Masz długi w firmie windykacyjnej? Nie unikaj z nią kontaktu

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR
kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
Podmioty zarządzające wierzytelnościami, zrzeszone w Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF), są zobowiązane do przestrzegania Zasad Dobrych Praktyk. Osoba zadłużona może więc mieć pewność etycznych warunków współpracy, której celem jest całkowite oddłużenie.
Niezależnie od powodów powstania zadłużenia, osoba - na której spoczywa obowiązek jego spłaty - nie powinna unikać kontaktu z wierzycielem. W zależności od sytuacji może nim być np. instytucja finansowa, zakład energetyczny czy firma windykacyjna.
Dlatego jeżeli odbierzesz korespondencję lub telefon z firmy zarządzającej wierzytelnościami w sprawie zaległego zobowiązania:
- nie panikuj,
- nie unikaj kontaktu,
- wysłuchaj propozycji spłaty zobowiązania,
- negocjuj warunki spłaty,
- a jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące powstania samego zadłużenia, dokładnie je opisz, by wyjaśnić sprawę.
- To podstawowe elementy sprawnej komunikacji osoby zadłużonej z firmą windykacyjną, które leżą w jego interesie - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF. - Unikanie kontaktu nie spowoduje, że zobowiązanie zniknie, a może jedynie zwiększyć koszty pod stronie dłużnika – podkreśla.
I jednocześnie przestrzega, by dużą ostrożnością podchodzić do obietnic tzw. firm lub kancelarii antywindykacyjnych, które potencjalnym klientom obiecują likwidację długów.
Antywindykacja. Jakie obietnice padają najczęściej?
Eksperci ZPF przyjrzeli się najczęściej powtarzającym się obietnicom firm antywindykacyjnych. Oto one:
- Obietnica redukcji długu
Firmy antywindykacyjne często deklarują, że doprowadzą do redukcji zadłużenia. Warto jednak pamiętać, że wierzyciel wcale nie ma obowiązku zmniejszenia wysokości zadłużenia, gdy taki wniosek złoży firma antywindykacyjna. Dłużnik jako klient podmiotu antywindykacyjnego nie zyskuje nic ponad to, co osiągnąłby, indywidualnie negocjując warunki spłaty z firmą windykacyjną.
Dlatego właśnie, zamiast zatrudniać firmę antywindykacyjną i płacić jej za usługi, lepiej kontaktować się bezpośrednio z wierzycielem. Wykazując chęć porozumienia i przedstawienie realnych możliwości finansowych, by spłacić zobowiązanie, przyniesie znacznie lepsze efekty.
- Obietnica wstrzymania spłaty długu
Im sprawniej dłużnik spłaca zadłużenie, nie unikając kontaktów z wierzycielem, tym szybciej zrzuci z siebie problemy finansowe. Nie ma innej drogi, a jakiekolwiek obietnice wstrzymania spłaty długu mogą tylko zaszkodzić dłużnikowi.
Jakiekolwiek opóźnianie spłaty, może wyłącznie zwiększyć kwotę zobowiązania o należne odsetki. Zwlekanie z podjęciem współpracy w sprawie spłaty zadłużenia może zamknąć drogę do polubownego załatwienia sprawy na warunkach dogodnych dla dłużnika.
- Obietnica zatrzymania egzekucji komorniczej
Jeżeli wobec osoby zadłużonej toczy się postępowanie komornicze, to znaczy, że wyrok sądowy już zapadł, a komornik ma prawo do podjęcia działań. Jedyny sposób to uregulowanie zaległości lub uzgodnienie warunków spłaty.
Jak sprawdzić firmę windykacyjną?
Jedynym skutecznym sposobem, by dług zniknął, jest jego spłacenie.
Na rynku działa wiele instytucji zajmujących się zarządzaniem wierzytelnościami. Jeśli jako dłużnik chcesz sprawdzić, kto się z Tobą kontaktuje, masz pełne prawo oczekiwać takich informacji jak np. jej informacje rejestrowe z baz CEIDG i KRS. Warto również zapoznać się z opiniami na jej temat, skupiając się na radach od jej ekspertów, ale także od osób, którym udało się wyjść z długów.
Pamiętaj, że instytucje zrzeszone w ZPF są zobowiązane do przestrzegania Zasad Dobrych Praktyk, które zapewniają osobie zadłużonej wyłącznie etyczne warunki współpracy. Treść dokumentu jest dostępna na stronie: https://zpf.pl/etyka/zasady-dobrych-praktyk/

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

Ponad 60% kobiet prowadzących biznes doświadczyło kryzysu psychicznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.