SCB: Co piąty z nas planuje jesienią remont domu lub mieszkania
Poza renowacją domów, planujemy zmiany w garderobie. 19 proc. badanych przyznało, że jesienią chce więcej wydać na ubrania i buty. Z kolei 40 proc. ankietowanych nie przewiduje większych wydatków o tej porze roku. Dotyczy to zwłaszcza mężczyzn (ponad 46 proc.).
Wrocław, 05 października 2021 r. Najnowszy raport Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: Szkoła 2.0 - egzamin z powrotu” pokazuje, że wielu z nas (20,3 proc.) zamierza jesienią przeprowadzić remont domu lub mieszkania. Wśród tej grupy ankietowanych wyróżniają się osoby z małych miast do 50 tys. mieszkańców, takich jak Sandomierz, Chełmno czy Sanok (28,2 proc.). U niektórych są to zapewne długo wyczekiwane metamorfozy, ponieważ nie wszyscy mogli sobie na nie pozwolić wcześniej w związku z niepewną sytuacją finansową, wywołaną pandemią koronawirusa. Oprócz renowacji domu, co piąty z nas chce jesienią odświeżyć swoją garderobę, co może wiązać się z coraz liczniejszymi powrotami do pracy w biurze (19 proc.). W tej kategorii przeważają kobiety (22,8 proc. w porównaniu do 14,8 proc. mężczyzn).
Poza remontami i ubraniami, Polacy planują wydatki na edukację dziecka lub samodokształcanie np. w formie szkoleń (kolejno 9,5 i 8,6 proc.). Z kolei co jedenasty badany wybierze się na późny urlop (9,2 proc.). Takie plany snują, jednak raczej mieszkańcy metropolii i najlepiej zarabiający ankietowani. Ten trend może wiązać się z tym, że z racji zajmowanego stanowiska nie zawsze mogą sobie oni pozwolić na wakacje „w sezonie”.
- W badaniu wyłoniła się jeszcze liczna grupa ok. 40 proc. Polaków, która nie planuje żadnych większych wydatków tej jesieni – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Z zebranych przez nas danych wynika, że przeważają w niej mężczyźni oraz osoby niepobierające świadczenia 500+. Niechęć do większych wydatków o tej porze roku może być spowodowana dużym obciążeniem domowych budżetów w związku z wakacjami i powrotem dzieci do szkół. Możliwe, że jest to też oznaka powolnego przygotowywania się do sezonu świątecznego, który zapewne będzie sporym obciążeniem dla większości portfeli – dodaje.
Rozważalibyśmy wzięcie kredytu na… remont domu
Zapytani, na jakie kategorie wydatków rozważaliby użycie kredytu gotówkowego, ratalnego bądź karty kredytowej, Polacy odpowiadali, że najchętniej na remont domu lub mieszkania (16,7 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach znalazły się zakup lub naprawa samochodu bądź motocykla (7,3 proc.) oraz kupno sprzętu RTV/AGD (5,8 proc.).
- Dane pokazują, że Polacy chętniej rozważają sięgnięcie po finansowanie zewnętrzne w przypadku naprawdę dużych wydatków, takich jak remont mieszkania, zakup samochodu lub wyposażenia domu – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Warto jednak pamiętać, zwłaszcza mając na uwadze zbliżający się sezon świąteczny, że istnieje wiele korzystnych rozwiązań, które mogą pomóc w pokryciu mniejszych, ale nadal odczuwalnych dla portfela wydatków bez nadwyrężania domowego budżetu. Należy do nich m.in. internetowy limit odnawialny obecny np. w naszej ofercie. Sięgając po niego, możemy pozwolić sobie na odroczoną płatność i korzystne raty, które ułatwiają większe zakupy w internecie - dodaje.
McCANN Poland z kampanią dla platformy GdzieJakiBiznes.com Mastercard
Visa zaprasza klientów Nest Banku!
Jak oszczędzać nawet przy małych zarobkach? Naprzeciw Polakom wychodzą aplikacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Artur Barciś: Często sąsiedzi nic o sobie nie wiedzą. Mój spektakl „Barabuum!” prowokuje do tego, żeby się poznać i podzielić swoimi skrytymi pragnieniami
– „Barabuum!” to dramat psychologiczny, farsa i komedia romantyczna w jednym – tak o swoim najnowszym spektaklu mówi reżyser. Artur Barciś zabiera widzów w emocjonalną i zwariowaną podróż przez małżeńskie życie dwóch par. Ich z pozoru normalne relacje zostają zaburzone podczas pewnego wieczoru w nowoczesnym mieszkaniu. Nieoczekiwane odkrycie zmienia sąsiedzkie i małżeńskie stosunki w arenę emocji, konfrontacji i głęboko skrywanych uczuć. Twórcy mają nadzieję, że ta sztuka pozwoli widzom spojrzeć z zupełnie nowej perspektywy nie tylko na życie bohaterów, ale i na swoje własne.
Muzyka
Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna
Przed wyjazdem na Konkurs Eurowizji reprezentantka Polski nie ukrywa, że boryka się z problemami zdrowotnymi, a bezradność i zwątpienie mieszają się z nadzieją i chęcią pokonania swoich słabości. By jak najlepiej zadbać o swoje struny głosowe, na jakiś czas zrezygnowała z koncertów. Teraz robi wszystko, by jej głos wrócił do formy i by mogła godnie się zaprezentować na scenie w Malmö.
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.