O pieniądzach jak Polak z Polakiem – czy finanse to łatwy temat?
Wbrew powszechnej opinii, Polacy w zdecydowanej większości deklarują, że pieniądze są dla nich naturalnym tematem rozmowy. Jednak jeśli spojrzy się głębiej, można zobaczyć, że co piąty z nas uważa rozmowę o finansach za źródło konfliktów, a 25% woli szukać informacji na ten temat w internecie, niż wśród najbliższych. Tak wynika z badań ING. Jak jest więc naprawdę i czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach?
Pieniądze są stałym elementem naszego życia, nic więc dziwnego, że przewijają się w naszych dyskusjach. Jak pokazało badanie ING, rozmowa o nich jest naturalna dla 68% Polaków. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę obiegowe opinie mówiące, że rozmowy o naszych finansach przychodzą nam raczej z trudnością. Często to efekt normy kulturowej, przyzwyczajeń, czy doświadczeń wyniesionych z całego życia.
Rozmawiamy, ale ostrożnie
Pomimo deklarowania otwartości do rozmów, przyznajemy się też, że chętniej szukamy informacji o finansach w internecie (tak robi co czwarty badany) oraz do konfliktów wynikających z dyskusji o pieniądzach (19%). Powodem takiego stanu rzeczy może być to, jak duże znaczenie mają dla nas pieniądze. To nie tylko rzecz, ale środek służący realizacji naszych potrzeb, czy życiowe zabezpieczenie. Prawie 80% Polaków przyznaje, że oszczędności są bardzo ważne dla nich i ich rodzin.
Pogodzenie odmiennych zdań
Jak pokazuje badanie ING, pieniądze nie są także łatwym tematem dla par – 16% z nas nie lubi rozmawiać z drugą połówką na ten temat. Z badania wynika również, że 75% kobiet deklaruje, że podejmowało ten temat z partnerem w ciągu ostatniego tygodnia, ale twierdząco na to samo pytanie odpowiada jedynie 62% mężczyzn. Mamy więc do czynienia z różnicami zdań, które wpływają również na nasze bliskie relacje.
W rozmowie o pieniądzach powinniśmy nie tylko przedstawić swoje zdanie, ale również zobaczyć, co sprawia nam trudność w tej komunikacji. Kiedy już dowiemy się, czy wstydzimy się, czy może mamy odmienne zdanie, dużo łatwiej będzie nam dojść do kompromisu. Jak pokazało badanie ING, sama rozmowa jest dla nas naturalna, ale już jej jakość może być różna. A właśnie dbając o jakość komunikacji, bardzo wpływamy na nasze relacje, bo faktycznie przekazujemy to, co mamy w sobie. Aby nauczyć się rozmawiania o pieniądzach, trzeba spojrzeć na nie z innej perspektywy - tej drugiej strony, czyli naszego rozmówcy. To zupełnie naturalne, że jedno z nas może mieć podejście bardziej instrumentalne, a drugie bardziej emocjonalne. Im więcej będziemy mówić i argumentować, tym lepiej się zrozumiemy i nie będziemy utożsamiać rozmowy o finansach z konfliktem. – mówi Maria Rotkiel, psycholożka rodzinna i terapeutka, prowadząca podcasty „Porozmawiajmy o pieniądzach”.
Efektywna i szczera komunikacja nawet w tak ważnym temacie, jakim są pieniądze, jest możliwa. Aż 74% procent badanych przyznających się do bycia w szczęśliwym związku, zadeklarowało, że rozmawiało o pieniądzach w ostatnim tygodniu. Jak wiadomo – komunikacja to droga do zdrowej i szczęśliwej relacji.
Ten temat Maria Rotkiel porusza w nowym odcinku podcastu „Porozmawiajmy o pieniądzach” z profesor psychologii wrocławskiego SWPS, Agatą Gasiorowską YT: youtu.be/jm_BCYZKFTA, Spotify: open.spotify.com/episode/77gmoEC6HCZGwGwxI5iMVH oraz stand up Czesława Mozila
w rozrywkowej odsłonie akcji społecznej: youtube.com/watch?v=P0DdcifWGfI&feature=youtu.be
Więcej o akcji i badaniu „Porozmawiajmy o pieniądzach” na stronie: www.ing.pl/lp/porozmawiajmy-o-pieniadzach
* Badanie CAWI „Porozmawiajmy o pieniądzach” na reprezentatywnej próbie Polaków N=1000 zrealizowane
w czerwcu 2020 przez firmę Difference dla ING Banku Śląskiego.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

Ponad 60% kobiet prowadzących biznes doświadczyło kryzysu psychicznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.