DRACULA ŁAKNIE KRWI. ALE NIE DLA SIEBIE!
Krew to wyjątkowy lek o mocy ratowania ludzkiego życia i zdrowia. Tak wyjątkowy, że nie da się go niczym zastąpić. I chociaż krwiodawstwo ma się w Łodzi dobrze, to zapotrzebowanie na krew wciąż rośnie, dlatego Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Łodzi połączyło siły z Teatrem Muzycznym w Łodzi we wspólnej akcji promującej krwiodawstwo. Będą spoty, akcja informacyjna i rabat dla krwiodawców, a ambasadorem kampanii jest… Dracula, tytułowy bohater zbliżającej się premiery musicalu w reżyserii Jakuba Szydłowskiego.
– Krwiodawstwo to jest ukłon w kierunku życia, to jest gest, który nie kosztuje wiele, ale bardzo dużo daje – mówi Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego w Łodzi. – Z pełnym przekonaniem włączamy się w promowanie idei krwiodawstwa, wykorzystując do tego rozgłos, towarzyszący zbliżającej się premierze musicalu „Dracula” – wyjaśnia. W ramach akcji powstają między innymi spoty wideo, a krwiodawcy w podziękowaniu za dar życia otrzymają bony rabatowe, dzięki którym mogą kupić tańsze bilety na musical.
Przedstawiciele RCKiK zapewniają, że krwiodawstwo ma się w Łodzi dobrze, dlaczego więc akcja jest potrzebna?
– Mamy wspaniałych dawców, którzy zawsze odpowiadają na nasze apele, mając świadomość, że krwiodawstwo to misja i odpowiedzialność. Jednak krwi wciąż potrzeba więcej i więcej. Zapotrzebowanie na nią rośnie każdego roku w całej Polsce – mówi dr Edyta Wcisło, dyrektor Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Łodzi. – Krwi nie da się niczym zastąpić. To lek wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju możliwy do pozyskania jedynie dzięki bezinteresownej ofiarności człowieka.
Krew i jej składniki mogą oddawać osoby pomiędzy 18. a 65. rokiem życia, ważące co najmniej 50 kilogramów, które w ciągu ostatniego pół roku nie poddawały się zabiegom akupunktury, tatuażu, przekłucia uszu lub innych części ciała, operacjom, zabiegom endoskopowym, diagnostycznym badaniom takim jak gastroskopia czy laparoskopia czy leczeniu krwią i jej składnikami.
Jednorazowo pobiera się 450 ml pełnej krwi. Samo pobranie trwa zwykle ok. 10 minut, jednak doliczyć do tego należy czas konieczny na wypełnienie ankiety, rejestrację, badania i wywiad lekarski – w sumie do godziny. W ciągu roku kobiety mogą oddawać krew metodą konwencjonalną nie częściej niż cztery razy, a mężczyźni – maksymalnie sześć.
W dniu oddania krwi trzeba być wyspanym, wypoczętym i zdrowym – nie mieć objawów przeziębienia, nie przyjmować żadnych leków (nie dotyczy środków antykoncepcyjnych). Przed przyjściem do Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa należy zjeść lekkostrawny posiłek, wypić ok. 2 litrów płynów (w ciągu 24 godzin przed pobraniem) i wziąć ze sobą dokument ze zdjęciem, najlepiej dowód osobisty. Przed oddaniem krwi należy także ograniczyć palenie papierosów i nie pić alkoholu, również w dniu poprzedzającym oddanie krwi.
Wspólna akcja informacyjna promująca krwiodawstwo potrwa aż do premiery, a rabat dla krwiodawców obowiązywać będzie tak długo, jak długo spektakl gościć będzie na deskach teatru przy Północnej.
Premiera autorskiego musicalu Jakuba Lubowicza do libretta Jakuba Szydłowskiego i w jego reżyserii odbędzie się 18 maja 2024 roku i od miesięcy wzbudza wiele emocji. Przedstawienie będzie w całości oparte na znanej powieści Brama Stokera, ale pewne wątki zostaną poprowadzone inaczej niż w literackim pierwowzorze czy jego najbardziej znanych kinowych adaptacjach. Ma być mrocznie, widowiskowo i z rozmachem, by zbudować opowieść nie tylko o odwiecznej walce dobra ze złem, ale też o samotności, pragnieniu nieśmiertelności i potędze. W tytułowej roli wampira-arystokraty zobaczymy Pawła Erdmana i Janusza Krucińskiego. To właśnie kreowana przez nich postać, jest ambasadorem wspólnej kampanii teatru i Centrum.

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.