wyniki wskazują, że zdaniem wszystkich ankietowanych największym wsparciem bezpośrednio po założeniu własnej firmy byłoby dofinansowanie na start (23 proc. wskazań). Z kolei z deklaracji respondentek prowadzących swój biznes wynika, że ich zdaniem najlepszym wsparciem na początek byłyby niższe składki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy (31 proc. wśród przedsiębiorczyń w porównaniu do 18 proc. wśród ogółu badanych) oraz mniejsze podatki (21 proc. kontra 15 proc. wśród wszystkich badanych). Dofinansowanie na start wskazało jedynie 10 proc. badanych prowadzących firmę.
Blisko co 10 przedsiębiorczyni widzi duże możliwości na rozwój firmy
Aż 70 proc. respondentek prowadzących własną firmę uważa obecne przepisy prawno-podatkowe za dużą blokadę w zarządzaniu swoim biznesem. Zaledwie 17 proc. ankietowanych nie postrzega ich w ten sposób. Mimo to 40 proc. badanych przedsiębiorczyń dostrzega szanse rozwoju swojej firmy. Niestety 17 proc. respondentek uważa, że nie ma obecnie żadnych możliwości na rozwijanie biznesu. Ponad połowa (52 proc.) badanych polskich przedsiębiorczyń rozwijała w ciągu ostatnich 4 lat swoją firmę stacjonarnie, 12 proc. – online, a 26 proc. – zarówno stacjonarnie, jak i online.
– Dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: perspektywy i rozwój” doskonale pokazują, że przedsiębiorczość kobiet w Polsce napotyka na bariery, związane z niestabilnym i złożonym otoczeniem prawno-podatkowym. Zamiast dofinansowania na start, kobiety prowadzące firmy, potrzebują przede wszystkim długofalowego wsparcia w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności, takich jak składki ZUS – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji Włączeni Plus. – To sygnał dla decydentów, że realna pomoc nie polega tylko na wsparciu na starcie, ale na tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi w dłuższym okresie. Misją Fundacji WłączeniPlus jest szeroko pojęte wsparcie rozwoju przedsiębiorczości kobiet w Polsce, a konkursu Sukces Pisany Szminką – nagłaśnianie ich lokalnych i ogólnoświatowych sukcesów.
Co szósta polska przedsiębiorczyni chce rozwijać firmę międzynarodowo
Ponad ¼ badanych przedsiębiorczyń (29 proc.) chciałaby rozszerzyć działalność o kolejną branżę, a co dziesiąta chciałaby zmienić branżę, w której działa jej firma – 6 proc. na taką, w której ma już doświadczenie, a 4 proc. na zupełnie nową. Niemal co druga (46 proc.) badana chce rozwijać swój biznes lokalnie, ponad ⅓ (36 proc.) – ogólnokrajowo, a 17 proc. – międzynarodowo.
– Mastercard od lat wspiera przedsiębiorców i nowo powstałe biznesy. W tym celu nie tylko angażujemy się w wiele inicjatyw branżowych i społecznych, ale również tworzymy narzędzia, które realnie mogą odpowiedzieć na wyzwania biznesowe – jak np. platforma GdzieJakiBiznes.com, która pomaga przedsiębiorcom znaleźć potencjalnie najlepsze miejsce do prowadzenia biznesu. W roli strategicznego partnera konkursu Sukces Pisany Szminką szczególną uwagę poświęcamy przedsiębiorczym kobietom, ponieważ wierzymy, że równość, różnorodność oraz wspieranie grup wykluczonych to nie tylko kwestia sprawiedliwości społecznej, ale także istotny czynnik, który napędza sukces i konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe, partnera strategicznego konkursu.
XVI edycja konkursu Sukces Pisany Szminką
Od 16 lat konkurs Sukces Pisany Szminką nagradza polskie przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie. To wyróżnienie dla ludzi zmieniających świat na lepsze. Do konkursu można zgłosić własną kandydaturę, a także nominować przedsiębiorczynię lub organizację, którą chcielibyśmy wyróżnić, wypełniając formularz online na stronie konkurs.sukcespisanyszminka.pl w jednej z pięciu kategorii otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Start-up Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach oraz Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom. Nominacje przyjmowane będą do 23 grudnia, a zgłoszenia konkursowe do 31 grudnia br.
*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.
Wygraj nawet 10 tys. zł w konkursie organizowanym przez Trust Investment
Prawie połowa młodych Polek nie czuje się kompetentna w sytuacjach zawodowych
Współcześni studenci chętnie i odważnie podejmują pracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.