SCB: Co piąty z nas planuje jesienią remont domu lub mieszkania

Poza renowacją domów, planujemy zmiany w garderobie. 19 proc. badanych przyznało, że jesienią chce więcej wydać na ubrania i buty. Z kolei 40 proc. ankietowanych nie przewiduje większych wydatków o tej porze roku. Dotyczy to zwłaszcza mężczyzn (ponad 46 proc.).
Wrocław, 05 października 2021 r. Najnowszy raport Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: Szkoła 2.0 - egzamin z powrotu” pokazuje, że wielu z nas (20,3 proc.) zamierza jesienią przeprowadzić remont domu lub mieszkania. Wśród tej grupy ankietowanych wyróżniają się osoby z małych miast do 50 tys. mieszkańców, takich jak Sandomierz, Chełmno czy Sanok (28,2 proc.). U niektórych są to zapewne długo wyczekiwane metamorfozy, ponieważ nie wszyscy mogli sobie na nie pozwolić wcześniej w związku z niepewną sytuacją finansową, wywołaną pandemią koronawirusa. Oprócz renowacji domu, co piąty z nas chce jesienią odświeżyć swoją garderobę, co może wiązać się z coraz liczniejszymi powrotami do pracy w biurze (19 proc.). W tej kategorii przeważają kobiety (22,8 proc. w porównaniu do 14,8 proc. mężczyzn).
Poza remontami i ubraniami, Polacy planują wydatki na edukację dziecka lub samodokształcanie np. w formie szkoleń (kolejno 9,5 i 8,6 proc.). Z kolei co jedenasty badany wybierze się na późny urlop (9,2 proc.). Takie plany snują, jednak raczej mieszkańcy metropolii i najlepiej zarabiający ankietowani. Ten trend może wiązać się z tym, że z racji zajmowanego stanowiska nie zawsze mogą sobie oni pozwolić na wakacje „w sezonie”.
- W badaniu wyłoniła się jeszcze liczna grupa ok. 40 proc. Polaków, która nie planuje żadnych większych wydatków tej jesieni – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Z zebranych przez nas danych wynika, że przeważają w niej mężczyźni oraz osoby niepobierające świadczenia 500+. Niechęć do większych wydatków o tej porze roku może być spowodowana dużym obciążeniem domowych budżetów w związku z wakacjami i powrotem dzieci do szkół. Możliwe, że jest to też oznaka powolnego przygotowywania się do sezonu świątecznego, który zapewne będzie sporym obciążeniem dla większości portfeli – dodaje.
Rozważalibyśmy wzięcie kredytu na… remont domu
Zapytani, na jakie kategorie wydatków rozważaliby użycie kredytu gotówkowego, ratalnego bądź karty kredytowej, Polacy odpowiadali, że najchętniej na remont domu lub mieszkania (16,7 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach znalazły się zakup lub naprawa samochodu bądź motocykla (7,3 proc.) oraz kupno sprzętu RTV/AGD (5,8 proc.).
- Dane pokazują, że Polacy chętniej rozważają sięgnięcie po finansowanie zewnętrzne w przypadku naprawdę dużych wydatków, takich jak remont mieszkania, zakup samochodu lub wyposażenia domu – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Warto jednak pamiętać, zwłaszcza mając na uwadze zbliżający się sezon świąteczny, że istnieje wiele korzystnych rozwiązań, które mogą pomóc w pokryciu mniejszych, ale nadal odczuwalnych dla portfela wydatków bez nadwyrężania domowego budżetu. Należy do nich m.in. internetowy limit odnawialny obecny np. w naszej ofercie. Sięgając po niego, możemy pozwolić sobie na odroczoną płatność i korzystne raty, które ułatwiają większe zakupy w internecie - dodaje.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

Ponad 60% kobiet prowadzących biznes doświadczyło kryzysu psychicznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.