Masz długi w firmie windykacyjnej? Nie unikaj z nią kontaktu

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR
kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
Podmioty zarządzające wierzytelnościami, zrzeszone w Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF), są zobowiązane do przestrzegania Zasad Dobrych Praktyk. Osoba zadłużona może więc mieć pewność etycznych warunków współpracy, której celem jest całkowite oddłużenie.
Niezależnie od powodów powstania zadłużenia, osoba - na której spoczywa obowiązek jego spłaty - nie powinna unikać kontaktu z wierzycielem. W zależności od sytuacji może nim być np. instytucja finansowa, zakład energetyczny czy firma windykacyjna.
Dlatego jeżeli odbierzesz korespondencję lub telefon z firmy zarządzającej wierzytelnościami w sprawie zaległego zobowiązania:
- nie panikuj,
- nie unikaj kontaktu,
- wysłuchaj propozycji spłaty zobowiązania,
- negocjuj warunki spłaty,
- a jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące powstania samego zadłużenia, dokładnie je opisz, by wyjaśnić sprawę.
- To podstawowe elementy sprawnej komunikacji osoby zadłużonej z firmą windykacyjną, które leżą w jego interesie - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF. - Unikanie kontaktu nie spowoduje, że zobowiązanie zniknie, a może jedynie zwiększyć koszty pod stronie dłużnika – podkreśla.
I jednocześnie przestrzega, by dużą ostrożnością podchodzić do obietnic tzw. firm lub kancelarii antywindykacyjnych, które potencjalnym klientom obiecują likwidację długów.
Antywindykacja. Jakie obietnice padają najczęściej?
Eksperci ZPF przyjrzeli się najczęściej powtarzającym się obietnicom firm antywindykacyjnych. Oto one:
- Obietnica redukcji długu
Firmy antywindykacyjne często deklarują, że doprowadzą do redukcji zadłużenia. Warto jednak pamiętać, że wierzyciel wcale nie ma obowiązku zmniejszenia wysokości zadłużenia, gdy taki wniosek złoży firma antywindykacyjna. Dłużnik jako klient podmiotu antywindykacyjnego nie zyskuje nic ponad to, co osiągnąłby, indywidualnie negocjując warunki spłaty z firmą windykacyjną.
Dlatego właśnie, zamiast zatrudniać firmę antywindykacyjną i płacić jej za usługi, lepiej kontaktować się bezpośrednio z wierzycielem. Wykazując chęć porozumienia i przedstawienie realnych możliwości finansowych, by spłacić zobowiązanie, przyniesie znacznie lepsze efekty.
- Obietnica wstrzymania spłaty długu
Im sprawniej dłużnik spłaca zadłużenie, nie unikając kontaktów z wierzycielem, tym szybciej zrzuci z siebie problemy finansowe. Nie ma innej drogi, a jakiekolwiek obietnice wstrzymania spłaty długu mogą tylko zaszkodzić dłużnikowi.
Jakiekolwiek opóźnianie spłaty, może wyłącznie zwiększyć kwotę zobowiązania o należne odsetki. Zwlekanie z podjęciem współpracy w sprawie spłaty zadłużenia może zamknąć drogę do polubownego załatwienia sprawy na warunkach dogodnych dla dłużnika.
- Obietnica zatrzymania egzekucji komorniczej
Jeżeli wobec osoby zadłużonej toczy się postępowanie komornicze, to znaczy, że wyrok sądowy już zapadł, a komornik ma prawo do podjęcia działań. Jedyny sposób to uregulowanie zaległości lub uzgodnienie warunków spłaty.
Jak sprawdzić firmę windykacyjną?
Jedynym skutecznym sposobem, by dług zniknął, jest jego spłacenie.
Na rynku działa wiele instytucji zajmujących się zarządzaniem wierzytelnościami. Jeśli jako dłużnik chcesz sprawdzić, kto się z Tobą kontaktuje, masz pełne prawo oczekiwać takich informacji jak np. jej informacje rejestrowe z baz CEIDG i KRS. Warto również zapoznać się z opiniami na jej temat, skupiając się na radach od jej ekspertów, ale także od osób, którym udało się wyjść z długów.
Pamiętaj, że instytucje zrzeszone w ZPF są zobowiązane do przestrzegania Zasad Dobrych Praktyk, które zapewniają osobie zadłużonej wyłącznie etyczne warunki współpracy. Treść dokumentu jest dostępna na stronie: https://zpf.pl/etyka/zasady-dobrych-praktyk/

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

Ponad 60% kobiet prowadzących biznes doświadczyło kryzysu psychicznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.